Da li je svaka suza plaćena? Američki milioni za superzvezde u ulozi profesionalnih narikača
© Tanjug / Richard Shotwell/Invision/APAndželina Džoli
![Andželina Džoli Andželina Džoli - Sputnik Srbija, 1920, 06.02.2025](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/02/06/1182377145_0:0:2391:1345_1920x0_80_0_0_71ac9dcbb3a2baf8fea5fd8a6e4538ea.jpg)
© Tanjug / Richard Shotwell/Invision/AP
Pratite nas
Boravak holivudskih glumaca u Kijevu deluje kao klasična priča tipična za holivudsku ego industriju propagande i laži koja nastavlja na tradiciji započetu još u antičkom dobu – tradiciju plaćenih, profesionalnih narikača, kaže za Sputnjik pisac Vladimir Tabašević.
Plaćene profesionalne narikače vešte su da za određenu nadoknadu glume nekakve emocije, objašnjava Tabašević komentarišući medijske navode da su brojne holivudske zvezde dobile milione dolara od Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) za posete Ukrajini.
Mediji navode da je američkoj glumici Anđelini Džoli plaćeno 20 miliona dolara za put u Kijev, Orlando Blum dobio je osam miliona, a Šon Pen, koji je izjavio da će svoje Oskare pretopiti u ukrajinsku municiju, postao je bogatiji za pet miliona dolara.
Ben Stiler zaradio je, navodno, četiri miliona dolara od ratnog turizma, dok se akcioni heroj Žan-Klod Van Dam pokazao najmanje pohlepnim i pristao je da dođe u Kijev za milion i po dolara.
„U vezi sa tim zanimljiva je anegdota o Margaret Mid, gde kaže da je civilizacija počela onda kad su arheolozi prvi pronašli sraslu veliku butnu kost, što je bio znak da su se ljudi u zajednici počeli da se brinu jedni o drugima. Odnosno oko velikih i teških povreda gde su našli način da zbrinu onoga koji je povređen, a ovo sada mi deluje kao da je kraj jedne civilizacije, gde se na taj način uz pomoć masovnih medija, u stvari simuliraju i lažu neke emocije. To ima svoju cenu i postoje ljudi koji profesionalno obavljaju taj posao.“
Profesionalna deformacija – lažu za pare
Komentarišući izjavu Šona Pena da će svoje Oskare pretopiti u ukrajinsku municiju, Tabašević kaže da svaka plaćena profesionalna narikača odsustvo svojih pravih emocija mora nadomestiti floskulama i frazama.
Te floskule i fraze ponekad moraju biti pompezne i šokantne kako bi izazvale pažnju zato što iza njih stoje ljudi čija je „profesionalna deformacija da za novac lažu, podstiču i proizvode određene emocije“, dodaje Tabašević.
„Verujem da mu je u tom trenutku bilo više nego potrebno da izađe sa tako pompeznom izjavom. A o onom što se iza kulisa odvija o tome svi oni zapravo imaju način da ćute i da to vešto skrivaju. Tako da je to deo tog opšteg manira, jednog.“
Zato bi sličan angažman popularnih holivudskih glumaca na ratnim područjima širom planete mogao smatrati posebnom granom industrije zabave, uključujući i prostor bivše Jugoslavije tokom ratova ali i po njihovom okončanju, smatra Tabašević.
Mikro superstar – uloga „naših“ u Holivudu
Poslednji slučaj iz komšiluka bio je propagandistički probošnjački film „U zemlji krvi i meda“ najplaćenije kijevske prijateljice Andželine Džoli. U tom filmu odbili su uloge Nebojša Glogovac i Dragan Nikolić, ali je pristao da glumi Nikola Đuričko, što mu je bila odskočna daska za „holivudsku karijeru“.
Prema Tabaševiću, prihvatanjem uloge u takvim propagandističkim filmovima je način da glumac postane „kakav-takav mikro superstar“.
„Da postaneš mikro superstar moraš da pristaneš da se na taj način za određene nadoknade posipaš pepelom u ime zločina za koje moraš da veruješ da je tvoj narod počinio, jer te to onda kvalifikuje za poziciju superstara. A to je naposletku u ego industriji najvažnije, ta vrsta pripadnosti. Pa makar ti tamo bio na rubu i potpuno beznačajan, a jesi beznačajan kad pristaješ na sve to. Mislim i nadam se da taj narativ generalno i globalno prestaje, narativ o nama kao zločincima koji je deo propagande holivudske industrije i mašinerije laži. Verujem da prestaje i da još možda negde ima blagi eho odraz, odjek u našim glavama ali mislim da je vreme da se mi napokon suočimo sa svim predrasudama koje je ta mašinerija o nama proizvela i da prestajemo da im dajemo na značaju.“
Izumiranje holivudskih bljuvotina o „zločincima“
Svet se uveliko menja i na sreću svedočimo uveliko nestanku tog narativa i zato naprosto više ne bi trebalo da dajemo na značaju „svim tim bljuvotinama koje su o nama prosuli“, dodaje Tabašević.
© Foto : Sputnjiku ustupio Radivoje Andrić/Aleksandar Letić"Mikro superstar" Nikola Đuričko i Raša Andrić na snimanju filma "Munje: Opet"
![Nikola Đuričko i Raša Andrić na snimanju filma Munje: Opet Nikola Đuričko i Raša Andrić na snimanju filma Munje: Opet - Sputnik Srbija, 1920, 06.02.2025](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/02/0b/1150789049_0:0:3070:2048_1920x0_80_0_0_297c5a1dcaeaa6d0c6e4b7f6316c9feb.jpg)
"Mikro superstar" Nikola Đuričko i Raša Andrić na snimanju filma "Munje: Opet"
© Foto : Sputnjiku ustupio Radivoje Andrić/Aleksandar Letić
Tabašević smatra da je opao značaj holivudskih vikend ratnika jer su današnji influenseri u vezi sa novim medijima.
„Ovima što su svoj status stekli u sferi klasičnih medija, na neki način njihova moć jenjava, što je dobro. E sad opšte rasulo opet nastaje. Ima tih, namerno kažem influentnih kao da su zaraženi likova koji nastaju na novim medijima, ali rekao bih da nemaju onu prodornu propagandnu moć koju su ranije nekad imali glumci. Funkcija holivudskih glumaca jenjava, nestaje i to je dobro, a šta će ih zameniti, to još uvek ne znamo“, zaključio je Tabašević.
Kijevski milioni za holivudsku sirotinju
Nakon što je ova vest izašla u javnost, glumac Ben Stiler se pravdao da navodno nije otišao u Kijev sa novcem USAID-a. On je vest nazvao „lažima ruskih medija“ i tvrdi da je sam „platio“ svoje „humanitarno putovanje“ u Kijev u junu 2022. godine.
Podsetimo, Anđelina Džoli je doputovala u Lavov u aprilu 2022. godine. Rusko Ministarstvo spoljnih poslova je, komentarišući posetu holivudske zvezde, primetilo da Zapad na taj način pokušava da skrene pažnju svetske štampe sa situacije u fabrici Azovstalj u Mariupolju.
Blogeri su snimak „prestrašene“ Džolijeve u skloništu za bombe nazvali nameštenim.
Pogledajte i: