Međutim, ruski eksperti smatraju da je gašenje „Antonova“ počelo davno i da je bilo samo pitanje vremena kada će to biti i objavljeno. Prošle godine fabrika nije proizvela nijedan avion, a većina visokokvalifikovanih radnika je, kako navode, prešla u Rusiju, gde je dobila zaposlenje u ruskim kompanijama za proizvodnju aviona.
Ključni razlog za zatvaranje čuvene kompanije eksperti vide u gubitku ruskog tržišta.
Poslednji udarac već posustaloj fabrici zadat je pretprošle godine kada je u Kijevu odlučeno da se zbog situacije na istoku Ukrajine i Krima raskine ugovor sa ruskom Ujedinjenom avio-proizvodnom korporacijom, koja objedinjuje najveće ruske proizvođače aviona i koja je „Antonovu“ bila glavni poslovni partner.
Kao drugi razlog propasti „Antonova“ stručnjaci navode i to što je fabrika, posle pogoršanja odnosa između Moskve i Kijeva, ostala bez ruskih delova za avione. Ukrajinski proizvođač je pokušavao da nađe druge partnere, a na kraju je proizvodnja prosto stala.
Samim tim, smatra se da je odluka Vlade o likvidaciji koncerna u stvari samo konstatacija onog što se već dogodilo.
Odluka o gašenju „Antonova“ doneta je još u januaru 2016. godine. Taj korak je bio diktiran ulaskom tri preduzeća koncerna u sastav holdinga „Ukroboronproma“. Reč je o preduzećima „Antonov“, Harkovskom državnom preduzeću za proizvodnju aviona (HGAPP) i državnom preduzeću „Zavod 410 GA“ (Kijevski zavod civilne avijacije).
Odluku Vlade Ukrajine sprovešće komisija za likvidaciju koncerna čiji će predsednik biti zamenik ministra ekonomskog razvoja i trgovine Jurij Brovčenko.
Kako je u dokumentu naglašeno Brovčenko ima rok od tri meseca da Vladi podnese likvidacioni bilans.
Pres-služba „Antonova“ uverava da će preduzeće nastaviti normalno da radi, a eksperti smatraju da od tog posla nema ništa.
To što Kijev najavljuje da će „Antonov“ preći u sastav holdinga „Ukroboronproma“ ništa ne znači, jer će, ističu analitičari, sudbina koncerna ostati ista.
„Ništa se neće promeniti. Kao što taj koncern nije proizvodio avione u poslednjih 15 godina, neće ih proizvoditi ni dalje. Koliko je meni poznato, prošle godine je cela ukrajinska avio-industrija proizvela samo jedan avion. I do tada su cifre bile približno iste — jedan, dva, tri… Za ’Antonova‘, koji je nekad proizvodio na desetine, čak i oko stotinu aviona godišnje, to je ništa. Koncern je radio za tržište celog Sovjetskog Saveza, proizvodio je vojne transportere i putničke avione. Posle raspada SSSR-a dugo su vođeni pregovori sa Rusijom o mogućnostima zajedničke proizvodnje aviona ’An-70‘. Međutim, Ukrajina je dugo lavirala, lavirala i na kraju taj avion više nikome nije bio potreban, jer je Rusija proizvela svoj teretni avion na osnovu ’Il-76‘, Evropa je proizvela teretni ’Erbas‘, a unutrašnje ukrajinsko tržište je ravno nuli, što se tiče avijacije. A da bi se prodavalo na svetskom tržištu treba da budeš velika država — tamo je veoma velika konkurencija. Za Ukrajinu je težak zadatak da se takmiči sa ’Erbasom‘ i ’Boingom‘“, rekao je za Sputnjik politikolog Rostislav Iščenko, predsednik ruskog Centra za sistemske analize i prognoze.
Podsetimo, fabrika „Antonov“ je proizvodila putničke, teretne i avione za posebne namene i bila je ponos SSSR-a. Kompanija je osnovana 1946. godine, pod rukovodstvom konstruktora Olega Antonova, u Novosibirsku kao sovjetski projekat za izradu vazduhoplova. „Antonov“ je u Kijev preseljen 1952. godine, ali je poslednjih godina u krizi.
Neki analitičari smatraju i da Kijev žrtvuje „Antonova“ radi EU, a da je gašenje svetski poznatog koncerna deo plana Zapada da uništi ukrajinsku industriju.
Oni smatraju da Zapad neće dozvoliti preduzećima, poput „Antonova“, da budu konkurenti „Boingu“ i „Erbasu“. Stručnjaci navode da u Ukrajini više nije ostalo fabrika koje su u stanju da serijski proizvode avione i podsećaju da zajedno sa koncernom „Antonov“ Kijev planira da ugasi još nekoliko državnih preduzeća.
Analitičari navode da će gašenje „Antonova“ ostaviti bez posla hiljade građana i podsećaju da je Ukrajinu u poslednjih nekoliko godina napustilo oko 10 miliona radnih migranata. Eksperti upozoravaju da će te brojke i dalje rasti.