Osnovni uzrok pada vojnog helikoptera kod Beograda 13. marta je ljudski faktor što se ogleda u neadekvatnom upravljanju letelicom u složenim vremenskim uslovima, piše u večeras objavljenom izveštaju Komisije koju je formirao komandant Ratnog vazduhoplostva Vojske Srbije.
„Posada je najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega ne uspeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije", navedeno je u izveštaju objavljenom na sajtu Ministarstva odbrane.
Kao drugostepeni uzrok nesreće navedeni su propusti u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom.
U delu koji se odnosi na odgovornost za nesreću naveden je vođa posade helikoptera major Omer Mihić, a deo odgovornosti snose i drugi pilot, kapetan Milovan Đukarić i letač-tehničar.
"Ministar odgovara da je urgentno i da se krene na zadatak", penosi se u izveštaju tok dogovora o tome.
U drugom izveštaju čiji je autor Komisija koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije, takođe objavljenom na sajtu Ministarstva odbrane, navedeno je da postoje elementi odgovornosti vojne organizacije u pripremi i izvršenju zadatka, ali da oni nisu neposredno prouzrokovali pad vojnog helikoptera.
Kako je saopšteno, dežurna ekipa za traganje i spasavanje bila je osposobljena za izvršavanje zadatka u složenim meteorološkim uslovima, ali je aktiviranje dežurne ekipe za traganje i spasavanje i komandovanje dežurnom ekipom u toku izvršenja zadatka realizovano uz propuste.
U delu izveštaja o ispravnosti helikoptera, navedeno je da je letelica ispravna, ali da nije u sastavu za traganje i spasavanje u periodu od 13. do 15. marta 2015, te da se letelica nije nalazila na mestu određenom za smeštaj helikoptera u dežurstvu.
Komisija nije došla do podatka da li postoji dokument na osnovu kojeg je izvršena promena tipa letelice, ali je helikopter ocenjen kao ispravan.
"Helikopter je bio ispravan u toku pripreme za zadatak, meteorološki uslovi u vreme angažovanja i predviđeno vreme sletanja bili su ispod meteorološkog minimuma za oblačnost, a u 22.30 ispod meteorološkog minimuma za vidljivost", navodi se u izveštaju.
Među merama koje Komisija predlaže da se preduzmu je pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti Komandanta Ratnog vazduhoplovstva i PVO Ranka Živaka, i brigadnog generala Predraga Bandića.
Vojni helikopter koji je prevozio životno ugroženu bebu iz Novog Pazara pao je 13. marta oko 22.30 nedaleko od beogradskog aerodroma. U nesreći je poginulo sedam osoba, a posle udesa Vojska Srbije je formirala dve komisije kako bi se utvrdile okolnosti leta i uzrok nesreće.
Prethodno je ministar odbrane Bratislav Gašić izjavio je da će nalazi komisija koje su istraživale uzroke pada helikoptera Vojske Srbije, u kome je stradalo sedam osoba, biti objavljeni do kraja dana na sajtu Ministarstva odbrane.
„Posle sprovedene istrage Tužilaštva, Ministarstvo odbrane je, zbog važnosti informisanja građana o svim detaljima koji su doveli do udesa helikoptera, tražilo i dobilo saglasnost višeg javnog tužioca da objavi oba izveštaja javnosti“, rekao je Gašić.
On je dodao da je Ministarstvo odbrane „upravo“ pokrenulo proceduru za skidanje oznake „strogo poverljivo“ sa svih dokumenata.
Ministar je izrazio uvrenje da će Tužilaštvo u nastavku postupka utvrditi sve činjenice o nesreći i ustanoviti odgovornost za pad helikoptera.