Po ulasku na sajamski prostor, u svih devet ogromnih hala, „nema čega nema“: od ribe, mesa i mesnih prerađevina, konditorskih proizvoda, testenina, hleba i peciva, mlečnih proizvoda, kafe i čajeva, sirovina i polusirovina bukvalno iz svih krajeva sveta. Praktično svi proizvodi mogu da se probaju na licu mesta. Ljubazni i za dalju saradnju veoma zainteresovani domaćini štanda rado objašnjavaju recepture, sirovine i kvalitet svojih proizvoda. Bez obzira na sankcije, primetan je veliki broj kompanija upravo iz zemalja koje su uvele ograničenja u trgovini sa RF. I zbog svih navedenih razloga, izuzetno je važno što je Srbija tradicionalno prisutna na ovoj prestižnoj izložbi hrane. U okviru štanda koji je organizovala Privredna komora Srbije svoje proizvode je izložilo 15 izvoznika. Većina izlagača je već prisutna na ruskom tržištu, ali priliku da svoje proizvode pokažu na ovom sajmu i dalje smatraju izuzetno važnom.
„Prodekspo“ je prestižna izložba prehrambenih proizvoda i prilika da se stupi u kontakt ne samo sa potencijalnim klijentima iz Rusije i sa bivšeg sovjetskog prostora, već i sa predstavnicima drugih država, objašnjava za Sputnjik Vesna Mitrović, direktorka prodaje „Šabačke mlekare“. Naša sagovornica dodaje da su preko 7 godina u prisutni Rusiji, da imaju dva distributera, od kojih je jedan „Fudlend“ u Moskvi, a drugi „Marketlajn“ u Sankt Peterburgu, kao i da rade direktno sa najvećim ritejlerom u Rusiji — lancem „Magnit“.
„Povećavamo prodaju, beležimo obrt od preko 20 miliona evra godišnje. Naše pozicije se samo povećavaju. Na sajmovima hrane u Moskvi smo prisutni već nekoliko godina, ali zbog unutrašnje vlasničke transformacije kroz koju je prolazila naša kompanija, nismo dolazili poslednje 2-3 godine. U međuvremenu nismo izgubili naše ruske kupce niti tržište koje se, naprotiv, samo povećava“, objašnjava Mitrovićeva.
Direktorka prodaje „Šabačke mlekare“ sa ponosom ističe da šire asortiman proizvoda i da su osim sada već čuvenog sira „srpska brinza“, za koji zaista vlada veliko interesovanje krajnjih potrošača, počeli sa plasmanom mekih sireva i namaza „a-la kajmak“ i „sirko“.
Ljubazno nas dočekuje i suvlasnik kompanije „Beokapra“ Srđan Kovačević koji objašnjava da njihova kompanija ima sasvim druge ciljeve na velikom ruskom tržištu.
„Naši proizvodi su od kozjeg mleka, što nas u startu svrstava u nekih 3 odsto ukupne proizvodnje mlečnih proizvoda. Kozji proizvodi su retki, specifični i stoga interesantni. Oni se smatraju zdravijim od proizvoda napravljenih od kravljeg mleka. Ali ono što ih posebno izdvaja je to što kozji sirevi imaju jednu hedonističku crtu, mi imamo u našoj ponudi liniju sireva sa plemenitim plesnima koji se obično konzumiraju sa dobrim vinima ili zajedno sa nekom drugom finom hranom. Mi se ne bavimo masovnom, serijskom proizvodnjom, već pravimo ekskluzivne proizvode, sistemom ručne proizvodnje.“
Kovačević dodaje da je zadovoljan nastupom na ovom sajmu, jer je ostvaren kontakt sa više potencijalnih distributera i veruje da su vrlo blizu potpisivanja veoma zanimljivih ugovora. Navodi da se radi se o 3 distributera sa kojima su već prethodno, pre par meseci, ostvarili kontakte.
Kovačević je svestan da njihovi sirevi spadaju u nišu ekskluzivnih proizvoda, koje neće konzumirati svako i zato ciljaju na kategoriju potrošača, koji su i platežno sposobniji i koji imaju naviku konzumacije nešto kvalitetnijih proizvoda. Suvlasnik firme „Beokapra“ dodaje da praktikuju nastupe sa proizvođačima koji imaju sličnu kategoriju proizvoda, kao i da u Srbiji obično rade zajedničke promocije sa vrhunskim domaćim vinarijama, što je ideja za neki od sledećih nastupa na moskovskim sajmovima hrane.
U okviru srpskog štanda zainteresovane kupce i partnere „Zlatiborca“ dočekuju nasmejane devojke u nošnji, a potom i zvanični predstavnici sa konkretnim ponudama. „Zlatiborac“ je na ruskom tržištu prisutan od januara 2012. godine.
Do 2016. godine nastupali su preko kompanija partnera, odnosno distributera, a onda su otvorili svoju kompaniju. Sada direktno sarađuju sa velikim trgovinskim lancima, poddistributerima u ruskim regionima. Dosadašnje iskustvo je pokazalo da sada mogu mnogo bolje logistički da pokriju ogromno rusko tržište, kaže za Sputnjik Đorđe Tanasković, direktor ruske firme „Zlatiborac trejd“. Naš sagovornik dodaje da je fleksibilnost veoma važna na ruskom tržištu i otkriva tajnu njihovog uspeha:
„Asortiman proizvoda ’Zlatiborca‘ za rusko tržište je potpuno drugačiji u odnosu na ono što nudimo u Srbiji. Mi smo videli da su potrebe ruskih potrošača drugačije još pre 4-5 godina i praktično smo kompletan asortiman koji plasiramo na rusko tržište prilagodili ukusu lokalnih konzumenata. Čitavu premijum liniju u crnom pakovanju smo prilagodili ukusima ruskih potrošača, to znači da su proizvodi više nekakva ’lajt‘ varijanta. Za razliku od onoga što vole naši potrošači u Srbiji, Rusi ne vole kada su proizvodi previše slani, dimljeni ili začinjeni“, ističe direktor firme „Zlatiborac trejd“.
Redovni učesnik moskovskih sajmova hrane je i firma „Moravac“ iz Leskovca, koja se bavi otkupom, preradom i plasmanom kultivisanog i šumskog voća i gljiva. Direktor firme Žarko Stamenković ističe da su im trenutno glavni i najtraženiji artikli višnja bez koštica, jagoda, šljiva, malina, kupina i miks voća. Kao već iskusni poznavalac prilika na ruskom tržištu, naš sagovornik objašnjava da kada tek ulaze u poslovnu saradnju sa novim ruskim kupcem obično traže avans, kao i da se po uspostavljanju poverenja roba daje i na odloženo plaćanje. Komentarišući ovogodišnji nastup Stamenković ističe:
„Ove godine pozicija srpskog štanda je na boljem mestu, a sam štand je uređeniji, pristupačniji. Što se poslova tiče, imamo više novih kontakata koji su interesantni za buduću saradnju. Konkretno, najveća je potražnja za višnjom bez koštice, koja je sad najaktuelniji proizvod u ovom segmentu tržišta.“
Naš sagovornik smatra da su sami Rusi sada pristupačniji, opušteniji, ali i konkretniji kako u neformalnim kontaktima, tako i u poslovnim i sve ovo tumači dobrom spoljnom politikom koju vodi državni vrh Srbije.
Ovogodišnji, inače jubilarni 25. po redu sajam hrane je organizovao „Ekspocentar“ uz podršku Ministarstva poljoprivrede Ruske Federacije i uz pokroviteljstvo Privredne komore Rusije. Na više od 100.000 kvadratnih metara izložbenog prostora od 5. do 9. februara predstavile su se čak 2.343 kompanije iz 63 zemlje sveta. Zato i ne čude reči ruskog ministra poljoprivrede Aleksandra Tkačeva koji je istakao da se radi o najvećoj izložbi hrane i prehrambenih proizvoda u Rusiji, koja je za četvrt veka svog postojanja uspela da privuče najeminentnije izlagače iz celog sveta.
„Iz godine u godinu podizao se kvalitet i status koji ovaj sajam ima ne samo u Rusiji, već i u svetskim okvirima. Učesnici izlažu svoje najbolje proizvode, kao i najnovija dostignuća u oblasti prehrambene tehnologije“, zaključio je Tkačev.