Praznični kosmički fenomen: NASA objavila spektakularni prizor iz svemira /foto/

© Foto : Snimak sa ekrana/NASAPogled na NGC 2264
Pogled na NGC 2264 - Sputnik Srbija, 1920, 26.12.2023
NASA je povodom predstojećih praznika objavila fotografiju iz svemira na kojoj je zvezdana struktura koja jako podseća na novogodišnju jelku.
Kompozitna fotografija koju je snimio NASA-in svemirski teleskop Čandra, prikazuje najnoviji pogled na NGC 2264, kosmički fenomen poznat i pod nazivom "jato Novogodišnja jelka". Reč jeo skupu mladih zvezda unutar naše galaksije koje su stare između jedne i pet miliona godina. One su udaljene od nas oko 2500 svetlosnih godina i neke od njih su veće, a neke manje od Sunca, piše hrvatski portal Indeks.

Zašto ova struktura liči na novogodišnju jelku?

Ovaj kosmički fenomen podseća na okićenu novogodišnju jelku zbog izbora boja, snimaka različitih talasnih dužina svetlosti i rotacije kompozitne fotografije. Plava i bela svetla su zapravo mlade zvezde koje emituju X-zrake, dok zelena boja predstavlja gas u maglini.
Fotografija je rotirana u smeru kazaljke na satu za oko 150 stepeni, pa se zato čini kao da je vrh "stabla" na vrhu slike. Mlade zvezde, poput onih u NGC 2264, vrlo su nestabilne i proizvode snažne rendgenske baklje i druge vrste promena, koje se mogu videti u različitim talasnim dužinama svetlosti.
Koordinisane, "treptajuće" varijacije prikazane na ovom snimku su, međutim, veštačke, kako bi se naglasile lokacije zvezda viđenih u rendgenskim zracima i naglasila sličnost ovog objekta sa novogodišnjom jelkom. U stvarnosti, varijacije zvezda nisu sinhronizovane, odnosno "lampice" na maglini ne trepere tako usklađeno kao one na ukrašenoj jelci.