https://lat.sputnikportal.rs/20210823/miras-u-cetinju-vartolomej-u-kijevu-ofanziva-raskolnika-sa-potpuno-istim-ciljem--1128687858.html
Miraš na Cetinju, Vartolomej u Kijevu: Ofanziva raskolnika sa potpuno istim ciljem
Miraš na Cetinju, Vartolomej u Kijevu: Ofanziva raskolnika sa potpuno istim ciljem
Sputnik Srbija
U danu kada su crnogorske „komite“, sve sa samozvanim mitropolitom Mirašom Dedeićem, ostrašćeno protestovale na Cetinju protiv ustoličenja mitropolita Joanikija... 23.08.2021, Sputnik Srbija
2021-08-23T19:19+0200
2021-08-23T19:19+0200
2021-08-26T04:07+0200
ukrajina
crna gora
region – društvo
rusija
društvo
region
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/08/16/1128659451_0:0:1600:900_1920x0_80_0_0_f1d2c452204bd6c07e8b1f6534c1484c.jpg
I u Ukrajini, i u Crnoj Gori raskolnici su u ofanzivi. Slični udar na svetinje, slični scenario izmišljanja istorije, slična iščašena paradigma o „agresorima“ i „okupatorima“ iz redova kanonske pravoslavne crkve iskonski prisutne na tom prostoru, slično proglašavanje crnog za belo i obrnuto. Samo su oni ukrajinski dalje odmakli, zahvaljujući tomosu koji je bivši ukrajinski predsednik Petar Porošenko isposlovao kod Fanara. Patrijarh Vartolomej sada je stigao u Ukrajinu da učestvuje u obeležavanju 30 godina ukrajinske nezavisnosti, a državni vrh dočekao ga je kao da ih je sunce ogrejalo. Duša se raduje susretu s gostom dragim srcu, poglavarom Majke-crkve od koje je na ukrajinsko tlo došao svet Hristove vere, uskliknuće euforično bivši predsednik Porošenko.Džaba što većina vernika one kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije nema mnogo razloga za radost, s obzirom na stotine otetih hramova širom Ukrajine.Više od 10.000 vernika u subotu je zato pred Vrhovnom radom u Kijevu čekalo Vartolomeja, ali je on ušao na zadnji ulaz. Nije valjda želeo da vidi poruke s transparenata — „Vartolomej daje blagoslov razbojnicima“, „Krv pravoslavnih je na tvojim rukama“, „Vrati nam 500 hramova“. Ali ih je videla policija pa su neki od vernika i privedeni, a prvi je bio muškarac s natpisom „Andrejevska crkva je tekovina pravoslavlja, a ne satanizma“. Reč je o crkvi čije je temelje položila u 18. veku ruska carica Jelisaveta Petrovna, a koja je 2018. odlukom ukrajinskog parlamenta predata Konstantinopoljskoj patrijaršiji da bude njena stavropigija (predstavništvo).Među otetim hramovima je i pomenuti Sofijski sabor, koji je, prema letopisima, izgradio u prvoj polovini 11. veka knez Jaroslav Mudri, a kroz istoriju je bio sedište kijevskih mitropolita koji su tu i sahranjivani. U sovjetsko vreme sabor je bio aktivan do 1929, da bi 1934. postao muzej, a 1990. bio uvršten u spisak Uneskove svetske baštine. Posle raspada SSSR-a, Moskovska patrijaršija, ali i nekanonska Kijevska godinama, redovno je slala molbe vladi da im se svetinja preda na korišćenje. Kad ju je 2010. preuzelo Ministarstvo kulture Ukrajine, bio je to uvod u predaju Sofije Kijevske raskolnicima 2016.godine.Vernici kanonske crkve u Ukrajini su, u međuvremenu, postali meta progona i izliva mržnje. Radikalno nacionalistički nastrojeni u ukrajinskim medijima ne prezaju čak od predloga da se zabrani „agresorska“ crkva. Treba doneti zakone koji će učiniti nemogućim postojanje „neprijateljske crkve“, uništenje i proterivanje te crkve s teritorije Ukrajine je stvar bezbednosti Ukrajine, savetuje tako Ajdar Muždabajev, voditelj ukrajinskog krimskotatarskog TV kanala ATR.Sejanje mržnje prema kanonskoj crkvi dobrano je začinjeno istorijskim revizionizmom i identitetskim inženjeringom koji je u Ukrajini već godinama u zamahu. Deo toga je i poduhvat dopremanja iz Švedske, specijalno za tri decenije nezavisnosti, istorijskih relikvija — bulave (žezla) hetmana Ivana Mazepe i latinični ustav hetmana Filipa Orlika , artefakti koji, prema rečima ministra kulture Ukrajine Aleksandra Tkačenka, govore o tome da „ova zemlja (Ukrajina) nema 30 godina, nego više vekova“. Kako se to sjajno nadovezuje na tezu da Rusi nisu autohtoni narod u Ukrajini, nego porobljivači jadnih Ukrajinaca koji su, čak se može čuti, potekli od — Sumera.Kakva je tu kopča s Crnom Gorom? Zasad samo kao upozorenje, jer pojedini, možda ne tako brojni, ali veoma bučni javni poslenici u Crnoj Gori, kako god ih zvali — kvaziintelektualcima, milogorcima, komitama — neumorno dokazuju da Crnogorci nemaju veze sa Srbima koji su u Crnu Goru došli kao „agresori“ i „okupatori“, a da je kralj Aleksandar, megaloman opsednut jugoslovenskom idejom, svome dedi oteo državu. Da je Srpska pravoslavna crkva u Crnoj Gori uzurpator pao s neba i da mora da dokaže otkud joj hramovi i crkve, da se upiše u registar verskih zajednica kao da je neka nova sekta, a ne crkva prisutna od vremena Nemanjića. Jer samozvana Crnogorska pravoslavna crkva, koja je kao nevladina organizacija registrovana u policijskoj stanici na Cetinju, iako još daleko do tomosa patrijarha Vartolomeja (štaviše, na Dedeića je bacio anatemu upravo Sveti sinod Carigradske patrijaršije), može nesmetano na Preobraženje da služi liturgiju u hramu na Ivanovim koritima. I jer bude strepnju poruke sa protesta u Cetinju, čiji učesnici u deklaraciji kažu da ne brane srpskom patrijarhu da ustoliči svog namesnika u objektima koje je izgradila crkva Srbije u Crnoj Gori, ali ne dozvoljavaju taj „okupatorski čin“ u stolici Svetog Petra u Cetinjskom manastiru.Premda je takvu tezu na ulicama Cetinja podržalo tek nešto više od hiljadu ljudi, nije nemoguće zamisliti da, ako stigne nalog iz onih istih centara moći koji preko Vartolomeja razbijaju jedinstvo vernika u Ukrajini i rasparčavaju tradicionalni prostor Ruske pravoslavne crkve, i Miraš preko noći postane podoban i poželjan saučesnik u krstaškom pohodu na Srpsku pravoslavnu crkvu u Crnoj Gori.
https://lat.sputnikportal.rs/20210819/ekskluzivno--oteti-hramovi-u-ukrajini-zvrje-prazni-a-narod-ide-za-pastirima-u-katakombe-1128589207.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210822/hit-video-sa-cetinja-na-mirasa-se-obrusio-transparent--pored-zastave-sad-foto-1128660202.html
ukrajina
crna gora
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Tanja Trikić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112102/46/1121024661_501:0:2549:2048_100x100_80_0_0_15c8c2fb58a3fcad219988407ae6e57c.jpg
Tanja Trikić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112102/46/1121024661_501:0:2549:2048_100x100_80_0_0_15c8c2fb58a3fcad219988407ae6e57c.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/08/16/1128659451_333:0:1533:900_1920x0_80_0_0_9151a43979d69678cc56cd60ef0debfd.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Tanja Trikić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112102/46/1121024661_501:0:2549:2048_100x100_80_0_0_15c8c2fb58a3fcad219988407ae6e57c.jpg
crna gora, rusija, crkva, rasko, pravoslavna crkva
crna gora, rusija, crkva, rasko, pravoslavna crkva
Miraš na Cetinju, Vartolomej u Kijevu: Ofanziva raskolnika sa potpuno istim ciljem
19:19 23.08.2021 (Osveženo: 04:07 26.08.2021) U danu kada su crnogorske „komite“, sve sa samozvanim mitropolitom Mirašom Dedeićem, ostrašćeno protestovale na Cetinju protiv ustoličenja mitropolita Joanikija u manastiru Svetog Petra Cetinjskog, Kijev je ugostio patrijarha carigradskog Vartolomeja, koji je s vođom ukrajinske raskolničke crkve služio liturgiju u Sofijskom saboru.
I u Ukrajini, i u Crnoj Gori raskolnici su u ofanzivi.
Slični udar na svetinje, slični scenario izmišljanja istorije, slična iščašena paradigma o „agresorima“ i „okupatorima“ iz redova kanonske pravoslavne crkve iskonski prisutne na tom prostoru, slično proglašavanje crnog za belo i obrnuto. Samo su oni ukrajinski dalje odmakli, zahvaljujući tomosu koji je bivši ukrajinski predsednik Petar Porošenko isposlovao kod Fanara.
Patrijarh Vartolomej sada je stigao u Ukrajinu da učestvuje u obeležavanju 30 godina ukrajinske nezavisnosti, a državni vrh dočekao ga je kao da ih je sunce ogrejalo. Duša se raduje susretu s gostom dragim srcu, poglavarom Majke-crkve od koje je na ukrajinsko tlo došao svet Hristove vere, uskliknuće euforično bivši predsednik Porošenko.
Džaba što većina vernika one kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije nema mnogo razloga za radost, s obzirom na stotine otetih hramova širom Ukrajine.
