Tursko pravdanje da je obaranje ruskog aviona koji je bombardovao ciljeve pripadnika Islamske države bilo opravdano, jer je se, navodno, na 17 sekundi našao u vazdušnom prostoru ove države, za Petra Vojinovića, urednika vazduhoplovnog portala Srbije „T6“, vrlo je diskutabilno.
Kako kaže, potpuno je neuobičajeno da se odmah zapuca na avion, čak i da je ušao u nečiji vazdušni prostor. Rusija je inače demantovala da je njen avion povredio vazdušni prostor Turske.
Vojinović kaže da je u tom regionu bilo više incidenta, podsećajući da je Rusija 3. oktobra priznala da je ušla u njihov vazdušni prostor zbog greške u navigaciji, ali ništa se nije dogodilo.
„U ovom konkretnom slučaju imamo dve radarske slike — tursku i rusku, koje se malo razlikuju, ali mogu da nam daju predstavu o vremenu i razdaljini. Ako se ruski avion i nalazio u turskom vazdušnom prostoru 16-17 sekundi (kako tvrdi Turska), ekstremno je neuobičajeno da se zbog toga bilo šta preduzima. Turska tvrdi da su posadu aviona upozorili deset puta, što bi trajalo oko pet minuta. Tu je prilično neslaganje — ako je nešto trajalo nekoliko sekundi, a vi kažete da ste upozoravali pet minuta“, navodi Vojinović.
Vojinović je podsetio da je Turska, kad je njihov avion oboren u blizini sirijske obale 2012. godine, pomerila granicu svog vazdušnog prostora pet kilometra unutar sirijskog vazdušnog prostora, što je i objašnjenje različitih radarskih slika.
„Ali opet. Linija komandovanja koja se dešava u tom mikrotrenutku obično duže traje da bi vi kao lovac videli da vam neko ulazi u prostor — šta da radim. Dakle, upozorenja, pretpostavljena komanda… Ne može pilot sam da odluči da puca. To se radi samo ako je napadnut, ili ako već unapred ima odobrenje komande za tako nešto. U ovom slučaju treće može da bude samo neka namerna, da kažemo provokacija, ili bolje rečeno hvatanje u zamku“, objašnjava on.
Kada je reč o ruskom pilotu koga su turski vojnici usmrtili dok se katapultirao, Vojinović kaže da se radi o — ubistvu, poredeći taj događaj sa danima kada su nacisti ubijali srpske pilote.
Vojinović kaže da ne postoje univerzalna pravila na koliko neki strani avion sme da uđe u nečiji vazdušni prostor i napominje da su te stvari maltene svakodnevne.
On podseća da je ruski predsednik rekao da su se sa Turskom unapred dogovorili upravo zbog toga što može niz stvari da se desi tokom leta, od navigacije do lošeg vremena pa nadalje, jer ne postoje hermetička univerzalna pravila.
„Turska je to očito prekršila“, napominje naš sagovornik.