00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
VESTI (repriza)
Sukob u Ukrajini posle napada zapadnim raketama na Rusiju
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Udarna pesnica ruske avijacije: Najbolji bombarderi Andreja Tupoljeva

© Sputnik / Vladimir SergeevStarteški bombarder Tu - 95
Starteški bombarder Tu - 95 - Sputnik Srbija
Pratite nas
Istorija Tupoljevih bombardera započeta je tokom Drugog svetskog rata, a u najvećem sećanju ostale su poruke ispisane po bombama koje su avioni tipa Tu-2 davne 1945. godine nosili sa sobom - „Na Berlin!“. Ove godine su avioni Tupoljeva za razliku od 1945. za Siriju nosili bombe sa porukom „Za naše“.

Ove godine konstrukcioni biro „Tupoljev“ obeležava 95. godišnjicu od osnivanja, a sve je počelo od čuvenog Tu-2.

Bombarder koji pikira

© Sputnik / Dmitriй Korobeйnikov / Uđi u bazu fotografijaBombarder Tu-2
Bombarder Tu-2 - Sputnik Srbija
Bombarder Tu-2

Tu-2 je dvomotorni srednje teški taktički bombarder na klipno elisni pogon. Projektovan je uoči napada Nemačke na Sovjetski Savez, iako je prvi let prototipa održan 29. januara 1941. godine.

Tupolj Tu-22M3 - Sputnik Srbija
Ruski bombarder Tu-22M3 dobija stratosferne supersonične rakete

Naslednik je bombardera Pe-2, koji je do tada bio glavna pouzdanica sovjetske armije, ali ubrzo se pokazao kao daleko naprednija letelica – drastično brže je leteo, mogao je da pređe dva puta veću distancu i da nosi tri puta više tereta.

Sami piloti su bili veoma zadovoljni novim avionom – bio je daleko lakše upravljiv, a u slučaju da jedan motor prestane da radi, piloti su uspešno uspevali da ga prizemlje.

Ukupno je proizvedeno oko 3.000 primeraka, izvozio se u Kinu i Evropu, a u upotrebi je bio sve do ’80-ih godina.

Prvi bombarder dalekog dometa

© Sputnik / Vitaliй Arutюnov / Uđi u bazu fotografijaBombarder Tu-16
Bombarder Tu-16 - Sputnik Srbija
Bombarder Tu-16

Bombarder Tu-16 zamenio je kopiju američkih „supertvrđava“ Tu-4 i otvorio eru sovjetskih bombardera dalekog dometa.

PAK-DA ruski bombarder 5. generacije - Sputnik Srbija
Rusija pravi bombarder za nuklearne udare iz svemira

Avioni su stupili na dužnost 1954. godine, a budući da su pokazali neverovatne rezultate, bili su inspiracija za kasnije modele u narednih nekoliko decenija.

Ovaj model je u sebi sadržao mnoštvo revolucionarnih ideja — Avion ima uvlačeći stajni trap sistema tricikl i ukupno 10 točkova koji mu omogućavaju bezbedno sletanje i na loše pripremljenim pistama.

Avion je proizvođen od 1954. do 1960. godine i proizvedeno je ukupno 2.000 primeraka ovih aviona, a sama proizvodnja se odvijala istovremeno u tri fabrike. Tu-16 se po sovjetskoj licenci proizvodio i u Kini tamo je nosio oznaku H-6, a smatra se da su ovi avioni u Kini još u operativnom stanju. Od ostalih zemalja izvezen je u Egipat, Irak i Indoneziju.

Medveđa snaga

© Sputnik / O. Grachev / Uđi u bazu fotografijaStrateški bombarder TU-95
Strateški bombarder TU-95 - Sputnik Srbija
Strateški bombarder TU-95

Legendarni strateški bombarder Tu-95, kojeg je NATO prozvao „medved“, jedan je od najuspešnijih strateških bombardera Sovjetskog Saveza. Pogon su mu četiri „Kuznjecov“ turbo-elisna motora, od kojih svaki ima kontrarotacione propelere što ga, uz aerodinamičke osobine, čini jednim od najbržih ikad napravljenih elisnih aviona.

Ruski strateški bombarder Tu-160 - Sputnik Srbija
Razoran kao nikada pre: ruski bombarder Tu-160 M2

Interesantno je da je baš na osnovu ovog aviona napravljeno mnoštvo letelica druge namene, poput protivpodmorničkog Tu-142, ali Tu-95MS, koji su i dalje u operativnom stanju u ruskoj vojsci i korišćeni su u vazdušnim napadima u Siriji.

Ukupno je od 1956. godine proizvedeno nešto više od 500 primeraka.

Avioni su do ’90-ih godina bili razmešteni po bazama u inostranstvu: Kuba, Gvineja, Angola, Somalija i Vijetnam, sa tim bazama i bazama u Sovjetskom Savezu ovim avionima je bio pokriven ceo svet.

Trka sa zvukom

© Ministerstvo oboronы RF / Uđi u bazu fotografijaBombarder Tu-22
Bombarder Tu-22 - Sputnik Srbija
Bombarder Tu-22

Krajem ’50-ih je čuveni Tu-16 zamenjen avionom Tu-22 – prvi supersonični bombarder, raketonosac i izviđač srednjeg doleta.

Syria: Sukhoi jets take to the skies as sun sets over Latakia - Sputnik Srbija
Noćna mora DAEŠ-a: Ruski bombarder u sumraku Latakije

Osnovni zadatak ovih aviona je da nuklearnim oružjem neutrališu bombardere NATO-a naoružane nuklearnim oružjem koji su stacionirani u Evropi, Aziji i Dalekom istoku, odnosno, u neposrednom okruženju Sovjetskog Saveza. 

Takođe, namenjeni su i za uništavanje velikih plovnih objekata kao što su nosači aviona, raketne krstarice i podmornice, nosioce nuklearnog oružja.

Gotovo svi operativni avioni su bili snabdeveni sistemom za dopunu gorivom u letu što je omogućavalo ovim avionima znatno veći dolet ili duže vreme patroliranja kada su u pitanju bili avioni pomorskog vazduhoplovstva.

Ubica nosača aviona

© Sputnik / Oleg Lastočkin / Uđi u bazu fotografijaRuski strateški bombarder Tu-22 M3
Ruski strateški bombarder Tu-22 M3 - Sputnik Srbija
Ruski strateški bombarder Tu-22 M3

Tupoljev Tu-22M, u NATO krugovima poznatiji kao „bekfajer“, je takođe strateški supersonični bombarder, kao njegov prethodnik Tu-22, ali osim oznake ova dva aviona nemaju ništa slično.

Ruski borbeni avion   PAK-FA T-50 - Sputnik Srbija
Ruski bombarder nove generacije spreman do 2023!

Nakon uočenih nedostataka kod Tu-22, sovjetski naučnici i inženjeri su počeli sa razvojem novog bombardera, a glavni cilj je bio postići maksimalnu brzinu od preko 2,2 maha i dolet od 7.000 kilometara, zbog čega su se konstruktori odlučili da primene tehniku promenljive geometrije krila. 

Ova tehnologija omogućila je avionu kombinaciju kratkog poletanja i sletanja, dobre performanse pri krstarenju ali i isto tako dobre karakteristike pri letu na velikim brzinama.

Ovaj avion je bio namenjen za konvencionalan nuklearni napad, napad na velike površinske brodove i izviđačke misije, a s obzirom da je mogao da leti veoma nisko i da iz tog položaja raketama srednjeg ili dugog dometa ili krstarećim raketama napadne ciljeve pre nego što i sam bude otkriven, svrstao ga je u red mnogo opasnijeg protivnika nego što su to bili njegovi prethodnici Tu-16 i Tu-22.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala