Obezbeđenje moskovskog metroa po izraelskom modelu

© Sputnik / Evgeniй Biяtov / Uđi u bazu fotografijaMoskovski metro
Moskovski metro - Sputnik Srbija
Pratite nas
Do kraja godine u moskovskoj podzemnoj železnici trebalo bi da bude pušten u rad sistem „pametnog nadzora“, koji će uz pomoć 20.000 „pametnih kamera“ skenirati lica i identifikovati sumnjive putnike, kao i ostavljene stvari.

U poslednje dve nedelje u moskovskom metrou dogodile su se dve pucnjave. Ti događaji ponovo su pokrenuli pitanja o bezbednosti prestoničke podzemne železnice i zaštiti od terorizma i svih drugih opasnosti.

Diskusija na tu temu vođena je i posle terorističkih napada u Briselu i Parizu.

Stručnjaci priznaju da je potpuna kontrola u metrou „jednostavno nemoguća“.

Međutim, kako najavljuju nadležni, taj problem mogao bi da u velikoj meri bude rešen već do kraja godine, kada bi u moskovskoj podzemnoj železnici trebalo da bude pušten u rad sistem „pametnog nadzora“, koji će uz pomoć 20.000 „pametnih“ kamera skenirati lica i identifikovati sumnjive putnike, a takođe i ostavljene stvari.

Pun mesec nad Moskva sitijem - Sputnik Srbija
„Ruski rulet“ na ulicama Moskve

„Nove kamere će skenirati lica svakog putnika na ulazu u metro i dalje će pratiti njegovo kretanje, čime se pomaže policiji i inspektorima Službe bezbednosti u njihovom odgovornom poslu“, rekao je načelnik moskovskog metroa Dmitrij Pegov.

U prvoj fazi sistem će identifikovati čoveka na ulazu i izlazu i „obratiće pažnju“ na njegovo zadržavanje na peronu, ponašanje, stajanje u mestu i slično.

„Na primer, ako su negde ostavili torbu — to upada u vidno polje sistema i on daje signal. Takođe, sistem će pratiti i ljude sa neuobičajenim ponašanjem, kao što je agresivna gestikulacija, kao i one koji pokušavaju da sakriju kabaste predmete ispod odeće. Sve je to ’ugrađeno‘ u program i on će to registrovati automatski“, dodao je Pegov.

U drugoj fazi, radiće se skeniranje lica, koje će se automatski upoređivati sa bazama podataka bezbednosnih službi.

„Mi imamo svoju službu bezbednosti, koja radi zajedno sa policijom. Ako sistem pošalje signal, naša služba će uložiti sve napore da identifikuje čoveka i na vreme ga zaustavi“, otkrio je Pegov.

Prema njegovim rečima „pametni sistem“ neće biti postavljen u metro etapno, već će pokriti odjednom celu podzemnu železnicu.

U Rusiji sedam gradova ima metro, a samo kroz moskovski dnevno prođe više od osam miliona ljudi. Problem je taj što je „reku“ ljudi naročito u špicu teško kontrolisati — kada bi službe bezbednosti proveravale svakog to bi u potpunosti paralisalo podzemnu železnicu.

Raskoš moskovskog metroa - Sputnik Srbija
Raskoš moskovskog metroa

Na svakom od ulaza u metro nalaze se detektori na metal, ali oni imaju pre psihološki efekat, nego što obavljaju svoju stvarnu funkciju. Stručnjaci navode da bi ukoliko bi oni reagovali na metal kod većine putnika nešto „zujalo“ — ključevi, metalni novac i slično.

Zato je najveći posao na ljudima, odnosno, službama bezbednosti. Primera radi, samo prošle godine u moskovskom metrou bezbednjaci su pretresli više od 16,6 miliona ljudi i skoro 8,8 miliona prtljaga (kofera, torbi i dr.). Pronađeno je više od 31.000 opasnih predmeta, od kojih je 80 odsto činilo hladno oružje (noževi i sl.).

Službe bezbednosti pronašle su kod putnika i granate, mitraljez i tenkovsku minu, a pokrenuto je i osam krivičnih postupaka.

Na merama bezbednosti u moskovskoj podzemnoj železnici radi više od dve hiljade bezbednjaka u jednoj smeni. Uglavnom su to „vidljivi“ inspektori i „nevidljivi“ agenti. Tu su još pripadnici gradske policije i vrlo često policajci–kinolozi i specijalci, koji se naročito angažuju kada se mere bezbednosti podignu na viši novo usled, recimo, povećanih terorističkih pretnji.

Pripadnici službe bezbednosti obučeni su da barataju eksplozivom, da reaguju u svakoj (ne)predviđenoj situaciji, naučeni su kako da se ponašaju u tunelima podzemne železnice i slično.

Zadatak policije je i da natera teroristu da napravi grešku, da izazove kod njega nervozu, paniku…

© Sputnik / Ruslan Krivobok / Uđi u bazu fotografijaBarijere za moskovski metro opremljene piramidama
Barijere za moskovski metro opremljene piramidama - Sputnik Srbija
Barijere za moskovski metro opremljene piramidama

Bezbednjaci su i vrsni psiholozi — „fejs kontrol“ ovde igra veliku ulogu, ali se prati i govor tela i ponašanje putnika.

Osim toga, saradnici FSB–a i ruske policije prolaze i posebnu obuku — reč je o tzv. disciplini „profajling“, odnosno, „profilisanje“. To je metod identifikacije opasnog putnika po njegovoj odeći i ponašanju. Ukoliko je moguće, „profilisanje“ se vrši još na putu do stanice metroa, odnosno, pre ulaska u podzemnu železnicu.

„Profajling“ je stigao u Rusiju iz Izraela, gde je zahvaljujući njemu naglo smanjen broj terorističkih napada na aerodromima.

U Rusiji već godinama tu metodu primenjuju na aerodromima, a sada i u metrou.

Ruski bezbednjaci ne žele da otkrivaju detalje oko toga na koji način vrše identifikaciju osumnjičenih, niti kakvi putnici izazivaju sumnju, ali su naveli primer „profilisanja“ u slučaju terorističkog napada u Belgiji, kada su jedan par rukavica koristila dva čoveka.

Rukavica je, prema njihovim rečima, bila samo na levoj ruci jednog od napadača, kako bi sakrila dugme osigurača koje je bilo ispod nje, dok je druga ruka bila „slobodna“.

„Da je policija obratila pažnju na to, oni su mogli da spreče napade“, kažu ruski stručnjaci.

© Sputnik / Alexey Kudenko / Uđi u bazu fotografijaPogled na metro u Moskvi
Pogled na metro u Moskvi - Sputnik Srbija
Pogled na metro u Moskvi

Bezbednjacima u radu pomaže i tehnika — trenutno u moskovskom metrou radi oko 5,6 hiljada analognih i digitalnih kamera, a u okviru podzemne železnice nalazi se i oko 300 posebnih prostorija za kontrolu putnika, u koju se uvode „sumnjiva lica“ radi detaljne provere.

U toj zoni nalazi se monitori preko kojih se nadgleda situacija u metrou, zatim specijalna oprema za kontrolu eksplozivnih naprava, razne vrste „rendgena“ i detektora, kao i uređaji za zadržavanje i suzbijanje eksplozija i detonacija.

Prilikom pretresa, policija pretresa osumnjičenog rukama, a koristi i ručne detektore za metal i još neke uređaje novije tehnologije, koji registruju da li je putnik imao oružje, eksploziv ili narkotike.

Vrši se i detaljna provera dokumenata, kako bi se ustanovilo da li se osumnjičeno lice nalazi na poternici ili na nekoj od „crnih lista“ — spisku ekstremista ili terorista. U slučaju da je osumnjičeni stranac proverava se i da li je legalno u zemlji, itd.

U svakom slučaju, „pametni sistem“, koji bi do kraja godine trebalo da bude pušten u rad, u velikoj meri doprineće bezbednosti u moskovskom metrou i smanjiće rizike. Međutim, stručnjaci ukazuju na još jedan problem — prevoz oružja u podzemnoj železnici „u principu nije zabranjen“, ukoliko se poštuju određena pravila.

Prvo, oružje mora biti registrovano, a vlasnik mora imati dozvolu za nošenje. Drugo, pištolj, nož ili lovačko oružje moraju biti u futroli ili u fabričkom pakovanju, ukoliko su tek kupljeni. Ako se, recimo, pištolj nalazi u džepu, za pojasom ili se drži u rukama to se smatra kršenjem pravila.

Treće pravilo je da naoružani čovek mora biti trezan, dok onaj pod dejstvom alkohola mora biti zadržan.

Stručnjaci kao rešenje tog problema vide u promeni zakona, po kojoj će svima biti zabranjeno da nose oružje sa sobom i da ga unose u metro. To je, prema njihovom mišljenju, jedina prava mera bezbednosti.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala