Brigadni general u penziji Sreto Malinović, nekadašnji zamenik komandanta Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane Vojske Srbije izjavio da je reč o potpuno očekivanom saopštenju u ovom trenutku, „sa nivoom opštosti potrebnim zbog onoga što bi Tužilaštvo tek trebalo da preduzima“.
On dodaje da je posebno intersantan deo koji je radila stručna komisija koju je formirao komandant Ratnog vazduhoplovstva, odnosno deo u kome se greška posade označava kao osnovni uzrok udesa. Kao čovek koji je godine proveo u sistemu Ratnog vazduhoplovstva na nesreću gleda kao na posledicu spleta okolnosti. Pod spletom okolnosti podrazumeva dešavanja od momenta zahteva da helikopter poleti, preko izdavanja zadataka posadi, do momenta kad je došlo do udesa.
Kad je reč o „eventualnoj odgovornosti određenog broja civilnih lica“, u saopštenju Tužilaštva, Malinović kaže:
„Hoću da kažem da je ovo samo jedan deo onoga čime bi trebalo da se bavi Tužilaštvo i za to je, verovatno, Tužilaštvo ostavilo sebi prostor ovakvim saopštenjem. Ne bih mogao da ulazim u tu vrstu analize, ali je činjenica da je tu bilo mnogo više učesnika i zato su oni nazvani opštim nazivom — civili. Kog su tipa ti civili i kog ranga, to je na Tužilaštvu da utvrdi“, zaključuje Malinović.
I za glavnog urednika portala „Tangosix“ Petra Vojinovića saopštenje Tužilaštva je očekivano. Saopštenje je potvrda prethodnih navoda u javnosti da je posada najodgovornija za pad helikoptera.
„Međutim, nikako ovde ne možemo govoriti o odgovornosti posade, jer ako govorimo u kontekstu njihove greške — zaista pregrubo pričamo. Greška u letenju u onakvim uslovima je jednostavno pregrub termin, ako je to i bila greška. Naravno da u tačkama dva i tri saopštenja Tužilaštva dolazimo do toga da je do te greške moralo doći, tim lancem naredbi i instrukcija. Možemo biti relativno zadovoljni da se i taj deo ističe u saopštenju Tužilaštva“, kaže Vojinović.
On pojašnjava da je odgovornost posade neposredna, ali napominje da je do nesreće došlo u najekstremnijim uslovima za letenje, i da bi se ceo niz odluka i sistem na kojem one počivaju morao preispitati. Pod tim podrazumeva upotrebu helikoptera u bilo kakvim civilnim evakuacijama i postavlja pitanje zbog čega MUP nije bio u mogućnosti da izvrši taj zadatak.
Kad je reč o navodima iz saopštenja Tužilaštva o „eventualnoj odgovornosti određenog broja civilnih lica“, Vojinović kaže da to što je ministar nazvao generala, odnosno komandanta brigade, nije prekršaj.
„Dakle, to nije nešto što je van procedure. U tom slučaju se radi paralelno obaveštavanje unazad — general Bandić, u ovom slučaju, vraća tu informaciju kroz regularne kanale, što je on i uradio i onda smo dobili tada najbrži mogući sled dojave informacije preko ministra. To nije ilegalno, ali ceo taj pritisak, cela pozadina tog čina i nepostojanje mnogo bržeg i nezavisnijeg sistema je možda problem u ovom slučaju“, zaključuje Vojinović.
U nesreći, koja se dogodila 13. marta ove godine, poginuli su piloti major Omer Mehić i kapetan Milovan Đukarić, mehaničari zastavnici Nebojša Drajić i Ivan Miladinović, lekar Dževad Ljajić, anestetičar Miroslav Veselinović. Sa njima je poginula i beba iz novopazarske porodice Ademović.
Šestorica poginulih pokušali su da spasu novorođenče, staro svega pet dana, koje zbog odrona na Ibarskoj magistrali kod Bogutovca nije moglo da bude prevezeno u Beograd, a nestajalo mu je kiseonika. Nažalost, nisu uspeli. Spasavajući tuđi, izgubili su svoje živote.