00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
VESTI (repriza)
Koliko će Evropu koštati Trampova nova "avantura"?
21:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
VESTI
Kako Moskva gleda na pretnje NATO-a napadom na Kalinjingrad?
13:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Tijana Kesić Stamenković: Ruska književnost poznaje ljudske emocije
16:00
30 min
VESTI (repriza)
Kako Moskva gleda na pretnje NATO-a napadom na Kalinjingrad?
16:30
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
Trampov veleobrt: od mirotvorca do snabdevača oružjem
17:00
60 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
SVET
Najnovije vesti iz sveta

Ključni put nafte: Strateški tesnac između Irana i Omana u epicentru zbivanja, šta donose naredni dani

© Sputnik / Maksim Bogodvid / Uđi u bazu fotografijaRabota neftяnыh stankov - kačalok
Rabota neftяnыh stankov - kačalok - Sputnik Srbija, 1920, 23.06.2025
Pratite nas
Ormuski moreuz se nalazi u Indijskom okeanu između Arabijskog poluostrva i kopnenog dela Azije i predstavlja strateški važan put za transport nafte iz zemalja oko Persijskog zaliva, kao što su Iran, Irak, Saudijska Arabija, Kuvajt, Katar, Bahrein i UAE. Iran preti zatvaranjem ove strateške tačke, koja može izazvati šok na tržištu nafte.
Dužina moreuza je 195 kilometara, a dubina plovnog dela kreće se od 27,5 do 229 metara, što omogućava prolazak najvećim tankerima. Na najužem mestu moreuz je širok svega 33 kilometra, dok širina plovnog puta u oba pravca iznosi samo tri kilometra.
Glavne luke su Bender-Abas (Iran) i El-Hasab (Oman).
Ormuski moreuz se koristi za međunarodnu plovidbu, kako je definisano u članu 37 Konvencije UN o pravu mora (UNCLOS) iz 1982. godine. Prema UNCLOS-u, brodovi koji prolaze kroz moreuz imaju pravo na nesmetan tranzit kroz teritorijalne vode priobalne države, koji se ne sme prekidati.

Strateški važan put

Moreuz se nalazi u teritorijalnim vodama Irana, koji kontroliše njegov severni deo, i Omana.
Ormuski moreuz čini veliki deo svetske trgovine naftom. Kroz njega prolazi do 30 odsto svetskih isporuka tečnog prirodnog gasa (LNG), kao i oko 20 odsto globalnog izvoza nafte i naftnih derivata. Prema podacima Uprave za energetske informacije SAD (EIA), kroz moreuz dnevno prođe oko 20 miliona barela nafte, što čini oko petinu dnevne svetske proizvodnje.
Prema prognozama britanske naftne kompanije „Britiš petroleum“, udeo zemalja OPEK-a u svetskoj proizvodnji nafte mogao bi do 2050. godine dostići od 45 do 65 odsto, dok naftni kartel trenutno proizvodi oko 35 odsto ukupne svetske nafte.

U epicentru različitih ratova

Morski put kroz Ormuski moreuz tradicionalno je u epicentru različitih ratova i konflikata.
Ormuski moreuz - Sputnik Srbija, 1920, 22.06.2025
EKONOMIJA
Zašto je važan Ormuski moreuz i da li bi njegovo zatvaranje uticalo na ceo svet
U septembru 1980. godine, zbog spora između Iraka i Irana koji su istovremeno zahtevali granične oblasti uz reku Šat el Arab počeo je takozvani „rat tankera“. U rat tankera bili su uvučeni ne samo Iran i Irak, već su njegove posledice osetile oko 30 zemalja van regiona (uključujući SAD i SSSR), čiji su brodovi i plovila prolazili kroz opasne vode.

Zona konfrontacije i moguće zatvaranje moreuza

U poslednjih nekoliko godina moreuz je postao zona pomorske konfrontacije Irana i Sjedinjenih Država. Do toga je došlo nakon što je prva administracija predsednika Donalda Trampa jednostrano istupila iz nuklearnog sporazuma iz 2015. godine i ponovo uvela oštre sankcije Teheranu.
U prvom kvartalu 2025. godine Kina, najveći kupac iranske nafte, uvozila je 5,4 miliona barela dnevno preko Ormuskog moreuza, dok su Indija i Južna Koreja uvozile 2,1 milion odnosno 1,7 miliona barela dnevno. Radi poređenja, SAD i Evropa uvozile su u istom periodu samo po 400 hiljada odnosno 500 hiljada barela dnevno.
Po mišljenju stručnjaka iz naftne i gasne industrije, blokada Ormuskog moreuza čak i na kratko vreme dovela bi do naglog rasta svetskih cena nafte na 100–150 dolara po barelu. Cena od 250–300 dolara zahtevala bi da moreuz ostane zatvoren duže od šest meseci.
Mogućnost zatvaranja Ormuskog moreuza iranske vlasti počele su da razmatraju u kontekstu početka velikomasovne operacije Izraela protiv Irana, koja je započela u noći između 12. i 13. juna 2025. Tel Aviv, optužujući Teheran za vođenje tajnog nuklearnog programa (prema informacijama izraelske vojske, Iran je akumulirao obogaćeni uranijum dovoljan za proizvodnju 15 nuklearnih bojevih glava), počeo je da izvodi udare na iranske nuklearne objekte. Iran, s druge strane, poriče vojni karakter svog atomskog projekta. Međunarodna agencija za atomsku energiju (IAEA) takođe nije našla konkretne dokaze da zemlja razvija nuklearno oružje.
U noći između 21. i 22. juna, američke vazdušne snage izvele su napad na tri iranska nuklearna objekta u Fordu, Natancu i Isfahanu.
Iran je više puta saopštavao da, u slučaju ekonomske i vojno-političke ucene, zadržava pravo da odgovori, kao i mogućnost da zatvori Ormuski moreuz.
Parlament je 22. juna dao mandat vladi da zatvori Ormuski moreuz. Konačna odluka po ovom pitanju biće doneta od strane Saveta za nacionalnu bezbednost.
Pogledajte i:
Nafta, Saudijska Arabija - Sputnik Srbija, 1920, 23.06.2025
EKONOMIJA
Na pragu globalnog šoka: Cena nafte premašila 80 dolara
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala