S obzirom na promenjene klimatske uslove, tradicionalni put od Šangaja do Hamburga preko Sueckog kanala biće kraći za 2.800 morskih milja, odnosno za čitavih 5.185 kilometara.
„Redovno korišćenje te maršrute moglo bi kardinalno da promeni sistem morskog saobraćaja i da utiče na međunarodnu trgovinu, svetsku ekonomiju i eksploataciju raznih resursa“, izjavio je Lu Penfej, predstavnik kineske administracije morske bezbednosti.
Van Jong, šef kancelarije za Arkitk i Antarktik Državne okeanološke uprave NR Kine za Sputnjik kaže:
„Sve zainteresovane države sada vrlo aktivno razmatraju pitanje razvoja Severnog morskog puta koji je u međuvremenu dobio globalni karakter. Prošle godine je Dmitrij Rogozin na međunarodnom forumu, posvećenom toj temi, podvukao da se Rusija takođe nada da će severni morski put biti još jedna mogućnost za razvoj i saradnju sa kineskim partnerima, s obzirom da Severni ledeni okean dobija status ’Ledenog puta svile‘.“
Sagovornik Sputnjika podvlači i to da su naučna istraživanja veoma važna i da se pomoću njih mogu pripremati meteorološke prognoze koje su u ovom slučaju veoma važan faktor daljeg razvoja. Kina zajedno sa Rusijom može da dođe do ključnih znanja o Arktiku, a dve države inače teže saradnji u toj oblasti, kaže Van Jong.
Nešto ranije tokom aprila šef ruske diplomatije Sergej Lavrov je u intervjuu mongolskim, japanskim i kineskim medijima izjavio da Severni morski put predstavlja važnu alternativnu maršrutu za tranzitni robni saobraćaj između Evrope i Azije.
Prema rečima Lavrova, Ruska Federacija želi da Arktik postane teritorija dijaloga i saradnje. Ministar je naveo da se zahvaljujuću ruskim naporima, a u kontekstu klimatskih promena, prognozira značajno aktiviranje brodskog saobraćaja Severnim morskim putem.
„Mislim da će to u budućnosti biti vrlo korisan efikasan put za prevoz robe između Evrope i Azije“, izjavio je tada Lavrov.
Van Jong dodaje da su Rusija i Kina do sada mnogo puta već sarađivale u istraživanju Antarktika, uključujući logistiku i uzajamno dostavljanje pomoći.
„Nadamo se će zajednička istraživanja u polarnoj zoni biti sve intenzivnija i da će se saradnja širiti“, zaključuje Van Jong.
Ruski analitičari govore da Peking sa velikim interesovanjem prati realizaciju principijelnog dogovora predsednika Rusije i predsednika Kine o spajanju ideja evroazijske integracije sa kineskom inicijativom „Ekonomskog pojasa Puta svile“. U Kini se posebno pozitivno prihvataju ruske inicijative o korišćenju Severnog morskog puta i širenju režima slobodne zone luke Vladivostok na ključne luke Dalekog istoka.