https://lat.sputnikportal.rs/20250623/crna-gora-planira-do-2040-godine-623-kilometra-auto-puteva-poznate-su-i-trase-1187158524.html
Crna Gora planira do 2040. godine 623 kilometra auto-puteva, poznate i trase
Crna Gora planira do 2040. godine 623 kilometra auto-puteva, poznate i trase
Sputnik Srbija
Crna Gora će za 15 godina imati 623 kilometra auto-puteva i brzih saobraćajnica ako se ispune planirane aktivnosti predviđene Prostornim planom do 2040... 23.06.2025, Sputnik Srbija
2025-06-23T21:29+0200
2025-06-23T21:29+0200
2025-06-23T21:36+0200
ekonomija
region – ekonomija
saobraćaj i infrastruktura
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/02/05/1182348404_0:0:1024:577_1920x0_80_0_0_36f8562bb9a35662186c199184a76af0.jpg
Od tog, 270 kilometara se odnosi na dva koridora auto-puteva Bar – Boljare (A1) i Jadransko – jonski (A2), a 353 kilometra su brze saobraćajnicena pet pravaca – Budva – granica sa Hrvatskom (B1), Crnča – Pljevlja – granica sa BiH (B2), Smokovac – Tuzi – Božaj (B3), Podgorica – Nikšić – Šavnik – Žabljak – Pljevlja (B4) i Andrijevica – granica sa Kosovom (B5).Početkom prošle godine premijer Milojko Spajić je govorio o planu mreže auto-puteva i brzih saobraćajnica kroz Crnu Goru od novih 480 kilometara, što je oko sto kilometara kraće od mreže u novom Prostornom planu, piše eKapija.Prostorni plan definiše koridore auto-puteva i brzih saobraćajnica koji su široki od 600 do 1.000 metara, a zatim se idejnim rešenjima utvrđuje najbolja i precizna varijanta trase.U odnosu na dosadašnje koridore auto-puteva, došlo je do izmene trase auto-puta od Podgorice do Bara, produženje tog auto-puta do Ulcinja, kao i preciziranje ukrštanja Jadransko – jonskog sa Bar – Boljare u zoni sela Gradac (između Barutane i Dobrske Župe).Kod brzih saobraćajnica u potpunosti je dodata nova takozvana severna razvojna trasa – od Crnče (petlja na auto-putu Bar – Boljare kod Bijelog Polja) prema Pljevljima i granici sa BiH (dalje ide ka Sarajevu) i od petlje na auto-putu kod Andrijevice prema Peći na Kosovu. Kod ostalih trasa brzih saobraćajnicadošlo je do delimičnih izmena, kao i kod njihovog povezivanja sa auto-putevima.Auto-put Bar – Boljare u odnosu na ranije tri, sada je podeljen na sedam deonica. Već izgrađenu Podgorica – Mateševo od 42 kilometra, kao i narednu od Mateševa do Andrijevice od 22 kilometra za koju je završena dokumentacija i u toku je odabir izvođača radova kod Evropske banke za obnovu i razvoj.Treća deonica po ovom Planu je Andrijevica – obilaznica Berana – Crnča (petlja za vezu sa Bijelim Poljem i Pljevljima) – Boljare (Borov do – granica sa Srbijom), ukupne dužine 50 kilometara. Četvrta deonica je Smokovac – Tološi (petlja za vezu sa bulevarom Podgorica – Danilovgrad u Tološkom polju između trafostanice i Sitnice), dužine 10 kilometara. Ova deonica obilazi Rogame i Duklju, kod Vranjskih njiva prelazi Zetu i istočnom padinom Veljeg brda dolazi do petlje u Tološkom polju.Peta deonica je od Tološa do ukrštanja sa Jadransko – jonskim putem u zoni sela Gradac. Ona bi bila duga 16 kilometara i od Tološa prelaziće preko bulevara Podgorica – Danilovgrad i zatim se penje i obilazi Bere, preko Bigora dolazi do Gradca – Dobrske Župe, gde će biti petlja za uključenje na Jadransko-jonski auto-put. Ovo će biti i najbliža veza Podgorice i ovog auto-puta.