Od ljubavi i porodice, do politike: Zašto je Sali Runi postala globalni književni fenomen
© Foto : Kalpesh Lathigra, Sputnjiku ustupila GeopoetikaSali Runi

© Foto : Kalpesh Lathigra, Sputnjiku ustupila Geopoetika
Pratite nas
Irska književnica Sali Runi, koja je u relativno kratkom periodu postala globalni fenomen, u najnovijem romanu „Intermeco“ dosledno nastavlja da preispituje međuljudske odnose, a ovoga puta u središtu njene pažnje je porodica, kroz koju se reflektuju i brojna društena, ekonomska, ideološka i filozofska pitanja.
Roman je u prevodu na srpski jezik objavila „Geopoetika“, koja je čitaocima omogućila da čitaju i prethodne romane Sali Runi: „Razgovori s prijateljima“, „Normalni ljudi“ i „Bajni svete, gde si ti“. Prema mišljenju kritičara, ovo je najbolji roman Sali Runi do sada, a sama spisateljica je izjavila da se ovo delo na izvestan način može čitati kao omaž „Uliksu“ Džejmsa Džojsa.
Slika savremenog sveta kroz prizmu porodice
Izvršna urednica „Geopoetike“ Jasna Novakov Sibinović kaže u razgovoru za Sputnjik da roman „Intermeco“ nosi sve karakteristike dosadašnje književne produkcije Sali Runi: introspekciju, duboku emocionalnu analizu likova, ali i precizno oslikane društvene okolnosti.
U središtu pažnje u „Intermecu“ su Ajvan, 22-godišnji uspešni šahista, tih i introvertan, i njegov deset godina stariji brat Piter, advokat, elokventan i harizmatičan. U nedeljama nakon gubitka oca, kroz poglavlja koja naizmenično prate perspektivu jednog i drugog brata, Sali Runi prikazuje kako protagonisti ruše, pa iznova grade svoj životni put.
„Ovaj roman jeste različit zato što se ona, uslovno rečeno, udaljava od romantično-ljubavnih odnosa kakvi su bili prisutni u njenim prethodnim romanima. Ovde je usredsređena na odnose dva brata nakon smrti oca, prema kome su obojica imali specifičnu relaciju, a tu je i majka s novim partnerom. U središtu njene pažnje su porodični odnosi, kroz koje se prelamaju i pitanja klasnih, ekonomskih, ideoloških i drugih razlika“, objašnjava Jasna Novakov Sibinović.
Korice za srpsko izdanje romana „Intermeco“ dizajnirala je Tamara Milošević, koja je i posvećeni čitalac romana irske spisateljice.
„Likovi Sali Runi su veoma dobro osmišljeni, veoma autentični i mogu da se stave u bilo koju savremenu situaciju. Kroz svoje likove, Runi ne samo da prikazuje njihove unutrašnje dileme, već i društvene okvire u kojima su te dileme oblikovane. Ona nam pokazuje svet u kom ti njeni likovi žive i uopšte njihove pozicije u tom svetu“, dodaje Tamara Milošević.
© Sputnjiku ustupila GeopoetikaKorice za srpsko izdanje romana Intermeco Sali Runi

Korice za srpsko izdanje romana Intermeco Sali Runi
© Sputnjiku ustupila Geopoetika
Svakodnevica u kojoj se čitalac lako prepoznaje
Sali Runi je, kako ističu naše sagovornice, poznata po tome što njeni romani često sadrže prikaze svakodnevice u kojima se savremeni čitalac lako prepoznaje.
„Prolazak likova pored jednog napuštenog gradilišta u 'Intermecu' nije samo estetski detalj, već je to simbol za sve ono što se danas dešava u modernim društvima. Taj fragment nije samo prikaz ekonomske krize i političkog okvira u kojem likovi funkcionišu, već i dublji komentar o tome kako su ljudi, u određenim okolnostima, nesvesni svega što ih okružuje, ali su ipak u stanju da prepoznaju signale društvene i ekonomske promene. Runi se vešto koristi ovim sitnim, ali snažnim slikama svakodnevice kako bi čitaocima prenela dublje poruke o stanju u društvu“, ističe Jasna Novakov Sibinović.
Iako je prozvana „velikim piscem za milenijalce“ i „Selindžerom za Snepčet generaciju“, Sali Runi se ne bavi temama koje su bliske samo mladim generacijama.
„Kroz razmišljanja o međuljudskim odnosima, ljubavi, prijateljstvu i porodičnim vrednostima, Runi stvara mostove između generacija, omogućavajući svakom čitaocu da se poveže s njenim likovima, čak i ako ti likovi dolaze iz potpuno različitih konteksta. Na ovaj način, njene knjige nisu samo književna dela, već postaju i važni dokumenti savremenog društva“, kaže izvršna urednica „Geopoetike“.
Književnost kao komentar na globalne probleme
Jedna od najzanimljivijih dimenzija stvaralaštva Sali Runi jeste njena politička i ideološka pozicija. Njena književnost nije samo refleksija unutrašnjih svetova likova, već i jasan komentar na globalne društvene i ekonomske okolnosti.
„Sali Runi ima vrlo jake političke, ideološke i ekonomske stavove koji su vidljivi u njenim knjigama. Njen otpor prema kapitalizmu i njen kritički pogled na savremene društvene nepravde nisu samo prisutni u temama njenih romana, već su duboko ukorenjeni u njenom svakodnevnom životu i njenim političkim izborima“, naglašava Jasna Novaković-Sibinović.
Jedan od najistaknutijih primera njenog političkog stava je činjenica da je odbila prodaju prava za svoj najnoviji roman Izraelcima, što je izazvalo veliki publicitet.
„Ovaj čin je pokazao njenu odlučnost da zadrži kontrolu nad svojim radom i da izbegne komercijalizaciju koja bi mogla ugroziti njenu autentičnost. Iako njena dela postaju komercijalno uspešna, ona ostaje dosledna svom uverenju da umetnost treba da bude slobodna i ne treba da bude podložna tržišnim zahtevima“, kaže Jasna Novakov Sibinović.
Književnica koja raste
Naše sagovornice se slažu u oceni da je, ako se pažljivo prati razvoj književne karijere Sali Runi, uočljivo da njeno delo sa svakim romanom postaje sve zrelije.
„Svaka njena knjiga u prvoj stranici već nam daje svet u koji želimo da uronimo. Iako njena osnovna srž, odnosno pitanje unutrašnjih borbi likova, ostaje prisutna, njeno pisanje postaje sve dublje i kompleksnije“, kaže Tamara Milošević, govoreći o njenoj sposobnosti da odmah usmeri pažnju čitaoca na ključne elemente koje će dalje razrađivati.
Jasna Novakov Sibinović ističe da romani Sali Runi i dalje odražavaju osnovne elemente koje je postavila od početka - introspektivnost, preciznost u prikazivanju likova i odnosa, i političku svest, ali da svaki sledeći roman donosi dublje i složenije slojeve koji čitaocima omogućavaju da iznova istražuju njene svetove.
„Njena evolucija kao autorke nije samo rezultat talenta, već i njenog stava prema književnosti kao živom procesu. Runi ne pristaje na stagnaciju, ona se stalno razvija, istražujući nove stilove, ali i nove tematske pravce. Bez obzira na to što je postigla ogromnu slavu i kritičko priznanje, ona i dalje u svojim knjigama traži izazove i pokušava da postavi nova pitanja koja će angažovati čitaoca, ali i da pruži odgovore koji su duboko povezani s realnostima koje svi živimo“, kaže naša sagovornica.
Prema njenim rečima, iako stil Sali Runi deluje jednostavno na prvi pogled, iza njenih rečenica se krije složenost koju samo pažljiv čitalac može da prepozna.
„Runi koristi likove i njihove interakcije kao okvir kroz koji prikazuje širi društveni kontekst. Ona nosi književnu tradiciju koju vrlo vešto primenjuje u svojim knjigama, vrlo je zahtevna za svoje čitaoce, izuzetno je talentovana i ima vrlo specifičan jezik i književni stil Ako želite da shvatite suštinu, morate da budete čitalac koji će da prepoznaje skrivene reference“, zaključuje Jasna Novakov Sibinović.