„Prepečeni“ meteoriti otkrili: Voda sa Zemlje bila je u Sunčevom sistemu pre naše planete

CC0 / Piksabej / Planeta Zemlja i asteroid – ilustracija
Planeta Zemlja i asteroid – ilustracija - Sputnik Srbija, 1920, 03.02.2022
Naša planeta je jedina za koju se zna da ima život i jedina na kojoj se tečna voda može naći u izobilju (meseci su druga priča). Mnogo je misterije oko toga odakle je i kako došla voda, ali nova istraživanja ukazuju da je ona bila u Sunčevom sistemu pre nego što se Zemlja formirala. Neki od uzoraka „prepečenih“ kosmičkih stena nam to potvrđuju.
Prema timu koji predvodi geohemičar Žerom Aleon iz Francuskog nacionalnog prirodnjačkog muzeja, izotopi vode koji su u meteoritima od rođenja Sunčevog sistema odgovaraju izotopima vode koji se danas nalaze na Zemlji.
„Početni izotopski sastav vode u Sunčevom sistemu je od najveće važnosti za razumevanje porekla vode na nebeskim telima, ali uprkos brojnim studijama, poreklo vode ostaje nepoznato“, pišu istraživači u svom radu.
„Ovde koristimo izotopski sastav vodonika iz primitivnih meteorita, najstarijih stena Sunčevog sistema, da bismo utvrdili izotopski sastav vodonika na početku formiranja Sunčevog sistema.
Određene vrste meteorita mogu delovati kao vremenske kapsule koje su tu od rođenja Sunčevog sistema. Zvezda se rađa iz oblaka gasa i prašine koji se urušava pod sopstvenom gravitacijom, što je poznato kao kolaps protozvezdanog omotača.
U međuvremenu, materijal u oblaku oko njega se spljošti u disk koji se hrani u rastuću zvezdu koja se vrti. Kada završi sa rastom, ono što je ostalo od tog oblaka formira sve ostalo u sistemu te zvezde – planete, asteroide, komete i tako dalje.
Mnoga od ovih tela su čak starija od Zemlje. Radiometrijsko datiranje ukazuje da je Zemlja nastala pre 4,54 milijarde godina. I, pukom srećom, neke od ovih stena nisu nam još pred vratima.
Ipak, postoje povremeni uzorci stena koji stignu do površine Zemlje i pokazuju nekoliko znakova „prepečenosti“, pružajući istraživačima odličnu priliku da ih prouče.
Meteorit Jefremovka, pronađen u Kazahstanu 1962. godine, ima elemente koji datiraju pre 4,57 milijardi godina. Aleon i kolege su analizirali ovaj meteorit koristeći novu tehniku razvijenu samo za tu svrhu.
Da bi izmerili sadržaj vode u meteoritu, koristili su snimanje fokusiranim jonskim snopom da identifikuju i ispitaju sve minerale u svom uzorku, upoređujući rezultate sa osam zemaljskih referentnih materijala sa širokim spektrom sadržaja vode. Zatim su ispitali odnos izotopa vodonika u meteoritu, prenosi portal „Sajens alert“.
Minerali i odnosi u meteoritu Jefremovka otkrili su da su, u prvih 200.000 godina istorije našeg Sunčevog sistema, pre nego što su se formirali planetezimali (to je seme planete), postojala dva velika rezervoara gasa. Jedan od ovih rezervoara je sadržao solarni gas iz kojeg se materija u Sunčevom sistemu na kraju kondenzovala.
Drugi je, utvrdio je tim, bio bogat vodom. Ova voda je verovatno nastala od masivnog priliva međuzvezdanog materijala koji je pao ka unutrašnjem Sunčevom sistemu u vreme kolapsa protozvezdanog omotača.
I, fascinantno, ta voda je po svom izotopskom sastavu veoma slična Zemljinoj vodi. Ovo ukazuje da je voda bila prisutna u ranom Sunčevom sistemu od samog njegovog nastanka – pre nego što je Zemlja bila čak i treptaj u protoplanetarnom disku.
Mars - Sputnik Srbija, 1920, 29.01.2022