Varvarski plan Albanaca protiv Srpske pravoslavne crkve – na udaru crkva gde je zanoćio Lazar
© Foto : Eparhija Raško-prizrenska i Kosovsko-metohijskaPogrom Srba na Kosovu 17. marta 2004. god
Pratite nas
Kosovski Albanci pošto-poto žele da dokažu da su autohtoni narod na Kosovu i Metohiji i ne bi me iznenadilo da je na delu stvaranje nekakve „kosovske crkve“ ili namere da se Eparhija raško-prizrenska nasilno pripoji Albanskoj nacionalnoj crkvi, ocena je istoričara Luke Jovanovića.
Albanac Nikola Džufka koji se predstavlja kao pravoslavni sveštenik, na „Dan albanske zastave“ zajedno sa grupom ljudi upao je u Crkvu Svetog Arhangela Mihaila u selu Rakitnica kod Podujeva, i odatle saopštio da je osnovao „Albansku nacionalnu crkvu“.
Nagoveštaj stvaranja „kosovske crkve“
Tu se nije zaustavio već je „promenio“ i naziv tog hrama SPC u crkvu „gospodina Fan Nolija“, inače osnivača Albanske pravoslavne crkve, a podršku je dobio i od gradonačelnika Podujeva koji pripada stranci Aljbina Kurtija.
Istoričar sa Kosova i Metohije Luka Jovanović na ovaj slučaj gleda veoma ozbiljno i smatra da Crkva Svetog Arhangela Mihaila nije slučajno izabrana, te da ovaj potez koji Priština nije osudila može da vodi u dva smera.
„Ovo što se desilo u okolini Podujeva treba posmatrati u kontekstu onoga što se desilo 2016. godine kada Priština nije uspela preko Uneska, dakle jedne međunarodne organizacije da preuzme srpsku kulturnu baštinu. Sada je odlučila da do tog cilja dođe drugim putem. Odnosno, putem stvaranja „pravoslavne crkve Kosova“. Drugi način može biti pokušaj prebacivanja dela ili cele Eparhije raško – prizrenske u sastav Albanske pravoslavne crkve,“ ocenjuje naš sagovornik.
Ka tom kontekstu, dodaje Jovanović, vodi i sama činjenica da je za ovaj čin odabrala baš Crkvu Svetog Mihaila koja datira iz 15. veka što nas opet navodi na neke zaključke.
Priština ćuti i podržava
„Oni su mogli ovo da urade u nekoj crkvi novijeg datuma ali očigledno je da je ova crkva namerno odabrana upravo zbog njene starosti i analogije sa Srednjim vekom. Sličan problem je SPC imala sa našom crkvom u Novom Brdu kada je srednjovekovna Crkva Svetog Nikole koja je u ruševinama, bila predmet sličnog spora kada su Albanci katolici pokušali da je prebace u svoje vlasništvo. To jest, da je prikažu kao katoličko kulturno nasleđe na KiM što ona nikada nije bila,“ podseća Jovanović.
Sagovornik Sputnjika ističe da Priština ima tendenciju da ne samo srpsko, nego i rimsko, vizantijsko pa i tursko nasleđe prisvaja jer želi da dokaže svoju autohtonost na prostoru Kosova i Metohije,“ kaže Jovanović.
🚨 BREAKING: The Serb Orthodox church of St. Archangel Mihailo in the village of #Rakitnica, #Podujevo municipality in #Kosovo and #Metohija was desecrated and broken into by a group of Albanians together with the self-proclaimed and false priest Nikolla Xhufka, a citizen of the… pic.twitter.com/lPsPWe2EXt
— EAGLE 🇷🇸 (@SerbEagleAI) November 29, 2023
Stručna javnost mora, dodaje on, da se alarmira povodom najnovijih dešavanja, pa ako treba i da ponovimo ono što je gospodin Darko Tanasković svojevremeno uradio u UNESKO pokazivanjem snimaka kako Albanci uništavaj srpske crkve i manastire 2004. godine.
„Upravo je ova crkva u Podujevu postala sinonim za martovski pogrom nad Srbima jer je Albanac sa njenog krova lomio krst. To su za nas upravo materijalni dokazi koji su na našoj strani i pored toga što je albanski lobi izuzetno jak. U poslednjih par nedelja na društvenim mrežama jasno vidimo da pokušavaju svojim objavama da prekroje istoriju prikazivanjem naših i tuđih kulturnih objekata kao etnički čisto albanskih, odnosno, kosovskih,“ napominje Jovanović.
Pokušaj stvaranja četvrtog stuba države
Naš sagovornik podseća i da je nemački ambasador na KiM Visoke Dečane nazvao albanskim kulturnim dobrom, a i sama činjenica da iz Prištine niko nije reagovao na ovo ukazuje da i međunarodna zajednica ili bar njen deo ovo ne smatraju nekim činom koji bi trebalo da osude.
„Sama činjenica da je ovom aktu prisustvovao gradonačelnik Podujeva koji je pripadnik stranke koja je na vlasti nam zapravo govori da i zvanična Priština stoji iza ove ideje. Podsećam da je ovo veoma slično onome što se desilo u Crnoj Gori i pokušaju Dedeića da SPC pretvori u crnogorsku crkvu,“ kaže Jovanović.
Po njegovim rečima, ne bi se iznenadio da je na delu pokušaj stvaranja kosovske crkve kao četvrtog stuba državnosti.
Inače, selo Rakitnica je nekada bila srpsko selo, ali su se poslednje srpske porodice iselile posle srpsko-turskog rata 1878. godine. Ovo selo i sama Crkva je udaljeno oko 25 kilometara jugoistočno od Podujeva, a po predanju, u ovoj crkvi je zanoćilo telo kneza Lazara, kada su ga prenosili iz Prištine u manastir Ravanicu, posle Boja na Kosovu.
I domaći Albanci znaju čija je crkva
Albanci iz sela je zovu „Kiša Lazarit“ - Lazareva crkva. Iznad ulaza u pripratu nalazi se kamena rozeta u stilu moravske škole. Način gradnje i ukrasa određuje vreme podizanja ove crkve u kraj 14. veka, prvi put je obnavljana u 16. veku, drugi put 1936. godine. Fragmenti živopisa sačuvani su u oltarskom prostoru. Oko crkve se sačuvalo staro srpsko groblje.
Eparhija raško-prizrenska se povodom ovoga oglasila saopštenjem u kome se navodi da je reč o grubom nasrtaju na imovinu SPC u cilju širenja etničke i verske mržnje i nestabilnosti, saopštila je, navodeći još jednom da je reč o „lažnom svešteniku“ koji je zapravo sa grupom ljudi provalio u crkvu.
Iz Eparhije su ujedno najavili da će zbog nasilne provale i zloupotrebe objekta Srpske Pravoslavne Crkve podneti krivičnu prijavu protiv Nikole Džufke. Takođe je pozvala i Kfor da reaguje.