„Veštački sateliti koje imaju SAD i Rusija isključili su mogućnost nesreće usled terorističkog napada. Sve ukazuje na to da je avion pao zbog unutrašnjeg tehničkog kvara“, izjavio je El Kuvejš.
Verzije koje su prethodno razmatrane
Verzija 1: Avion su oborili teroristi
Teroristička organizacija Islamska država požurila je da preuzme odgovornost za rušenje ruskog aviona. Ipak, kao osnovni „dokaz“ teroristi su objavili video u kojem su internet korisnici lako prepoznali falsifikat. Pored toga, teroristi nisu rekli kako su to uspeli da učine.
Kako navode eksperti, borci imaju prenosive protivvazdušne komplekse, ali oni nemaju domet za obaranje aviona na visini od gotovo 10 kilometara.
Prema mišljenju stručnjaka za bezbednost i bivšeg oficira armije Velike Britanije i kontraterorističkih jedinica Čarlsa Šubridža, saopštenje boraca ID je samo pokušaj da se spasi imidž koji nestaje usled uspeha ruske avijacije u Siriji.
Ministar za civilnu avijaciju Egipta Vail el Madavi takođe je potvrdio da teroristi nisu mogli da obore avion, jer bi za to bio potreban kapacitet cele države. „Potrebni su radari za potragu, radari za određivanje položaja aviona, radari za navođenje. To ima samo država, a ne organizacije“, rekao je El Madavi.
Direktor američke nacionalne obaveštajne službe Džejms Kepler izjavio je da SAD nemaju direktne dokaze o učešću terorista u rušenju ruskog aviona u Egiptu.
Verzija 2: Eksplozija u samom avionu
Kako su naveli u Stejt departmentu SAD, Vašington ne raspolaže informacijama koje uzrok rušenja aviona dovode u vezu s terorističkim napadom, ali su, prema navodima medija, američki vojni sateliti infracrvenim radarima uspeli da zabeleže eksploziju u trenutku udesa ruskog aviona.
Prema jednoj od verzija, to je bila bomba u samom avionu, a prema drugoj — eksplozija se dogodila u rezervoaru za gorivo usled oštećenja opreme. Kako su precizirali u Pentagonu, međutim, eksplozija uopšte nije morala da bude povezana s avionskom nesrećom.
Portparol ruskog predsednika Dmitrij Peskov izjavio je, odgovarajući na pitanje novinara o mogućnosti terorističkog napada u avionu, da u ovom trenutku nema nikakve nove informacije u vezi s tom verzijom avionske nesreće.
Verzija 3: Tehnički kvar
Eksperti su takođe naveli da je moguće i da je došlo do ulaska vazduha u kabinu. Prema ovoj verziji, usled naglog pada pritiska trup aviona je mogao da eksplodira.
Kako su saopštili predstavnici „Kogalimavije“, rep aviona koji se srušio u Egiptu ranije je bio oštećen, ali je obavljen neophodan remont i tehnička ispravnost aviona nije bila pod znakom pitanja.
Prema navodima egipatskih medija, letelica je bila oštećena s desne strane. Mediji su to objavili pozivajući se na neimenovane izvore, ali nisu precizirali čime je oštećenje izazvano — da li je reč o diverziji ili o tehničkom kvaru.
Pored toga, prema neproverenim podacima, tokom dešifrovanja crnih kutija eksperti su otkrili šumove koji nisu karakteristični za normalan let. Oni su se pojavili neposredno pre rušenja. Kako piše RBK, snimci razgovora pilota s dispečerima pokazuju da je situacija „do četiri minuta pre nestanka aviona s radara bila uobičajena“.
Verzija 4: Ljudski faktor
Još jedna verzija koja se ne može potpuno isključiti jeste greška u upravljanju avionom, koja je dovela do katastrofe. Kako su ranije naveli predstavnici „Kogalimavije“, prema njihovim podacima, posada A321 je u trenutku nesreće potpuno izgubila kontrolu nad avionom. Ipak, razlozi zasad nisu poznati.
Detaljnija verzija onoga što se dogodilo moći će da se analizira tek posle potpunog dešifrovanja crnih kutija i dobijanja rezultata analize olupina aviona. Kako je istakao bivši pilot „Amerikan erlajnsa“ Mark Vajs, u istrazi okolnosti tragedije mnogo toga je i dalje nejasno.
„Avion je bio u vazduhu oko 20 minuta. Za to vreme avion dostiže kruzersku visinu i leti stabilno. U slučaju da je ušao u zonu turbulencije, putnike bi zamolili da zauzmu svoja mesta. To što je bio uključen signal ’vežite pojaseve‘ ne mora obavezno da znači da je avion počeo da sleće. U tom trenutku nije imao gde prinudno da sleti“, naveo je pilot u intervjuu za Raša tudej.
„Svaki motor aviona opremljen je s dva protivpožarna balona koji u slučaju požara ispuštaju kiseonik i vatra se zaustavlja. Ali čak i ako pretpostavimo da su oba motora otkazala, avion se ne bi raspao. Ne bi pao vertikalno“.
U ovom trenutku spasioci Ministarstva za vanredne situacije Rusije nastavljaju da tragaju za ostacima žrtava pada „erbasa A321“ u Egiptu, gde su delovi olupine aviona razbacani na velikoj teritoriji.
Kako je izjavio portparol ruskog predsednika Dmitrij Peskov, ne treba isključiti nijednu od verzija rušenja „erbasa“ u Egiptu.