Dil koji su u Davosu postigli premijeri Zoran Zaev i Aleksis Cipras tumači se kao „znak dobre volje“ i uvod u konačno rešavanje pitanja imena makedonske države. Zasad će zvanično Skoplje promeniti nazive aerodroma i auto-puta (oba se zovu po Aleksandaru Velikom). Kako je najavio Zaev, auto-put će se zvati „Prijateljstvo“, dok za naziv aerodroma postoje samo nagađanja, a bolje obavešteni tipuju da će poneti ime po prvom predsedniku samostalne Makedonije Kiru Gligorovu.
Cipras zauzvrat obećava da Atina neće više blokirati Makedoniju u drugoj fazi implementacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, koji je stupio na snagu još pre 14 godina, kao i pri učlanjenju u Jadransko-jonsku inicijativu (JJI).
Prekretnica u odnosima?
Makedonski vladini izvori za DV kažu da je značaj ovog dogovora ogroman jer grčka blokada pregovora sa Briselom dosad onemogućava pristup strukturnim i kohezionim fondovima EU. Deblokada će, nadaju se u Skoplju, poboljšati trgovinske i ekonomske odnose sa članicama EU.
Što se tiče JJI, o praktičnom značaju te inicijative makedonska javnost, van stručnih krugova, veoma malo zna. „Makedonija bi kao članica JJI dobila mogućnost da produbi bilateralnu saradnju sa drugim članicama, koji su među najvažnijim makedonskim partnerima u polju trgovina i ekonomske saradnje – Italija, Grčka i zemlje ranije SFR Jugoslavije“, kažu u Vladi u Skoplju.
No sagovornici DV kao najznačajnije ističu uspostavljanje poverenja i dobrosusedskih odnosa – posebno sa Grčkom – što bi trebalo da doprinese bržem ostvarivanju strateških ciljeva Makedonije, članstva u EU i NATO. U Skoplju se smatra da članice oba ta saveza Grčka i Italija, koje su zastupljene i u JJI, kao susedi regionu zapadnog Balkana imaju posebnu specifičnu težinu u Briselu kada se o ovom regionu radi.
„Prvi susret premijera Grčke i Makedonije nakon sedam godina treba smatrati uspešnim i nadati se da će doneti prekretnicu u odnosima dveju zemalja“, kaže profesor Evropskog univerziteta u Skoplju i raniji ambasador Đorđe Spasov. Dodaje da mu Zaev i Cipras deluju iskreno spremni da reše dugogodišnji spor „koji je nepotrebno ispunjen ideologijom“.
Dogovor objavljen u Davosu, smatra Spasov, za početak je dovoljan da smanji skepsu i ubedi i „najtvrđe nacionaliste i skeptike“ u obe zemlje da je moguće rešenje kojim dva naroda „ne bi izgubila ništa već dobila mir i prosperitet“.
Opozicija nema manevarski prostor
Opoziciona VMRO-DPMNE je u saopštenju pozdravila susret, ali se zapitala „da li je najava Zorana Zaeva o preimenovanju aerodroma i auto-puta deo neke šire strategije o kojoj javnost nije informisana ili se pak radi o jednostranom potezu aktuelne Vlade Republike Makedonije. Ako je u pitanju neka strategija, građani očekuju da budu o njoj informisani“.
Politički analitičar Petar Arsovski kaže da je dojučerašnja stranka Nikole Gruevskog u šizofrenoj poziciji jer pokušava da promeni politiku, ali ostaje pod uticajem „nacionalističkih elemenata“ u svom glasačkom telu. „No ipak ima vidnih promena u ovoj stranci koja je do juče gradila grčke stubove po Skoplju. Na primer, njen lider javno pozdravlja politiku koja vodi kompromisu. Ako dođe do prihvatljivog rešenja koje bi snažno podržala međunarodna zajednica, VMRO neće imati veliki manevarski prostor – mnogo će izgubiti ako ne podrži kompromis“, dodaje Arsovski za DV.
Naredna faza razgovora očekuje se već sledeće sedmice kada će Metju Nimec, specijalni izaslanik UN za grčko-makedonski spor, posetiti Atinu i Skoplje. U subotu će u Skoplju o temi diskutovati premijer Zoran Zaev, lider njegovog koalicionog partnera DUI Ali Ahmeti, ali i predsednik Đorđe Ivanov i novi lider opozicione VMRO Hristijan Mickoski.