Zastava Srbije - Sputnik Srbija, 1920
SRBIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Srbije

Srbija hoće izlaz na more: Važan iskorak na Mediteran - za jačanje geopolitičkog položaja zemlje

© SAKIS MITROLIDISLuka Solun
Luka Solun - Sputnik Srbija, 1920, 13.02.2024
Pratite nas
Namera Srbije da kupi delove luka Solun i Pirej je logična geopolitička i geoekonomska želja. To je oživljavanje starih namera Srbije sa početka 20. veka, a sa kupovinom udela u tim lukama Srbija bi ojačala svoj geopolitički položaj u regionu.
U geopolitičkom i geoekonomskom smislu, izlaz na more je veoma značajna kategorija za svaku državu, a namera Srbije da kupi deo u grčkim lukama Solun i Pirej je pohvalna, kaže za Sputnjik stručnjak za međunarodne odnose dr Srđan Perišić.
O mogućnosti kupovine delova solunske i pirejske luke govorio je srpski predsednik Aleksandar Vučić tokom susreta sa grčkim premijerom Kirjakosom Micotakisom.
„Važno nam je da koristimo kapacitete i Soluna i Pireja, da kupimo deo luke, a nemamo problem da zakupljujemo luke. Kada povećamo automobilsku proizvodnju, s rudnicima, železarom, to će nam biti potrebno. Od Crne Gore smo tražili pristup Luke Bar, ali nam je potreban i brži izvoz u svet”, rekao je Vučić.

Logičan geoeknomski zahtev

Radi se o davnašnjoj želji Srbije, koja je početkom prošlog veka u posedu imala deo solunske luke, kao neke vrste izlaza na Mediteran. Sa geopolitičkog i geoekonomskog stanovišta, kada se govori o kupovini delova solunske ili pirejske luke, Perišić navodi da se u obzir moraju uzeti dva aspekta. Jedan je da deo evropskog koridora prema Turskoj i Bliskom istoku ide upravo preko Srbije i Makedonije do Soluna.
„Tako da je ova namera Srbije logičan geoekonomski zahtev, da Srbija na tom ključnom koridoru koji se račva u Srbiji u dva pravca, prema Turskoj i Grčkoj, učestvuje u njima. To bi, po mom mišljenju, bio značajan doprinos Srbije i imala bi veliku finansijsku korist ako bi bila deo tog koridora kroz učešće u lukama Pirej i Solun“, ističe on.
Druga značajna stvar je da kineski „Pojas i put“ u Evropu dolazi kroz dve grčke luke, gde se završava pomorski deo ove kineske ekonomske inicijative.
„I to je veoma značajna dimenzija, da će Srbija biti prisutna u lukama kroz koje dolazi kineska geoekonomska moć“, kaže Perišić.
Prema njegovim rečima, još bi bolje bilo kada bi Srbija uspela da vrati pozicije koje je imala u barskoj luci, čime bi oživela železnički koridor sa Crnom Gorom.
Solunska luka jedna je od najvećih luka u istočnom Mediteranu predstavlja kapiju Balkana i Jugoistočne Evrope. Ima četrnaest pristaništa za rasute terete i povezana je železničkom mrežom sa ostatkom Evrope.
U 2021. godini u solunskoj luci pretovareno je 17.416.807 tona tereta i 471.063 kontejnera, što je čini jednom od najprometnijih luka u Grčkoj i drugoj po veličini kontejnerskom lukom u toj državi.
Pirejska luka je najveća luka u Grčkoj i s obzirom da kroz nju prođe skoro 20 miliona putnika, jedna je od najprometnijih putničkih luka u Evropi, a što se tiče tereta nalazi se među prvih pet evropskih luka.
Aleksandar Vučić - Sputnik Srbija, 1920, 12.02.2024
EKONOMIJA
Vučić: Grčke kompanije dobrodošle u Srbiju
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala