Povodom druge godišnjice potpisivanja Briselskog sporazuma, Đurić je za agenciju Beta izjavio da Srbija dosledno sprovodi sve dogovore i obaveze proistekle iz procesa tehničkog i političkog dijaloga. Srbija se nada da će u EU imati pre svega iskrenog partnera, koji razume potrebe srpskog naroda da za sebe obezbedi minimum uslova za održivi razvoj, povratak i opstanak na KiM u političkim, bezbednosnim, institucionalnim i društvenim okvirima koji bi to mogli da mu garantuju.
„Uvereni smo da i EU, u kojoj Srbija vidi zajedničku budućnost čitavog regiona, to razume i uviđa. Otuda čvrsta privrženost srpske strane temeljnim principima Prvog sporazuma i pratećim dogovorima o energetici, telekomunikacijama, slobodi kretanja i drugim pitanjima, kao i posvećenost uspostavljanju ZSO u njenom punom kapacitetu, te nastavku dijaloga“, rekao je Đurić.
Srbija je, kako je objasnio, posvećena punoj primeni svakog slova zapisanog u Prvom sporazumu, Planu implementacije i svim pratećim dokumentima proizašlim iz dosadašnjeg toka dijaloga.
Đurić je, međutim, upozorio da, uprkos napretku koji je evidentan, ostaje utisak da je dijalog i dalje u velikoj meri opterećen negativnim uticajem nekoliko bitnih okolnosti.
Na briselski dijalog, prema njegovim rečima, negativno utiče odstupanje od dinamike sprovođenja Prvog sporazuma, koja je jasno definisana Planom implementacije, kao i evidentan nedostatak liderstva na terenu od strane posrednika u pregovorima i drugih međunarodnih misija na KiM, kada je u pitanju puna primena dogovorenog.
Treća pretnja dijalogu je, kako je objasnio, stalno nastojanje Prištine da se u svim temama koje se pokreću u Briselu uključi i pitanje statusa, što je u direktnoj suprotnosti sa statusno neutralnom formom pregovora kakva je na samom početku dijaloga dogovorena.
Konačno, na proces negativno utiče i nedostatak jasnih podsticaja za strane uključene u dijalog, a pre svega neizvesnost u dinamici evrointegracija.
„Podsećam da su duh i tekst postignutog Prvog sporazuma predvideli zajedničke napore svih uključenih strana u političkom, pravnom, društvenom i organizacionom uvažavanju nove realnosti“, naveo je Đurić, dodajući da je Srbija uspešno prevazišla brojne teškoće u procesu primene dogovorenog, što se ne može reći i za privremene institucije samouprave u Prištini.
Đurić je konstatovao da je suštinska razlika u viđenju smisla i karaktera Zajednice srpskih opština glavni kamen spoticanja u razgovorima zvaničnog Beograda i predstavnika privremenih institucija u Prištini u procesu primene Prvog sporazuma.
Iako je, prema njegovim rečima, srpska strana dosledno poštovala Plan implementacije Prvog sporazuma u oblastima prilagođavanja pravnog okvira, integracije policije i pravosuđa, sprovođenju izbora koji su prvi put u Skupštini i Vladi PIS u Prištini omogućili učešće legitimnih predstavnika srpskog naroda na KiM, privremene institucije samouprave u Prištini pokušavaju da izbegnu primenu prvih šest tačaka Prvog sporazuma koje se odnose na formiranje i ulogu ZSO.
„Republika Srbija i srpski narod na KiM su posebno zabrinuti zbog evidentnog odsustva volje međunarodnih posrednika da izvrše odlučujući pritisak na političku elitu u Prištini u cilju pune implementacije ovih najznačajnijih obaveza preuzetih Prvim sporazumom o principima koji regulišu normalizaciju odnosa“, rekao je Đurić.
To za posledicu ima i situaciju u kojoj međusobno podeljene i svojim previranjima u borbi za vlast i moć zaokupljene, vodeće albanske političke strukture u Prištini, suočene sa narastajućim turbulencijama u mladom i siromaštvom frustriranom društvu, a nespremne za sveobuhvatne reforme čitavog društva, krivicu svaljuju na „dežurni remetilački faktor“ — srpsku zajednicu na KiM.
„To je opasna situacija u kojoj se indirektno podstiče dodatna diskriminacija i nasilje nad pripadnicima srpskog naroda. Rezultat ovako negativne društvene dinamike je nespremnost da se pojača angažovanje na stvaranju preduslova i prilagođavanju političkog i pravnog okvira za uspostavljanje ZSO na način kako je to predviđeno Prvim sporazumom“, upozorio je direktor Kancelarije za KiM.