Više od 10.000 vernika u subotu je zato pred Vrhovnom radom u Kijevu čekalo Vartolomeja, ali je on ušao na zadnji ulaz. Nije valjda želeo da vidi poruke s transparenata — „Vartolomej daje blagoslov razbojnicima“, „Krv pravoslavnih je na tvojim rukama“, „Vrati nam 500 hramova“. Ali ih je videla policija pa su neki od vernika i privedeni, a prvi je bio muškarac s natpisom „Andrejevska crkva je tekovina pravoslavlja, a ne satanizma“. Reč je o crkvi čije je temelje položila u 18. veku ruska carica Jelisaveta Petrovna, a koja je 2018. odlukom ukrajinskog parlamenta predata Konstantinopoljskoj patrijaršiji da bude njena stavropigija (predstavništvo).
Među otetim hramovima je i pomenuti Sofijski sabor, koji je, prema letopisima, izgradio u prvoj polovini 11. veka knez Jaroslav Mudri, a kroz istoriju je bio sedište kijevskih mitropolita koji su tu i sahranjivani. U sovjetsko vreme sabor je bio aktivan do 1929, da bi 1934. postao muzej, a 1990. bio uvršten u spisak Uneskove svetske baštine. Posle raspada SSSR-a, Moskovska patrijaršija, ali i nekanonska Kijevska godinama, redovno je slala molbe vladi da im se svetinja preda na korišćenje. Kad ju je 2010. preuzelo Ministarstvo kulture Ukrajine, bio je to uvod u predaju Sofije Kijevske raskolnicima 2016.godine.
Vernici kanonske crkve u Ukrajini su, u međuvremenu, postali meta progona i izliva mržnje. Radikalno nacionalistički nastrojeni u ukrajinskim medijima ne prezaju čak od predloga da se zabrani „agresorska“ crkva. Treba doneti zakone koji će učiniti nemogućim postojanje „neprijateljske crkve“, uništenje i proterivanje te crkve s teritorije Ukrajine je stvar bezbednosti Ukrajine, savetuje tako Ajdar Muždabajev, voditelj ukrajinskog krimskotatarskog TV kanala ATR.
Sejanje mržnje prema kanonskoj crkvi dobrano je začinjeno istorijskim revizionizmom i identitetskim inženjeringom koji je u Ukrajini već godinama u zamahu. Deo toga je i poduhvat dopremanja iz Švedske, specijalno za tri decenije nezavisnosti, istorijskih relikvija — bulave (žezla) hetmana Ivana Mazepe i latinični ustav hetmana Filipa Orlika , artefakti koji, prema rečima ministra kulture Ukrajine Aleksandra Tkačenka, govore o tome da „ova zemlja (Ukrajina) nema 30 godina, nego više vekova“. Kako se to sjajno nadovezuje na tezu da Rusi nisu autohtoni narod u Ukrajini, nego porobljivači jadnih Ukrajinaca koji su, čak se može čuti, potekli od — Sumera.
Kakva je tu kopča s Crnom Gorom? Zasad samo kao upozorenje, jer pojedini, možda ne tako brojni, ali veoma bučni javni poslenici u Crnoj Gori, kako god ih zvali — kvaziintelektualcima, milogorcima, komitama — neumorno dokazuju da Crnogorci nemaju veze sa Srbima koji su u Crnu Goru došli kao „agresori“ i „okupatori“, a da je kralj Aleksandar, megaloman opsednut jugoslovenskom idejom, svome dedi oteo državu. Da je Srpska pravoslavna crkva u Crnoj Gori uzurpator pao s neba i da mora da dokaže otkud joj hramovi i crkve, da se upiše u registar verskih zajednica kao da je neka nova sekta, a ne crkva prisutna od vremena Nemanjića. Jer samozvana Crnogorska pravoslavna crkva, koja je kao nevladina organizacija registrovana u policijskoj stanici na Cetinju, iako još daleko do tomosa patrijarha Vartolomeja (štaviše, na Dedeića je bacio anatemu upravo Sveti sinod Carigradske patrijaršije), može nesmetano na Preobraženje da služi liturgiju u hramu na Ivanovim koritima. I jer bude strepnju poruke sa protesta u Cetinju, čiji učesnici u deklaraciji kažu da ne brane srpskom patrijarhu da ustoliči svog namesnika u objektima koje je izgradila crkva Srbije u Crnoj Gori, ali ne dozvoljavaju taj „okupatorski čin“ u stolici Svetog Petra u Cetinjskom manastiru.
Premda je takvu tezu na ulicama Cetinja podržalo tek nešto više od hiljadu ljudi, nije nemoguće zamisliti da, ako stigne nalog iz onih istih centara moći koji preko Vartolomeja razbijaju jedinstvo vernika u Ukrajini i rasparčavaju tradicionalni prostor Ruske pravoslavne crkve, i Miraš preko noći postane podoban i poželjan saučesnik u krstaškom pohodu na Srpsku pravoslavnu crkvu u Crnoj Gori.