Film genijalne Margarete fon Trote: Žena ispred svog vremena
© Foto : Festival evropskog filma Palić/PromoFilm „Ingeborg Bahman – Putovanje u pustinju“ Margarete fon Trote prikazan je na Festivalu evropskog filma Palić
© Foto : Festival evropskog filma Palić/Promo
Pratite nas
Film „Ingeborg Bahman – Putovanje u pustinju“ Margarete fon Trote prikazan je na Festivalu evropskog filma Palić, u prisustvu producentkinje Betine Brokemper.
Proslavljena nemačka rediteljka, scenaristkinja i glumica Margareta fon Trota (81) trebalo je da dođe na Festival evropskog filma Palić da primi nagradu „Aleksandar Lifka“ za izuzetan doprinos evropskoj kinematografiji koja joj je dodeljena 2004. godine. Tada nije bila u mogućnosti da dođe na Palić, a visoke temperature su je i ovoga puta pokolebale da krene na put ka Srbiji.
Margareta fon Trota - Nadam se dolasku na Palić
Umesto nje na palićki festival došla je producentkinja Betina Brokemper koja je prenela Fon Trotine pozdrave palićkoj publici, žaljenje što ne može da prisustvuje projekciji svog novog filma na Letnjoj pozornici, ali i sreću što će srpska publika imati priliku da pogleda priču o ženi koja je istovremeno želala da bude i voljena i slobodna:
„Mnogo vas pozdravlja i nada se novoj prilici za posetu Paliću“.
© Foto : Sputnjiku ustupio Festival evropskog filma Palić/Manfred BreuersbrockMargareta fon Trota
Margareta fon Trota
© Foto : Sputnjiku ustupio Festival evropskog filma Palić/Manfred Breuersbrock
Margareta fon Trota je u svet filma zakoračila kao glumica igrajući kod Fasbindera i Šlendorfa, za čije filmove je pisala i scenarije, a zajedno sa Šlendorfom je režirala ostvarenje „Izgubljena čast Katarine Blum“.
Od tada kreće njena rediteljska karijera i prva je žena dobitnica „Zlatnog lava“ za režiju na festivalu u Veneciji - za film „Marijen i Džulijen“ u kome je započela saradnju sa Barbarom Sukovom sa kojom je snimila i filmove o Rozi Luksemburg i Hani Arent.
Snažne žene ispred svog vremena
Snažne žene, ispred svog vremena su u fokusu filmova Margarete fon Trote koju je Evropska filmska akademija nagradila priznanjem za životno delo, a jedna od takvih žena je i slavna pesnikinja Ingeborg Bahman (1926-1973).
Film „Ingeborg Bahman – Putovanje u pustinju“ prikazuje emotivni život poznate književnice u tumačenju austrijske glumice Viki Krips, njenu dugogodišnju vezu sa švajcarskim dramskim piscem Maksom Frišom (Ronald Zerfeld) od 1958. do 1962. godine i kasnije sa mlađim partnerom sa kojim odlazi u pustinju.
Neispričana priča
„To je neispričana priča o pesnikinji koja je bila ispred svog vremena, jedan od prvih ženskih glasova u posleratnoj Nemačkoj. Maks Friš je vrlo poznati dramski pisac. Svi znaju za njih, ali nije bilo čak ni zajedničke fotografije. Zanimljivo je da nam nije bilo dozvoljeno ni da čitamo njihova pisma. Tek sada, nakon što je snimljen film, pisma su objavljena“, rekla je Betina Brokemper.
Fon Trota se odlučila za fragmentarnu umesto linearne strukture, preplićući priče o vezama Ingeborg Bahman.
„Dobili smo mnogo pohvala za montažu i svi misle da je struktura rezultat montaže, ali ne. Margareta je napisala scenario sa takvom strukturom. Montažom smo izbacili scenu ili dve, ali nismo menjali strukturu. Od početka je tako zamislila film. Zato je ona genije“, objasnila je producentkinja.
© Tanjug / Vladimir ŠporčićBetina Brokamper
Betina Brokamper
© Tanjug / Vladimir Šporčić
Volela je opasnost i svoju slobodu
Pored preplitanja priča koje pripadaju različitom periodima, u filmu su i scene koje najavljuju i tragični kraj glavne junakinje.
„Ona je umrla od posledica požara u Rimu. Ta sveća koja pada na njenu haljinu predskazuje njenu smrt, ali takođe pokazuje i njen karakter. Ona voli opasnost, voli da se igra vatrom. Bila je veoma slobodnog duha. Zahtevala je svoju slobodnu. Nije se slagala sa očekivanjima konzervativnog društva. Ona i Maks su imali vrlo otvorenu vezu koja je podrazumevala da imaju i druge partnere. Morali smo da izbacimo scenu kada odlazi kod roditelja i oni je pitaju kada će se udati, jer je tada bilo sramota da žena bude neudata. Ona im odgovara da želi da bude slobodna. To je bilo revolucionarno“, rekla je producentkinja.
Veliki reditelji sa jasnom vizijom
Film je sniman u šest zemalja sa budžetom od devet miliona evra. Premijeru je imao na Berlinalu i prava za njegovo prikazivanje su do sada prodata u 50 zemalja.
„Moj posao kao producenta jeste da oživim viziju reditelja, da nađem novac, da obezbedim snimanje u sredini koju žele, da se ostvari priča koju su zamislili. Ja tu dođem kao babica. Margaretu sam srela pre 20 godina. Ceo dan smo razgovarale o filozofiji i Hani Arent. Nismo uopšte pominjale snimanje filma i saradnju. A uvek sam voleo da radim sa rediteljima koji imaju jasnu viziju. Margareta fon Trota je jedan od njih. Samo kada razumem njihovu viziju, mogu da radim svoj posao i možemo da stvorimo magiju“, objasnila je Brokemper.
Brokemper ističe da je Margareta fon Trota veoma znatiželjna, interesuje je sve što se dešava, prati politiku, umetnost:
„Uživa da bude okružena ljudima. Divna je osoba. I jedna od najsvetlijih umova sveta. Radimo na novom projektu, ponovo piše i trebalo je ovde na Paliću da razgovaramo o tome, ali ću morati u Minhen“.