Veliko iznenađenje iz svemirske kapsule: Asteroid nije ono što su naučnici mislili

© AP Photo / JAXA handoutOva kompjuterska grafička slika koju je obezbedila Japanska agencija za istraživanje svemira (JAKSA) prikazuje asteroid i istraživač asteroida Hajabusa2.
Ova kompjuterska grafička slika koju je obezbedila Japanska agencija za istraživanje svemira (JAKSA) prikazuje asteroid i istraživač asteroida Hajabusa2. - Sputnik Srbija, 1920, 27.03.2022
Sastav asteroida Rjugu koji se smatra jednim od donosilaca vode na Zemlju pre više miliona godina, sada je podrobnije ispitan i izvedene su nove teorije o tome šta je to nebesko telo po poreklu.
Asteroid prečnika oko 980 metara pripada takozvanoj asteroidnoj grupi tipa C (ima visok sadržaj ugljenika). Japanska svemirska agencija je 2014. godine lansirala ka asteroidu svemirski brod „Hajabusa 2“, a stigao je u junu 2018. i proučavao ga iz orbite više od godinu dana. „Hajabusa 2“ je čak poslao četiri rovera na površinu asteroida. Nakon završnog prikupljanja materijala, proleteo je pored Zemlje u decembru 2020. godine i ostavio uzorak.
Od svih naučnih rezultata te impresivne misije, najzanimljiviji je da asteroid Rjugu možda nije asteroid, već ostatak komete.
© Foto : Twitter / HAYABUSA2@JAXAFotografija snimljena sa površine asteroida Rjugu
Fotografija snimljena sa površine asteroida Rjugu - Sputnik Srbija, 1920, 27.03.2022
Fotografija snimljena sa površine asteroida Rjugu
Misija „Hajabusa 2“ pokazala je da se Rjugu sastoji od gomile ostataka. Umesto da bude jedan veliki, monolitni komad stene, to je skup manjih stena. Kao i mnogi drugi asteroidi, on je je šiljat i okreće se. Brza rotacija ga je iskovala u špicasti oblik.
Autori kažu da je „scenario formiranja Rjugua najverovatnije katastrofalan sudar većih asteroida i naknadno sporo gravitaciono nakupljanje krhotina sudara“.
Mnogi dokazi sa „Hajabusa 2“ podupiru ideju da je Rjugu asteroid, što je teorija koja važi od njegovog otkrića 1999. godine. Ali jedna stvar se ne uklapa sa definicijom asteroida: Rjugu ima visoku koncentraciju organske materije.
Ako je Rjugu asteroid nastao od ruševina sudarom dva manja asteroida, zašto onda ima toliko koncentrisane organske materije?
To pitanje je u srcu nove studije objavljene u „Astronomikal džurnal leters“ pod nazivom „Asteroid 162173 Rjugu: poreklo komete“. Glavni autor je vanredni profesor Hitoši Mjura sa Univerziteta u Nagoji.
U svom radu, autori navode ne samo da bi Rjugu mogao biti ostatak komete, već bi slični asteroidi sa gomilom ruševina mogli biti i bivše komete. Astronomi ove objekte nazivaju objektima tranzicije asteroid-kometa (CAT).
Komete se formiraju u udaljenim hladnim krajevima Sunčevog sistema. Za razliku od asteroida, koji su stene, komete su ledene i sadrže stene i smrznute isparavajuće materije. Isparavajuće materije su uglavnom vodeni led, ali komete sadrže i smrznuti ugljen-dioksid, amonijak, metan i ugljen-monoksid. Astronomi ih ponekad nazivaju „prljavim snežnim grudvama“.