https://lat.sputnikportal.rs/20240423/gradnja-veka-pet-decenija-bajkalsko-amurske-zeleznice--jedne-od-najduzih-u-svetu--1171384230.html
Gradnja veka: Pet decenija Bajkalsko-amurske železnice – jedne od najdužih u svetu
Gradnja veka: Pet decenija Bajkalsko-amurske železnice – jedne od najdužih u svetu
Sputnik Srbija
Pre pedeset godina u Sovjetskom Savezu počela je gradnja Bajkalsko-amurske magistrale (BAM). Ona prolazi kroz teško dostupne predele istočnog Sibira i ruskog... 23.04.2024, Sputnik Srbija
2024-04-23T07:25+0200
2024-04-23T07:25+0200
2024-04-23T13:38+0200
rusija
rusija
rusija – ekonomija
železnica
sputnjik objašnjava
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/04/16/1171383347_0:0:3040:1711_1920x0_80_0_0_9fc17149a30f5eed084aeab570b8084f.jpg
Ukupna dužina pruge od Tajšeta (Irkutska oblast Rusije) do Sovjetske Gavanji (Habarovski kraj Rusije) iznosi 4.300 kilometara, a sa ograncima i priključnim linijama – 5.600 kilometara.BAM prolazi kroz tri vremenske zone i šest subjekata Rusije – Irkutsku i Amursku oblast, Burjatiju i Jakutiju, Habarovski i Zabajkalski kraj.Železnička pruga povezuje više od 280 železničkih stanica i prolazi kroz 63 grada i sela. Takođe prelazi preko 11 reka: Angaru, Lenu, Amur, Zeju, Vitim, Olekmu, Selemdžu i Bureju. Magistrala uključuje 4.242 veštačke inženjerske konstrukcije (veliki i mali mostovi, propusti i slično.). BAM se pruža kroz pet najtežih seizmičkih područja u kojima zemljotresi dostižu jačinu i do 10 stepeni Rihtera. Magistrala prolazi preko sedam planinskih lanaca, a zbog zahtevnog terena, više od 30 kilometara železnice prolazi kroz tunele. Najviša tačka preko koje se BAM pruža je na 1.323 metra nadmorske visine – Mururinski prevoj. Takođe, preko 1.000 kilometara železnice nalazi se u području trajnog mraza.Početak izgradnjeCentralni komitet Komunističke partije Sovjetskog saveza i Savet ministara SSSR 1974. godine izdao je dekret „O izgradnji Bajkalsko-amurske železnice“. Na 17. sastanku Komsomola (Svesavezni lenjinski komunistički savez omladine) u Moskvi 23. aprila iste godine BAM je proglašen za savezni projekat. Glavni graditelji su bili komsomolci i izgradnja železnice trajala je deset godina.Glavni dio BAM-a, dužine 3.145 kmilometara, građen je istovremeno u šest pravaca: od stanice Lena ka istoku; od stanice Tinda ka istoku i zapadu; od stanice Novi Urgal ka zapadu i istoku i od stanice Komsomoljsk na Amuru ka zapadu.Uz prugu su istovremeno građena nova naselja i infrastruktura.Troškovi izgradnje BAM u cenama iz 1991. godine iznosili su 17,7 milijardi rubalja. To je bio najskuplji infrastrukturni projekat u istoriji SSSR-a.Ukupan broj ljudi koji su učestvovali u gradnji pruge od 1974. do 1984. godine premašilo je dva miliona. U izgradnji su učestvovali predstavnici 108 nacionalnosti, 13 republika SSSR-a i 22 autonomne republike Ruske Sovjetske Federativne Socijalističke Republike.Značaj projektaBajkalsko-amurska magistrala je simbol radnog podviga starijih generacija, koji je doprineo stvaranju temelja današnje privrede zemlje.To je projekat bez presedana u smislu razvoja i naseljavanja novih teritorija zemlje, koje imaju značajan proizvodni i privredni potencijal.Tokom izgradnje BAM-a osnovana su 63 nova naselja, uključujući tri nova grada: Severobajkalsk, Tinda i Fevraljsk. Ukupan broj stanovnika u regionima kroz koje je prošla železnica u momentu završetka radova 1984. godine iznosio je milion ljudi. Te gradove su naseljavali uglavnom železničari, što je slučaj i danas.Bez Bajkalsko-amurske magistrale danas Rusija ne bi imala iste mogućnosti na tržištu energenata. U savremenim uslovima, BAM je postao sastavni deo transportnog sistema ruske privrede.Modernizacija i razvojOd 2013. godine kompanija „Ruske železnice“ sprovodi niz prioritetnih mera za razvoj železničke infrastrukture Istočnog poligona, čiji značajan deo čini BAM.Prevozni kapacitet Bajkalsko-Amurske magistrale od početka modernizacije povećan je skoro tri puta – sa 14,4 miliona tona u 2012. na 41,6 miliona tona u 2024. godini.Projekat razvoja Istočnog poligona daje značajan doprinos rastu BDP-a zemlje i stvara domaću potražnju za proizvodima metalurške, inženjerske, građevinske i drugih industrija. Pored toga, rekonstrukcija BAM-a i Transsibirske železnice ubrzaće razvoj Dalekog istoka i istočnog Sibira. Veliki projekti rekonstrukcije obezbediće posao za stanovništvo.U okviru projekta stvara se fundamentalno nova, kvalitetna železnička infrastruktura uz korišćenje najnaprednijih tehničko-tehnoloških rešenja.Razvoj Bajkalsko-Amurske magistrale ne samo da omogućava značajno povećanje izvoznih i tranzitnih mogućnosti Rusije na istoku, već i potpuno vraćanje realizaciji projekata za razvoj najvećih nalazišta koja se nalaze u zoni BAM-a.Ekološka odgovornostDanas, prilikom realizacije projekta modernizacije BAM-a, kompanija „Ruske železnice“ posvećuje veliku pažnju očuvanju lokalnih prirodnih ekosistema i usklađenosti sa ekološkim standardima.Bajkalsko-amurska magistrala prolazi kroz rezervate prirode, posebno zaštićena prirodna područja i u neposrednoj blizini jedinstvenog prirodnog objekta svetskog značaja – Bajkalskog jezera.„Ruske železnice“ se prilikom izgradnje i rekonstrukcije infrastrukture pridržavaju pravila: „Posle nas bolje nego pre nas“.
https://lat.sputnikportal.rs/20240310/svi-putevi-vode-preko-rusije-napadi-huta-doveli-su-do-procvata-ruskog-zeleznickog-saobracaja-1168659953.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/04/16/1171383347_309:0:3040:2048_1920x0_80_0_0_cb90bf62b6316a4a3510e1498eb919a1.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
rusija, rusija – ekonomija, železnica, sputnjik objašnjava
rusija, rusija – ekonomija, železnica, sputnjik objašnjava
Gradnja veka: Pet decenija Bajkalsko-amurske železnice – jedne od najdužih u svetu
07:25 23.04.2024 (Osveženo: 13:38 23.04.2024) Pre pedeset godina u Sovjetskom Savezu počela je gradnja Bajkalsko-amurske magistrale (BAM). Ona prolazi kroz teško dostupne predele istočnog Sibira i ruskog Dalekog istoka – kroz neprohodne šume, močvare i područja „večnog leda“. To je jedna od najdužih železničkih pruga na svetu.
Ukupna dužina pruge od Tajšeta (Irkutska oblast Rusije) do Sovjetske Gavanji (Habarovski kraj Rusije) iznosi 4.300 kilometara, a sa ograncima i priključnim linijama – 5.600 kilometara.
BAM prolazi kroz tri vremenske zone i šest subjekata Rusije – Irkutsku i Amursku oblast, Burjatiju i Jakutiju, Habarovski i Zabajkalski kraj.
Železnička pruga povezuje više od 280 železničkih stanica i prolazi kroz 63 grada i sela. Takođe prelazi preko 11 reka: Angaru, Lenu, Amur, Zeju, Vitim, Olekmu, Selemdžu i Bureju. Magistrala uključuje 4.242 veštačke inženjerske konstrukcije (veliki i mali mostovi, propusti i slično.). BAM se pruža kroz pet najtežih seizmičkih područja u kojima zemljotresi dostižu jačinu i do 10 stepeni Rihtera. Magistrala prolazi preko sedam planinskih lanaca, a zbog zahtevnog terena, više od 30 kilometara železnice prolazi kroz tunele. Najviša tačka preko koje se BAM pruža je na 1.323 metra nadmorske visine – Mururinski prevoj. Takođe, preko 1.000 kilometara železnice nalazi se u području trajnog mraza.
Centralni komitet Komunističke partije Sovjetskog saveza i Savet ministara SSSR 1974. godine izdao je dekret „O izgradnji Bajkalsko-amurske železnice“. Na 17. sastanku Komsomola (Svesavezni lenjinski komunistički savez omladine) u Moskvi 23. aprila iste godine BAM je proglašen za savezni projekat. Glavni graditelji su bili komsomolci i izgradnja železnice trajala je deset godina.
Glavni dio BAM-a, dužine 3.145 kmilometara, građen je istovremeno u šest pravaca: od stanice Lena ka istoku; od stanice Tinda ka istoku i zapadu; od stanice Novi Urgal ka zapadu i istoku i od stanice Komsomoljsk na Amuru ka zapadu.
Uz prugu su istovremeno građena nova naselja i infrastruktura.
Troškovi izgradnje BAM u cenama iz 1991. godine iznosili su 17,7 milijardi rubalja. To je bio najskuplji infrastrukturni projekat u istoriji SSSR-a.
Ukupan broj ljudi koji su učestvovali u gradnji pruge od 1974. do 1984. godine premašilo je dva miliona. U izgradnji su učestvovali predstavnici 108 nacionalnosti, 13 republika SSSR-a i 22 autonomne republike Ruske Sovjetske Federativne Socijalističke Republike.
Bajkalsko-amurska magistrala je simbol radnog podviga starijih generacija, koji je doprineo stvaranju temelja današnje privrede zemlje.
To je projekat bez presedana u smislu razvoja i naseljavanja novih teritorija zemlje, koje imaju značajan proizvodni i privredni potencijal.
Tokom izgradnje BAM-a osnovana su 63 nova naselja, uključujući tri nova grada: Severobajkalsk, Tinda i Fevraljsk. Ukupan broj stanovnika u regionima kroz koje je prošla železnica u momentu završetka radova 1984. godine iznosio je milion ljudi. Te gradove su naseljavali uglavnom železničari, što je slučaj i danas.
Bez Bajkalsko-amurske magistrale danas Rusija ne bi imala iste mogućnosti na tržištu energenata. U savremenim uslovima, BAM je postao sastavni deo transportnog sistema ruske privrede.
Od 2013. godine kompanija „Ruske železnice“ sprovodi niz prioritetnih mera za razvoj železničke infrastrukture Istočnog poligona, čiji značajan deo čini BAM.
Prevozni kapacitet Bajkalsko-Amurske magistrale od početka modernizacije povećan je skoro tri puta – sa 14,4 miliona tona u 2012. na 41,6 miliona tona u 2024. godini.
Projekat razvoja Istočnog poligona daje značajan doprinos rastu BDP-a zemlje i stvara domaću potražnju za proizvodima metalurške, inženjerske, građevinske i drugih industrija. Pored toga, rekonstrukcija BAM-a i Transsibirske železnice ubrzaće razvoj Dalekog istoka i istočnog Sibira. Veliki projekti rekonstrukcije obezbediće posao za stanovništvo.
U okviru projekta stvara se fundamentalno nova, kvalitetna železnička infrastruktura uz korišćenje najnaprednijih tehničko-tehnoloških rešenja.
Razvoj Bajkalsko-Amurske magistrale ne samo da omogućava značajno povećanje izvoznih i tranzitnih mogućnosti Rusije na istoku, već i potpuno vraćanje realizaciji projekata za razvoj najvećih nalazišta koja se nalaze u zoni BAM-a.
Danas, prilikom realizacije projekta modernizacije BAM-a, kompanija „Ruske železnice“ posvećuje veliku pažnju očuvanju lokalnih prirodnih ekosistema i usklađenosti sa ekološkim standardima.
Bajkalsko-amurska magistrala prolazi kroz rezervate prirode, posebno zaštićena prirodna područja i u neposrednoj blizini jedinstvenog prirodnog objekta svetskog značaja – Bajkalskog jezera.
„Ruske železnice“ se prilikom izgradnje i rekonstrukcije infrastrukture pridržavaju pravila: „Posle nas bolje nego pre nas“.