Inicijativa za pokretanje tog zahteva objavljena je 2. oktobra.
Prema rečima Van Dama, odluka je doneta jednoglasno. Poslanici su zahtevali da se razjasni zašto ukrajinske vlasti nisu zatvorile vazdušni prostor iznad te oblasti.
Motie nader feitenonderzoek sluiting luchtruim Oekraïne zojuist met algemene stemmen aangenomen. Fijn dat we kamerbreed kunnen optrekken inzake #MH17. @StichtingMh17 @cdavandaag https://t.co/xrP9Ulckec
— Chris van Dam (@ChrisvanDamCDA) October 8, 2019
Ministar spoljnih poslova Holandije Stef Blok ranije je izjavio da ne vidi osnov za pokretanje postupka o mogućoj krivici Ukrajine, ali nije izrazio prigovor na predlog poslanika. Prema njegovim rečima, mogu se pojaviti poteškoće, jer za istragu neće biti potrebna samo „saradnja Ukrajine, već i Rusije“.
Tragedija na nebu iznad Donbasa
Putnički avion „boing 777“ kompanije „Malezija erlajns“, koji je leteo iz Amsterdama za Kuala Lumpur, srušio se 17. jula 2014. godine u blizini Donjecka. Niko od 298 putnika i članova posada koji su se nalazili u avionu nije preživeo.
Kijev je za katastrofu optužio ustanike u Donbasu, koji su pak izjavili da nemaju sredstva koja bi mogla da obore avion na toj visini. Bez obzira na ratna dejstva, Kijev nije zatvarao nebo iznad Donbasa za međunarodne putničke avione.
Radi istrage o avionskoj nesreći formirana je međunarodna Zajednička istražna grupa, koju čine predstavnici Australije, Belgije, Malezije, Holandije i Ukrajine. Međunarodna istražna grupa predstavila je preliminarne rezultate istrage o padu aviona na letu MH17 na istoku Ukrajine. Ona tvrdi da je malezijski „boing 777“ oboren raketnim sistemom „Buk“, koji pripada 53. raketnoj brigadi Vojske Rusije iz Kurska. Istražna grupa smatra da je „Buk“ dovezen iz Rusije, a zatim vraćen. Moskva kategorički negira te optužbe.
Rusija je sprovela sopstvenu istragu u kojoj je zaključila da je MH17 oboren starijom verzijom rakete „buk“ proizvedene 1986. godine koju je imala Ukrajina, a Rusija je postupno ispraznila svoje zalihe te rakete u okviru programa vojne modernizacije početkom 21. veka. Ruska istraga je obuhvatila opsežne studije forenzičkih dokaza, dosad neviđenu deklasifikaciju prethodno tajnih podataka o naprednom vojnom hardveru i složeni eksperiment odbrambenog koncerna „Almaz-Antej“, proizvođača „Buka“, kako bi utvrdila ko je oborio avion.