Retrospektivna postavka obuhvatiće dela iz petodecenijskog rada umetnika - crteže namenjene dramskim, baletskim i operskim predstavama, izvedene olovkom, tušem, akvarelom, pastelima, ponegde i uljem, u kojima se uočava maštovitost, kultura autora i smelost u pomeranju granica mogućeg i zadatog.
„Ova izložba pokazatelj je mojih kreativnih rešenja - mojih crteža i skica, ali na mene intimno ne utiče samo moj rad, nego neminovno predstava u celini, kako je publika videla, koliko je dugo igrana, gde je gostovala i pobeđivala”, kaže za Sputnjik Miodrag Tabački.
Na crtežima razigrane linije i graciozne figure
Uradio je više od dve stotine scenografija i kostime za preko stotinu dramskih, operskih, baletskih i lutkarskih predstava.
„Crtež bez prisustva boja je bio moje rešenje za baletsku predstavu ’San letnje noći’ (1987), dramu ’Sumnjivo lice’ (1974) sa Ljubišom Ristićem, ’Bubnjeve u noći’ (1982, Beogradsko dramsko pozorište), ’Ožalošćenu porodicu’ (Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu), ’Antigonu’ (Ljubljansko mesno gledališče, pa ’Baladu o gospodaru Halevinu’ iz Antverpena. Sve ove predstave pripadaju jednom žanru mog rada, dok sam za pojedine opere uključio boju i prostorna rešenja prikazao u maniru epohe“, pojašnjava Tabački.
Razigranom linijom sa mnoštvom detalja i sa šaljivim gotovo karikaturalnim predstavama Tabački prikazuje scenu u „Bajci o kralju Jelenu“, komadu „Nikad se ne zna“ ili Fejdoovom „Silom muž“.
Linijama crteža suprotstavlja akcente u boji kod „Balade o gospodaru Halevinu“ i „Na letovanju“ Maksima Gorkog, slikarski postupak primenio je kod „Cementa“ F. Gladkova i H. Milera ili „Karmine Burane“ Karla Orfa, dok je kod „Rodoljubaca” Jovana Sterije Popovića kombinovao slikane partije i linearne crteže.
Za „San letnje noći“ Tabački je izabrao graciozne, elagantno izdužene figure rađene tušem, Servantesov „Čoveka od La Manče“ se izdvaja po dostojanstvu muških figura i ljupkosti ženskih, po efektnim bojenim odnosima sa značajnom ulogom crvene boje, a „Duh zemlje“ F. Vedekinda po raskošnim skicama inspirisanim duhom secesije.
Maštovitost, kultura i smelost
U tekstu koji prati izložbu Gordana Popović Vasić ističe da su crteži Miodraga Tabačkog izrazite imaginacije, bogatog likovnog jezika i često složenih zamisli.
„Osnovne premise su uvek tekst i zahtevi reditelja i ta činjenica određuje početnu podređenost, neophodnu disciplinovanost, uslovno govoreći granice mogućeg. Međutim iza te barijere otkrivamo pravu prirodu talenta Miodraga Tabačkog: maštovitost, kulturu i smelost”, ocenila je Popović Vasić.
Tabački kaže da mu se retko dešavalo da se nađe u projektu u kome je koncept reditelja dijementralno različit od koncepta pisca i da uglavnom svi manje ili više pročitaju ili dožive projekat na isti način.
„Meni je stalo da što više kažem vizuelnom komponentnom predstave i to mi je obično uspevalo. Mnogo mi znači da elementarne smernice za predstavu dobijem pre čitanja teksta da se ne bi desilo da ja to drugačije pročitam od reditelja i da se za to jako vežem pa mi teško pada da se iza toga korigujem”, navodi Tabački.
Drugačije je kada radi poznati komad poput Šekspirovog „Hamleta”.
„Radio sam četiri Hamleta, a da ne govorim o onome koji sam čitao kao gimnazijalac i kasnije na Fakultetu primenjenih umetnosti. Intrigantno je što jedan isti tekst možete na drugačiji način pročitati. Naravno ne mnogo različit. Bar u mom iskustvu to ne postoji”, objašnjava Tabački.
Kreativnost i igra i u jednostavnosti
Tabački kaže da nikada nije sputavan u svojoj kreativnoj slobodi pa je inspiraciju nalazio čak i u enerijerima koji bi trebalo da budu vrlo jednostavni.
„Jednostavan enterijer vas može povesti u istraživanje. To je moje iskustvo sa predstavom ‘Nigde nikog nemam’ u produkciji Crnogorskog narodnog pozorišta gde sam osmislio neuobičajno rešenje. Četvrti zid između publike i scene sam sklonio tako što sam ga spustio i položio na put između gledališta i glumaca. To je moju maštu razigralo i kasnije se to ispostavilo kao veliki kvalitet predstave”, dodaje Tabački.
Izložba crteža Miodraga Tabačkog u galeriji „Haos” će trajati do 27. novembra.