Završen Festival autorskog filma: Gran pri iranskom filmu „Kritična zona“
© Tanjug / Jadranka IlićGran pri „Aleksandar Saša Petrović“ pripao filmu „Kritična zona“ iranskog reditelja Alija Ahmadžadea
© Tanjug / Jadranka Ilić
Pratite nas
Srpskom premijerom filma „Seljani“ autorskog para Dorote Kobiele Velčmen i Hjua Velčmena i uručenjem nagrada večeras je u mts Dvorani završen 29. Festival autorskog filma.
Gran pri „Aleksandar Saša Petrović“ pripao filmu „Kritična zona“ iranskog reditelja Alija Ahmadžadea, koji je zahvalio na priznanju istakavši da je nagrada Festivala autorskog filma posebna, jer je posvećena filmskom stvaralaštvu i slobodi.
Žiri Takmičarskog programa, u kome su bili Vanja Kovačević, Valentina Maurel i Kamen Kalev, ocenio je da je „Kritična zona“ film koji „uvodi iznenađujuć i kreativan novi glas“:
„Darežljiv je i pun ideja. Odlikuje se neverovatno smelim političkim stavom koji samo humor može s takvom silinom iskazati“.
© Tanjug / Jadranka IlićNagrada za najbolju režiju otišla je u ruke Rusa Ilje Povolockog
Nagrada za najbolju režiju otišla je u ruke Rusa Ilje Povolockog
© Tanjug / Jadranka Ilić
Nagrada za najbolju režiju otišla je u ruke Rusa Ilje Povolockog, koji je po oceni žirija „u svom napetom debitantskom ostvarenju 'Hir' demonstrirao snažan i samouveren filmski jezik“, preneo je Tanjug.
„To je film koji spaja dve generacije, izgubljene u ogromnom prostoru bezvremenog krajolika u kom su junaci naizgled odsečeni od sveta“, ocenio je žiri, a Povolocki je primajući nagradu, zahvalio svojoj ekipi na „talentu, strasti i hrabrosti koji su omogućili ovaj film“.
Nagrada „Gordan Mihić“ za najbolji scenario pripala je Uni Gunjak za film „Ekskurzija“, koji „pametno razotkriva dinamiku izopštavanja i slika portret mlade junakinje koja na svojim plećima mora izneti breme odgovornosti za neuspeh čitavog društva“.
Specijalno priznanje žirija dobila je rediteljka Marina Vroda za „Stepe“, uz ocenu da je reč o „veoma zahtevnom filmu koji elegantno kombinuje klasične figure proznog sveta, čehovljevske likove koji se suočavaju s proticanjem vremena, sa stvarnošću lica, predmeta, krajolika koji su neporecivo stvarni i savremeni“.
„Šutnja razuma“ – najhrabriji film
„Šutnja razuma“ Kumjane Novakove je najhrabriji film u selekcije „Hrabri Balkan“, po mišljenju žirija u kome su bili Dina Pokrajac, Dimitris Kekinos i Nikola Stojanović.
Žiri je istakao da „kroz svedenu prezentaciju forenzičkih dokaza, sudskih svedočenja i transkripta, rediteljka i njen tim transformišu strahote iza uznemirujućih podataka u razorno precizan formalni jezik lišen ičega suvišnog, nejasnog ili emocionalno manipulativnog“.
„Žene iz kampova u Foči u kojima su se odvijala silovanja zadivljuju nas svojom hrabrošću koja je promenila tok međunarodnog prava, dok sam film stavlja akcenat na ulivanje snage umesto na viktimizaciju i demonstrira proces isceljenja kroz otpor i preživljavanje kroz suočavanje“, navodi se u obrazloženju.
U video poruci autorka Kumjana Novakova je istakla da joj je važno priznanje dobijeno od saradnika sa kojima deli borbu, a nagradu je u njeno ime primila montažerka Jelena Maksimović.
Specijalno priznanje pripalo je ostvarenju „Pero“ Slovenca Damjana Kozole, kao veoma ličnom omažu, u kome „uspeva da prevaziđe žalost zbog gubitka bliskog prijatelja i kolege i pretoči je u kinematografsko istraživanje snage i krhkosti ljudskog postojanja“.
Kozole je u video poruci istakao da film nije pravio sa namerom da oplakuje smrt glumca Petera Musevskog, već da slavi njegov život i delo.
Nagrada profesora Vlade Petrića za najsinematičniju sekvencu u čast Slavka Vorkapića pripala je filmu „Samo reka teče“ kineskog reditelja Vej Šujuna, dok je povelja „Aleksandar Petković“ za najbolji snimateljski rad pripala direktoru fotografije Adrijanu Durazo za „Izgubljene u noći“ reditelja Amata Eskalantea.
Festival autorskog filma počeo je 24. novembra, a na programu je bilo više od 80 filmova iz celog sveta.