Kako tvrde u Vašingtonu, postoji rizik da zvanična Moskva, sama ili u saradnji sa „Kasperskim“, iskoristi pristup koji proizvodi ove kompanije omogućavaju kako bi kompromitovala informacije i informacione tehnologije koje se direktno tiču američke nacionalne bezbednosti.
Kasperski: ne pomažemo nikome u špijunaži
Portparol Kremlja Dmitrij Peskov ocenio je da mere koje SAD preduzimaju protiv „Laboratorije Kasperski“ nisu u skladu sa međunarodnom trgovinskom regulativom.
„To baca senku na imidž naših američkih kolega kao pouzdanih partnera. Ovakve akcije su u ravni nelojalne konkurencije, u ravni kršenja svih međunarodnih trgovinskih pravila i, naravno, imaju za cilj podrivanje pozicija konkurentnih ruskih kompanija u svetu — u ovom konkretnom slučaju to je ’Laboratorija Kasperski‘. To je zaista za žaljenje“, rekao je Peskov.
Iz „Laboratorije Kasperski“ su saopštili da ta kompanija ne pomaže nijednoj vladi u pokušaju sajber-špijunaže ili agresivne aktivnosti u sajber-prostoru, dodajući da su optužbe američkih vlasti zasnovane na lažnim i netačnim podacima.
Navodi se i da je kompanija uverena da će istraga potvrditi da su sve optužbe neosnovane.
„Eto vam poštene konkurencije!“, ironično je povodom čitavog slučaja poručila portparolka Ministarstva spoljnih poslova Rusije Marija Zaharova.
„A ’Epl‘? A ’Majkrosoft’?“
Sa Zaharovom se slaže i politikolog Vladimir Bruter, iz Međunarodnog instituta za humanitarno-političke studije.
„Zamislite šta bi se desilo kad bi ruski zvaničnici izjavili da kompanija ’Epl‘ ili ’Majkrosoft‘ tesno sarađuje s američkom obaveštajnom službom i da bi zbog toga trebalo zabraniti upotrebu njihovih proizvoda na teritoriji Rusije, jer to ugrožava državnu bezbednost?! Pa to bi u Americi odmah nazvali napadom na demokratiju! Konkurencija u SAD očigledno ima smisla samo kada je u skladu s njihovim standardima i pogledima na svet. U suprotnom, Amerikanci odmah smišljaju nekakve kontramere, zabrane i slično. Očigledno je da je, kao i demokratija, i poimanje slobodne konkurencije dobro samo onda kada njima ide naruku i kada od toga imaju neke koristi“, kaže Bruter.
Naš sagovornik dodaje da bi predstavnici ruskih kompanija trebalo da se naviknu na to da će im povremeno gubljenje dela američkog tržišta postati svakodnevica i predlaže im da na to ubuduće računaju pri sastavljanju biznis planova.
„Dobra marketinška kampanja“
S druge strane, član ruske Asocijacije rukovodilaca službi za informacionu bezbednost, Aleksandar Tokarenko, sarkastično primećuje da je to što Amerikanci rade „potpuno normalno“…
„Oni štite svoje tržište i na taj način prosto lobiraju za svoje programe. To je neka vrsta dobre marketinške kampanje, dobrog pi-ara… Sasvim je drugo pitanje — a zašto to isto ne radi Rusija? U celoj ovoj priči postoji i politička komponenta, ali su Amerikanci prvi ti koji ovde u Rusiji lobiraju za svoje antivirus programe, koje, s druge strane, žele da razvijaju na sopstvenom tržištu“, kaže Tokarenko i dodaje da bi i Rusija trebalo da se zaštiti.
„Ruske vlasti su još 2010. godine usvojile odluku kojom se svima savetuje da pređu na domaće programe — i sam predsednik Putin je u martu 2016. godine savetovao državne kompanije da počnu da koriste softver domaće proizvodnje“, podseća Tokarenko.
Rešenje na sudu?
On dodaje da je moguće rešenje protest ili odlazak na sud, ali naglašava da bi to bila „preduga priča“, a Rusija bi svejedno izgubila deo tržišta.
„Ne zaboravimo da je Kasperski, kako bi uopšte ušao na zapadno tržište, morao da otvori generalno predstavništvo u Londonu i da zapravo tamo prenese iz Moskve sve važne segmente kompanije. U ovom trenutku je zapravo teško reći čija je zapravo firma ’Kasperski‘“, zaključuje Tokarenko.
U međuvremenu, ambasada Rusije u SAD saopštila je da se odlukom Vašingtona u vezi sa kompanijom „Kasperski“ dalje odlaže perspektiva saradnje Moskve i Vašingtona, pre svega u borbi protiv terorizma.