https://lat.sputnikportal.rs/20240807/kako-naterati-vozace-da-ostave-svoje-mobilne-telefone-dok-voze-naucnici-otkrili-dva-nacina-1175848284.html
Kako naterati vozače da ostave svoje mobilne telefone dok voze: Naučnici otkrili dva načina
Kako naterati vozače da ostave svoje mobilne telefone dok voze: Naučnici otkrili dva načina
Sputnik Srbija
Korišćenje pametnog telefona tokom vožnje jedan je od najvećih problema i vodeći uzrok saobraćajnih nesreća. Iako zemlje širom sveta u svojim saobraćajnim... 07.08.2024, Sputnik Srbija
2024-08-07T23:00+0200
2024-08-07T23:00+0200
2024-08-07T23:00+0200
društvo
društvo
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/08/07/1175848427_0:225:1024:801_1920x0_80_0_0_7664d811a6f2199cf1f1a351a7c54eed.jpg
Kako, dakle, naterati vozače da ne posežu za svojim pametnim telefonom tokom vožnje?Studija koju je sprovela grupa naučnika u saradnji sa osiguravajućom kompanijom „Progresiv“ testirala je različite strategije i pronašla dve koje su bile najefikasnije. Što je još zanimljivije, efekti su bili vidljivi i nakon što je studija završena.Ništa bez takmičenja i nagradeStudija je uključila 1.653 korisnika koji su bili upisani u program „Progresiv snepšot“, aplikaciju za pametne telefone koja detektuje upotrebu telefona tokom vožnje. Pre početka studije, svi učesnici su u proseku koristili telefon više od 6,4 minuta po satu vožnje.Vozači su bili podeljeni u pet različitih grupa, a svaka je dobila drugačiji „tretman” kako bi ih sprečio da koriste pametne telefone tokom vožnje. Od edukacije o problemu, preko edukativnih materijala, preko usmenog obećanja da će manje koristiti telefon u vožnji, do takmičenja i finansijskih podsticaja.Donekle očekivano, najveći učinak zabeležen je u grupama koje su učestvovale na takmičenju (gde su formirane liste najboljih rezultata) i u onima koje su dobile novčanu stimulaciju (mogle su da uzmu nešto više od 15 dolara na kraju testa). U ovim grupama zabeleženo je smanjenje korišćenja pametnog telefona u vožnji za čak 20,5 odsto (u takmičarskoj grupi) i čak 27,6 odsto (u grupi kojoj je obećan novac).Dakle, plaćanje vozača sa konkurentskom komponentom pokazalo se kao najefikasniji način da se smanji upotreba pametnog telefona tokom vožnje. I što je još interesantnije, ovaj efekat je trajao i nakon završetka studije.Korist i za osiguravajuće kućeGejmifikacija, odnosno primena tipičnih elemenata igre (npr. bodovanje, takmičenje sa drugima, pravila igre) na druge oblasti aktivnosti, nije ništa novo. Neki proizvođači automobila već su ugradili slične aspekte u interfejse svojih hibridnih i električnih vozila, upravo da bi podstakli i naučili vozače da voze efikasnije.Ali čini se da bi uvođenje ovakvih karakteristika bilo isplativo i osiguravajućim kućama kroz nuđenje nagrade najboljim vozačima u vidu povraćaja dela premije osiguranja ili popusta pri uplati sledeće premije osiguranja. Jer pored toga što bi vozači vozili koncentrisanije i bezbednije, to bi se i finansijski isplatilo, a osiguravajuće kuće bi verovatno morale da isplaćuju manje odštete.Nije loša računica, zar ne?Pogledajte i:
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/08/07/1175848427_0:129:1024:897_1920x0_80_0_0_4d414d8f7594d1b2dbfe51e4b198ea58.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
društvo
Kako naterati vozače da ostave svoje mobilne telefone dok voze: Naučnici otkrili dva načina
Korišćenje pametnog telefona tokom vožnje jedan je od najvećih problema i vodeći uzrok saobraćajnih nesreća. Iako zemlje širom sveta u svojim saobraćajnim zakonima brane upotrebu pametnih telefona (osim u slučaju hendsfri korišćenja), broj vozača koji ih i dalje koriste je zabrinjavajući.
Kako, dakle, naterati vozače da ne posežu za svojim pametnim telefonom tokom vožnje?
Studija koju je sprovela grupa naučnika u saradnji sa osiguravajućom kompanijom „Progresiv“ testirala je različite strategije i pronašla dve koje su bile najefikasnije. Što je još zanimljivije, efekti su bili vidljivi i nakon što je studija završena.
Ništa bez takmičenja i nagrade
Studija je uključila 1.653 korisnika koji su bili upisani u program „Progresiv snepšot“, aplikaciju za pametne telefone koja detektuje upotrebu telefona tokom vožnje. Pre početka studije, svi učesnici su u proseku koristili telefon više od 6,4 minuta po satu vožnje.
Vozači su bili podeljeni u pet različitih grupa, a svaka je dobila drugačiji „tretman” kako bi ih sprečio da koriste pametne telefone tokom vožnje. Od edukacije o problemu, preko edukativnih materijala, preko usmenog obećanja da će manje koristiti telefon u vožnji, do takmičenja i finansijskih podsticaja.
Donekle očekivano, najveći učinak zabeležen je u grupama koje su učestvovale na takmičenju (gde su formirane liste najboljih rezultata) i u onima koje su dobile novčanu stimulaciju (mogle su da uzmu nešto više od 15 dolara na kraju testa). U ovim grupama zabeleženo je smanjenje korišćenja pametnog telefona u vožnji za čak 20,5 odsto (u takmičarskoj grupi) i čak 27,6 odsto (u grupi kojoj je obećan novac).
Dakle, plaćanje vozača sa konkurentskom komponentom pokazalo se kao najefikasniji način da se smanji upotreba pametnog telefona tokom vožnje. I što je još interesantnije, ovaj efekat je trajao i nakon završetka studije.
Korist i za osiguravajuće kuće
Gejmifikacija, odnosno primena tipičnih elemenata igre (npr. bodovanje, takmičenje sa drugima, pravila igre) na druge oblasti aktivnosti, nije ništa novo. Neki proizvođači automobila već su ugradili slične aspekte u interfejse svojih hibridnih i električnih vozila, upravo da bi podstakli i naučili vozače da voze efikasnije.
Ali čini se da bi uvođenje ovakvih karakteristika bilo isplativo i osiguravajućim kućama kroz nuđenje nagrade najboljim vozačima u vidu povraćaja dela premije osiguranja ili popusta pri uplati sledeće premije osiguranja. Jer pored toga što bi vozači vozili koncentrisanije i bezbednije, to bi se i finansijski isplatilo, a osiguravajuće kuće bi verovatno morale da isplaćuju manje odštete.
Nije loša računica, zar ne?