Šesta deonica je od petlje Gradac do Virpazara dužine 25,5 kilomatara, a sedma od Virpazara do Bara sa 22 kilometra. Na ove dve deonice došlo je do značajnih izmena u odnosu na smernice iz ranijeg prostornog plana zbog zaobilaženja Nacionalnog parka Skadarsko jezero.Od ukrštanja sa Jadranko-jonskim auto-putem deonica ide preko Meteriza, obilazi naselja Rijeku Crnojevića i Dubovo, a zatim se u zoni između Dubova i Trnova ukršta sa primorskom brzom saobraćajnicom. Na ovoj petlji moći će da se isključe svi koji putuju za Budvu i Boku.Nakon ovog ukrštanja deonica auto-puta prema Baru u zoni Orahova nastavlja ka Sozini, pa preko Limljana, Sutormana i Velembusa dolazi do Bara (petlja Zaljevo).Jadransko-jonski auto-put, kako je navedeno, ima ulogu tranzitnog međunarodnog saobraćaja. Kroz Crnu Goru planiran je od granice sa Bosnom i Hercegovinom (u rejonu sela Nudo) – Grahovo – Čevo – Zagora do ukrštanje sa auto-putem Bar – Boljare u Dobrskoj Župi (petlja Gradac). Ona dalje nastavlja zajedničkom deonicom sa auto-putem Bar – Boljare do Bara, a od Bara dalje nastavlja preko Ulcinja do granice s Albanijom (Sukobin)."Ova saobraćajnica, koja je deo evropskog transportnog koridora, ima značajnu ulogu u jačanju ekonomskih i turističkih veza u regionu. Obuhvata dve deonice: petlja Gradac – Čevo – Grahovo – granica sa BiH u dužini od 58 kilometara i od Bara (petlja Zaljevo) – Ulcinj – granica s Albanijom, u dužini od 23,5 kilometara”, navedeno je u Planu.Pogledajte i:
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e9/02/05/1182348404_0:0:1024:768_1920x0_80_0_0_4bcd24bbeb2b3c2d9bc2cbf68b91e4db.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
region – ekonomija, saobraćaj i infrastruktura
region – ekonomija, saobraćaj i infrastruktura
Crna Gora planira do 2040. godine 623 kilometra auto-puteva, poznate i trase
21:29 23.06.2025 (Osveženo: 21:36 23.06.2025) Crna Gora će za 15 godina imati 623 kilometra auto-puteva i brzih saobraćajnica ako se ispune planirane aktivnosti predviđene Prostornim planom do 2040. godine, kojeg je prošle sedmice usaglasila vlada i poslala Skupštini na usvajanje.
Od tog, 270 kilometara se odnosi na dva koridora auto-puteva Bar – Boljare (A1) i Jadransko – jonski (A2), a 353 kilometra su brze saobraćajnicena pet pravaca – Budva – granica sa Hrvatskom (B1), Crnča – Pljevlja – granica sa BiH (B2), Smokovac – Tuzi – Božaj (B3), Podgorica – Nikšić – Šavnik – Žabljak – Pljevlja (B4) i Andrijevica – granica sa Kosovom (B5).
Početkom prošle godine premijer Milojko Spajić je govorio o planu mreže auto-puteva i brzih saobraćajnica kroz Crnu Goru od novih 480 kilometara, što je oko sto kilometara kraće od mreže u novom Prostornom planu,
piše eKapija.
Prostorni plan definiše koridore auto-puteva i brzih saobraćajnica koji su široki od 600 do 1.000 metara, a zatim se idejnim rešenjima utvrđuje najbolja i precizna varijanta trase.
U odnosu na dosadašnje koridore auto-puteva, došlo je do izmene trase auto-puta od Podgorice do Bara, produženje tog auto-puta do Ulcinja, kao i preciziranje ukrštanja Jadransko – jonskog sa Bar – Boljare u zoni sela Gradac (između Barutane i Dobrske Župe).
Kod brzih saobraćajnica u potpunosti je dodata nova takozvana severna razvojna trasa – od Crnče (petlja na auto-putu Bar – Boljare kod Bijelog Polja) prema Pljevljima i granici sa BiH (dalje ide ka Sarajevu) i od petlje na auto-putu kod Andrijevice prema Peći na Kosovu. Kod ostalih trasa brzih saobraćajnicadošlo je do delimičnih izmena, kao i kod njihovog povezivanja sa auto-putevima.
Auto-put Bar – Boljare u odnosu na ranije tri, sada je podeljen na sedam deonica. Već izgrađenu Podgorica – Mateševo od 42 kilometra, kao i narednu od Mateševa do Andrijevice od 22 kilometra za koju je završena dokumentacija i u toku je odabir izvođača radova kod Evropske banke za obnovu i razvoj.
Treća deonica po ovom Planu je Andrijevica – obilaznica Berana – Crnča (petlja za vezu sa Bijelim Poljem i Pljevljima) – Boljare (Borov do – granica sa Srbijom), ukupne dužine 50 kilometara. Četvrta deonica je Smokovac – Tološi (petlja za vezu sa bulevarom Podgorica – Danilovgrad u Tološkom polju između trafostanice i Sitnice), dužine 10 kilometara. Ova deonica obilazi Rogame i Duklju, kod Vranjskih njiva prelazi Zetu i istočnom padinom Veljeg brda dolazi do petlje u Tološkom polju.
Peta deonica je od Tološa do ukrštanja sa Jadransko – jonskim putem u zoni sela Gradac. Ona bi bila duga 16 kilometara i od Tološa prelaziće preko bulevara Podgorica – Danilovgrad i zatim se penje i obilazi Bere, preko Bigora dolazi do Gradca – Dobrske Župe, gde će biti petlja za uključenje na Jadransko-jonski auto-put. Ovo će biti i najbliža veza Podgorice i ovog auto-puta.
Šesta deonica je od petlje Gradac do Virpazara dužine 25,5 kilomatara, a sedma od Virpazara do Bara sa 22 kilometra. Na ove dve deonice došlo je do značajnih izmena u odnosu na smernice iz ranijeg prostornog plana zbog zaobilaženja Nacionalnog parka Skadarsko jezero.
Od ukrštanja sa Jadranko-jonskim auto-putem deonica ide preko Meteriza, obilazi naselja Rijeku Crnojevića i Dubovo, a zatim se u zoni između Dubova i Trnova ukršta sa primorskom brzom saobraćajnicom. Na ovoj petlji moći će da se isključe svi koji putuju za Budvu i Boku.
Nakon ovog ukrštanja deonica auto-puta prema Baru u zoni Orahova nastavlja ka Sozini, pa preko Limljana, Sutormana i Velembusa dolazi do Bara (petlja Zaljevo).
"Dalje do Ulcinja i granice sa Albanijom, odnosno Sukobina, nastavlja kao deonica Jadransko – jonskog auto-puta. Deonica od Dobrske Župe do Bara je zajednička za dva auto-puta: Bar-Boljare i Jadransko – jonski auto-put. S obzirom na značaj luke Bar predlaže se da deonica od izlaza iz tunela Sozina preko Bara do Ulcinja ima profil auto-puta a ne brze saobraćajnice, kako je to ranije planirano”, navedeno je u Planu.
Jadransko-jonski auto-put, kako je navedeno, ima ulogu tranzitnog međunarodnog saobraćaja. Kroz Crnu Goru planiran je od granice sa Bosnom i Hercegovinom (u rejonu sela Nudo) – Grahovo – Čevo – Zagora do ukrštanje sa auto-putem Bar – Boljare u Dobrskoj Župi (petlja Gradac). Ona dalje nastavlja zajedničkom deonicom sa auto-putem Bar – Boljare do Bara, a od Bara dalje nastavlja preko Ulcinja do granice s Albanijom (Sukobin).
"Ova saobraćajnica, koja je deo evropskog transportnog koridora, ima značajnu ulogu u jačanju ekonomskih i turističkih veza u regionu. Obuhvata dve deonice: petlja Gradac – Čevo – Grahovo – granica sa BiH u dužini od 58 kilometara i od Bara (petlja Zaljevo) – Ulcinj – granica s Albanijom, u dužini od 23,5 kilometara”, navedeno je u Planu.