Po svemu sudeći, ovo je poslednji MAKS koji se održava u Žukovskom — planira se da sledeći avio-salon, koji će se održati za dve godine, bude prebačen na vojni aerodrom Kubinka, takođe u Podmoskovlju.
Prema podacima „Rosoboroneksporta“, tokom trajanja MAKS-a, održani su pregovori sa više od 50 stranih delegacija, potpisano je 15 ugovora i sporazuma o saradnji, a niz pregovora biće nastavljeno i na forumu „Armija 2017“, koji će se održati za mesec dana u Kubinki.
Takođe, održano je više od 50 prezentacija za delegacije iz 20 zemalja. Svoje proizvode na ovogodišnjem MAKS-u predstavilo je više od 650 ruskih i stranih kompanija iz 36 zemalja.
Zaključak je da je u svetlu operacije ruskih Vazdušno-kosmičkih snaga u Siriji interesovanje stranaca za rusku borbenu avijaciju poraslo, a da su antiruske sankcije pokazale nemoć pred ruskom avio i komsičkom industrijom.
S druge strane, ruska vojska je najavila da će tokom iduće godine dobiti više od 100 novih aviona i helikoptera. Komandant ruskih VKS Viktor Bondarjov je rekao da će biti i modernizacije i kapitalnog remonta postojećih.
Ništa manje interesovanja nije vladalo ni za civilne avione, pre svega za MS-21, koji se nije mogao videti na izložbi jer trenutno prolazi fazu letačkih testiranja u Irkutsku, a takođe i za prvi civilni avion u savremenoj Rusiji „Suhoj superdžet-100“. Spremnost da kupe „superdžet“ pokazali su Meksikanci i još nekoliko ruskih avio-kompanija, uključujući i „Aeroflot“.
Jedna od novina koja je otkrivena na MAKS-u jeste to da moskovske kompanije rade i na stvaranju aero-taksija i letećeg motocikla.
Tokom trajanja avio-salona, osim najsavremenijih aviona, helikoptera, bespilotnih i kosmičkih letelica, publika je mogla da vidi i 700 eksponata vojne namene, koje su predstavile ruske kompanije, a takođe i da na izložbi „Legende avijacije“ zaviri u avione iz sovjetskog doba.
MAKS 2017 je oborio rekorde po posećenosti, pa je već nazvan i „porodičnim praznikom“. Izložba je privukla ne samo poslovne ljude i ljubitelje avijacije, već i cele porodice, svih generacija.
Kulminacija programa, svih dana održavanja avio-salona, bio je nastup koji su na nebu iznad Žukovskog priredile akrobatske letačke grupe iz Rusije i inostranstva. Među njima su bili i čuveni „Striži“, „Ruski vitezovi“, „Ruski sokolovi“ i drugi. Skoro 90 aviona je svakodnevno bilo u vazduhu, a više od 200 na statičkoj izložbi.
„Vitezovi“ su prvi put leteli na jurišnim lovcima Su-30SM, što je dodatno obogatilo letački program.
Čak su i zapadni mediji bili impresionirani svim onim što su videli na MAKS-u.
„Zavrteće vam se u glavi, a vilica će vam pasti“, tako su američki mediji opisali akrobatski let lovca 4++ generacije Su-35.
Očekuje se da će organizatori odmah nakon završetka avio-salona, nakon što sve sumiraju, objaviti rezultate, ali nema sumnje da se već sada MAKS-2017 ocenjuje kao uspešan.
Podsetimo, u utorak, prvog dana avio-salona MAKS, održane su zvanične manifestacije, a izložbu je posetilo i najviše rukovodstvo zemlje na čelu sa predsednikom Vladimirom Putinom. Drugi i treći dan su bili posvećeni biznisu, a od petka su kapije aerodroma Žukovski otvorene za sve posetioce.
Putin je rekao da računa na to da će održavanje ovog avio-salona doprineti razvoju saradnje u avio-industriji, a takođe da će dati podsticaj ruskoj produkciji na međunarodnom tržitu.
Ruski lider je istakao da ruska vazduhoplovna industrija ima šta da ponudi.
On je podsetio da je u poslednjih nekoliko godina avio-kosmičkom kompleksu pružena značajna podrška, da je sprovedena ozbiljna modernizacija kapaciteta i da se sada sprovode projekti za stvaranje nove, konkurentne civilne tehnike.
Putin je spomenuo helikopter Ka-62 i putnički avion MS-21 i istakao je velika dostignuća ruskih konstruktora.
On je naglasio da je pozicija Rusije u oblasti vazduhoplovne i kosmičke industrije jaka. Prema njegovim rečima, „potencijal u tim oblastima nastaviće da se jača i u budućnosti“.
Avio-salon MAKS održava se jednom u dve godine, od 1993, ulazi u trojku najvećih događaja te vrste u svetu, uz francuski avio-salon „Burž“ i britanski „Farnboro“.