- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Dolazak cara Dušana u Dubrovnik - ponovo pred publikom

© Sputnik / Lola Đorđević Slika sadrži oko 70 prikazanih likova a slikar je svoje crte lica dao zabrađenom nosaču baldahina koji je na slici prikazan sa desne strane kompozicije.
 Slika sadrži oko 70 prikazanih likova a slikar je svoje crte lica dao zabrađenom nosaču baldahina koji je na slici prikazan sa desne strane kompozicije. - Sputnik Srbija, 1920, 01.10.2023
Pratite nas
Posle restauracije slike Paje Jovanovića „Krunisanje cara Dušana“ četiri konzervatora – reastauratora Narodnog muzeja Srbije poduhvatilo se još jednog velikog i značajnog zadatka– konzervacije i restauracije slike „Dolazak cara Dušana u Dubrovnik“ koju je Marko Murat naslikao 1900. godine za Svetsku izložbu u Parizu.
Osim velikog formata i nagrada u Parizu ništa drugo ne povezuje ova dva dela, kaže za Sputnjik restaurator Aleksandar Cvijetinović i dodaje da je slika Marka Murata mnogo zahtevnija za konzervaciju zbog strukture i nivoa oštećenja.
Slika je dosta stradala tokom dva svetska rata i nekoliko puta je restaurirana i sada je opet pred konzervatorima Narodnog muzeja zahtevan i dugotrajan proces konzervacije i restauracije.
„Poslednja restauracija rađena je pre desetak godina. Bojeni sloj se ljuspao skoro po celoj površini i postojala je tendencija da otpadne sa platnenog nosioca. Prethodne kolege su uradile preventivno fiksiranje tih delova, a mi smo pre dve godine krenuli sa kompletnom konzervacijom i restauracijom“, navodi Cvijetinović.

Restauratori u ležećem položaju

Prvi zadatak im je bio da spreče dalju degradaciju i ljuspanje bojenih slojeva:
„Uradili smo kompletnu konsolidaciju bojenih slojeva i podloge, nakon čega je usledio proces čišćenja slike i delimično uklanjanje starih preslika i retuša. Ova faza rada zahtevala je najviše vremena i promišljanja koje je podrazumevalo konsultaciju sa drugim kolegama i stručnjacima iz naučnih oblasti. Kada imate veliki format sve je mnogo komplikovanije – pristup sredini slike, manipulisanje slikom. Prilikom rada, za potrebe manipulacije i okretanja dela, koriste se specijalizovani valjci koji se prave namenski za svaku sliku. Svaka ta procedura zahteva veliki broj konzervatora i tehničara. Pored vertikalne skele koristimo i kliznu horizontalnu skelu kao vrstu mosta pomoću koje imamo pristup centralnim delovima slike. Tokom određenih faza izvođenje pojedinih postupaka se radi i u ležećem položaju“.
© Sputnik / Lola ĐorđevićRestaurator Narodnog muzeja Aleksandar Cvijetinović nad umetničkim delom „Ulazak (Dolazak) cara Dušana u Dubrovnik“ srpskog slikara Marka Murata
Restaurator Narodnog muzeja Aleksandar Cvijetinović nad umetničkim delom „Ulazak (Dolazak) cara Dušana u Dubrovnik“ srpskog slikara Marka Murata - Sputnik Srbija, 1920, 29.09.2023
Restaurator Narodnog muzeja Aleksandar Cvijetinović nad umetničkim delom „Ulazak (Dolazak) cara Dušana u Dubrovnik“ srpskog slikara Marka Murata
Konzervaciji prethode opsežne analize svih strukturalnih delova bojenih slojeva, podloge, platna kao i detaljna fotodokumentacija koja podrazumeva fotografisanje u vidljivom delu spektra, infracrvenom i ultravioletnom delu spektra, a po potrebi se izrađuje snimak rendgenom što je bilo neophodno u slučaju Muratove slike.

Dolazak moćnog vladara u Duborvnik

Još tokom studija Marko Murat je želeo da naslika veliku istorijsku kompoziciju koja bi prikazala dolazak moćnog srpskog srednjovekovnog vladara u grad Dubrovnik sa željom da ukaže na težnju Srba i Hrvata za oslobođenje Dubrovnika, koji je u to vreme bio pod vlašću Austrougarske.Prema Muratovom umetničkom viđenju, to oslobođenje mogao bi da izvede upravo neki novi Dušan.
Poziv da izlaže u srpskom paviljonu Svetske izložbe u Parizu Marku Muratu je došao kao poručen i on je sve do završetka rada na slici, zbog prikupljanja građe i izrade skica, često putovao u Dubrovnik.
Sliku je završio i pre odlaska u Pariz kratko vreme je izložio u svečanoj sali tadašnje Prve muške gimnazije u Beogradu. U Parizu je primljena s pohvalama – kralj Milan Obrenović javno je pohvalio autora i njegovo delo za koje je osvojio bronzanu medalju, dok je Paja Jovanović za sliku „Krunisanje cara Dušana“ dobio zlatnu.
© Sputnik / Lola Đorđević

Marko Murat je radeći prvu restauraciju svog dela, nakon oštećenja u Prvom svetskom ratu, koristio trake ne bi li ojačao platno

Marko Murat je radeći prvu restauraciju svog dela, nakon oštećenja u Prvom svetskom ratu, koristio trake ne bi li ojačao platno  - Sputnik Srbija
1/11

Marko Murat je radeći prvu restauraciju svog dela, nakon oštećenja u Prvom svetskom ratu, koristio trake ne bi li ojačao platno

© Sputnik / Lola Đorđević

Na restauraciji slike velikog formata radi čitav tim restauratora i konzervatora koji vodi računa o svakom detalju

Na restauraciji slike velikog formata radi čitav tim restauratora i konzervatora koji vodi računa o svakom detalju - Sputnik Srbija
2/11

Na restauraciji slike velikog formata radi čitav tim restauratora i konzervatora koji vodi računa o svakom detalju

© Sputnik / Lola Đorđević

Svaka priča o konzervaciji i restauraciji umetničkih dela mogla bi da počne konstatacijom da bez tih aktivnosti dobar deo umetničkog blaga ne bi postojao ili bi nestajao pred našim očima

Svaka priča o konzervaciji i restauraciji umetničkih dela mogla bi da počne konstatacijom da bez tih aktivnosti dobar deo umetničkog blaga ne bi postojao ili bi nestajao pred našim očima - Sputnik Srbija
3/11

Svaka priča o konzervaciji i restauraciji umetničkih dela mogla bi da počne konstatacijom da bez tih aktivnosti dobar deo umetničkog blaga ne bi postojao ili bi nestajao pred našim očima

© Sputnik / Lola Đorđević

Konzervacija i restauracija velikih slikarskih kompozicija je dug proces, pre svega zbog dimenzija samog dela, ali i sveobuhvatnih analiza tehnike i slikarskog postupka

Konzervacija i restauracija velikih slikarskih kompozicija je dug proces, pre svega zbog dimenzija samog dela, ali i sveobuhvatnih analiza tehnike i slikarskog postupka - Sputnik Srbija
4/11

Konzervacija i restauracija velikih slikarskih kompozicija je dug proces, pre svega zbog dimenzija samog dela, ali i sveobuhvatnih analiza tehnike i slikarskog postupka

© Sputnik / Lola Đorđević

Murat je pored svog potpisa nakon reastauracije dopisao "Posle invazije varvara restaurirano od autora 1922. godine", što je kasnije uklonjeno

Murat je pored svog potpisa nakon reastauracije dopisao "Posle invazije varvara restaurirano od autora 1922. godine", što je kasnije uklonjeno - Sputnik Srbija
5/11

Murat je pored svog potpisa nakon reastauracije dopisao "Posle invazije varvara restaurirano od autora 1922. godine", što je kasnije uklonjeno

© Sputnik / Lola Đorđević

Muratova slika je na Svetskoj izložbi u Parizu 1900. godine osvojila bronzanu medalju, dok je Paja Jovanović za "Krunisanje cara Dušana" dobio zlatnu medalju

Muratova slika je na Svetskoj izložbi u Parizu 1900. godine osvojila bronzanu medalju, dok je Paja Jovanović za "Krunisanje cara Dušana" dobio zlatnu medalju - Sputnik Srbija
6/11

Muratova slika je na Svetskoj izložbi u Parizu 1900. godine osvojila bronzanu medalju, dok je Paja Jovanović za "Krunisanje cara Dušana" dobio zlatnu medalju

© Sputnik / Lola Đorđević

Dostojanstven i moćan stav cara Dušana prevladava slikom. On je u pratnji carice Jelene i sina Uroša. Pored baldahina je grupa devojčica koja po carevom putu prosipa mirišljavo cveće, kadulju, smilje, ruzmarin, lavandu.

Dostojanstven i moćan stav cara Dušana prevladava slikom. On je u pratnji carice Jelene i sina Uroša. Pored baldahina je grupa devojčica koja po carevom putu prosipa mirišljavo cveće, kadulju, smilje, ruzmarin, lavandu. - Sputnik Srbija
7/11

Dostojanstven i moćan stav cara Dušana prevladava slikom. On je u pratnji carice Jelene i sina Uroša. Pored baldahina je grupa devojčica koja po carevom putu prosipa mirišljavo cveće, kadulju, smilje, ruzmarin, lavandu.

© Foto : Sputnjiku ustupio Aleksandar CvijetinovićKada imate veliki format sve je mnogo komplikovanije – pristup sredini slike, manipulisanje slikom.
Kada imate veliki format sve je mnogo komplikovanije – pristup sredini slike, manipulisanje slikom.  - Sputnik Srbija
8/11
Kada imate veliki format sve je mnogo komplikovanije – pristup sredini slike, manipulisanje slikom.
© Foto : Sputnjiku ustupio Aleksandar CvijetinovićKonzervaciji prethode opsežne analize svih strukturalnih delova bojenih slojeva, podloge, platna kao i detaljna fotodokumentacija koja podrazumeva fotografisanje u vidljivom delu spektra, infracrvenom i ultravioletnom delu spektra
Konzervaciji prethode opsežne analize svih strukturalnih delova bojenih slojeva, podloge, platna kao i detaljna fotodokumentacija koja podrazumeva fotografisanje u vidljivom delu spektra, infracrvenom i ultravioletnom delu spektra - Sputnik Srbija
9/11
Konzervaciji prethode opsežne analize svih strukturalnih delova bojenih slojeva, podloge, platna kao i detaljna fotodokumentacija koja podrazumeva fotografisanje u vidljivom delu spektra, infracrvenom i ultravioletnom delu spektra
© Foto : Sputnjiku ustupio Aleksandar CvijetinovićTeško je manipulisati slikom velikog formata
Teško je manipulisati slikom velikog formata - Sputnik Srbija
10/11
Teško je manipulisati slikom velikog formata
© Foto : Sputnjiku ustupio Aleksandar CvijetinovićNakon kompletne konsolidacije bojenih slojeva i podloge, usledio je proces čišćenja slike i delimično uklanjanje starih preslika i retuša
Nakon kompletne konsolidacije bojenih slojeva i podloge, usledio je proces čišćenja slike i delimično uklanjanje starih preslika i retuša - Sputnik Srbija
11/11
Nakon kompletne konsolidacije bojenih slojeva i podloge, usledio je proces čišćenja slike i delimično uklanjanje starih preslika i retuša
1/11

Marko Murat je radeći prvu restauraciju svog dela, nakon oštećenja u Prvom svetskom ratu, koristio trake ne bi li ojačao platno

2/11

Na restauraciji slike velikog formata radi čitav tim restauratora i konzervatora koji vodi računa o svakom detalju

3/11

Svaka priča o konzervaciji i restauraciji umetničkih dela mogla bi da počne konstatacijom da bez tih aktivnosti dobar deo umetničkog blaga ne bi postojao ili bi nestajao pred našim očima

4/11

Konzervacija i restauracija velikih slikarskih kompozicija je dug proces, pre svega zbog dimenzija samog dela, ali i sveobuhvatnih analiza tehnike i slikarskog postupka

5/11

Murat je pored svog potpisa nakon reastauracije dopisao "Posle invazije varvara restaurirano od autora 1922. godine", što je kasnije uklonjeno

6/11

Muratova slika je na Svetskoj izložbi u Parizu 1900. godine osvojila bronzanu medalju, dok je Paja Jovanović za "Krunisanje cara Dušana" dobio zlatnu medalju

7/11

Dostojanstven i moćan stav cara Dušana prevladava slikom. On je u pratnji carice Jelene i sina Uroša. Pored baldahina je grupa devojčica koja po carevom putu prosipa mirišljavo cveće, kadulju, smilje, ruzmarin, lavandu.

8/11
Kada imate veliki format sve je mnogo komplikovanije – pristup sredini slike, manipulisanje slikom.
9/11
Konzervaciji prethode opsežne analize svih strukturalnih delova bojenih slojeva, podloge, platna kao i detaljna fotodokumentacija koja podrazumeva fotografisanje u vidljivom delu spektra, infracrvenom i ultravioletnom delu spektra
10/11
Teško je manipulisati slikom velikog formata
11/11
Nakon kompletne konsolidacije bojenih slojeva i podloge, usledio je proces čišćenja slike i delimično uklanjanje starih preslika i retuša
Murat je prikazao trenutak prispeća carskih galija u dubrovačku luku i svečani doček koji je dubrovački knez upriličio srpskom vladaru. Po običaju za takve prilike, dubrovački zastavnik je u znak dobrodošlice do zemlje spustio beli barjak s likom svetog Vlaha, zaštitnika grada Dubrovnika. U daljini se video obris gradskog utvrđenja i brda prema Cavtatu.
Dostojanstven i moćan stav cara Dušana prevladava slikom. On je u pratnji carice Jelene i sina Uroša, u ruci drži mač i korača ispod svilenog baldahina koji nose četiri dubrovačka vlastelina. Pored baldahina je grupa devojčica koja po carevom putu prosipa mirišljavo cveće, kadulju, smilje, ruzmarin, lavandu...
Po povratku s izložbe trebaloje da je otkupi Narodni muzej, ali se to nije desilo pa je umetnik odlučio da je pokloni kralju Aleksandru Obrenoviću, jer je želeo da, kako je zabeležio na jednom mestu, „kralj srpski kad god prođe pored te slike seti se Dubrovnika koji čeka oslobođenje”.
© Sputnik / Lola ĐorđevićSpecijalni valjak na koji se umetničko delo namotava, okrenuto licem na gore da bi se izbegla oštećenja, za svaku sliku se izrađuje posebno
Iza leđa restauratora nalazi se specijalni valjak na koji se umetničko delo namotava, okrenuto licem na gore da bi se izbegla oštećenja. Za svako delo, izrađuje se poseban valjak. - Sputnik Srbija, 1920, 29.09.2023
Specijalni valjak na koji se umetničko delo namotava, okrenuto licem na gore da bi se izbegla oštećenja, za svaku sliku se izrađuje posebno

Sudbina slike tokom rata

Krajem Prvog svetskog rata austrijske vlasti odnele su sliku sa sobom prilikom povlačenja iz Beograda.
Ubrzo se doznalo da se nalazi negde u Mađarskoj i, zalaganjem tadašnje vlade Kraljevine SHS, vraćenaje 1922. godine u Beograd i smeštena u zgradu Novog dvora.
Slika je pretrpela izvesna oštećenja pa je iz Dubrovnika bio pozvan sam autor da uradi neophodne popravke, i to pred važnu posetu kralja Aleksandra i kraljice Marije Karađorđević Dubrovniku.
„To je bila praksa – da dok je umetnik živ on restaurira sliku. Tako da je MarkoMurat bio njen prvi restaurator. Pošto je slika bila isečena dodao je nove platnene trake kako bi mogao ponovo da je zategne na slepi ram. Na delovima gde je slika bila krivo isečena sam autor je doslikao nedostajuće delove.Te trake su sastavni deo umetnikove restauracije, s toga smo iz etičkih razloga odlučili da ih sačuvamo. Njihovo stanje je bilo veoma loše, lepak kojim su trake bile zalepljene je vremenom popustio, platno je bilo trošno i iscepano, tako da je bila neophodna njihova konsolidacija“, kaže Cvijetinović.
Pogođen načinom na koji su se ophodili prema njegovom delu u koje je izlio sav svoj umetnički, duhovni i nacionalni osećaj, Murat je, prema rečima višeg kustosa Narodnog muzeja Petra Petrovića, nakon konzervacije i restauracije pored svog potpisa u donjem desnom uglu dopisao: Post barbarum invasionem ab auctore restauratum a. s. 1922 (Posle invazije varvara restaurirano od autora 1922. godine).
Taj zapis stajao je na tom mestu sve do proleća 1941. kad su stručnjaci Narodnog muzeja (tada Muzeja kneza Pavla) premazali dopisane reči plašeći se moguće odmazde okupatora.
Međutim, Cvijetinović kaže da čak ni rendgenom nisu uspeli da pronađu ostatke tog zapisa, što znači da je on fizički uklonjen.
© Sputnik / Lola ĐorđevićMurat je prikazao trenutak prispeća carskih galija u dubrovačku luku
Konzervatori- restauratori moraju naučiti sve o nekom delu pre nego što ga počnu restaurirati.   - Sputnik Srbija, 1920, 29.09.2023
Murat je prikazao trenutak prispeća carskih galija u dubrovačku luku
„Delo je u više navrata podvrgnuto konzervatorsko-restauratorskim tretmanima , čiji tačan broj ne znamo. Detaljnim fizičko-hemijskim analizama utvrdili smo više vrsta retuša i preslika koji potiču iz različitih perioda“, kaže konzervator-restaurator Magdalena Drobnjaković, koja zajedno sa Cvijetinovićem, Ivanom Ivanović i Tijanom Knežević radi na restauraciji.
Naši sagovornici očekuju da će im za izvođenje preostalih konzervatorsko-restauratorskih procesa trebati više od godinu dana.
Do Drugog svetskog rata slika je bila smeštena u zgradi Novog dvora, da bi po okončanju rata bila predata Narodnom muzeju Srbije gde je poslednji put izložena pre njegove rekonstrukcije.
„Posle konzervatorskih radova očekujemo 'novog Murata' koji će dobiti novo svetlo“, ističe Aleksandar Cvijetinović.
Krunisanje cara Dušana, Paja Jovanović - Sputnik Srbija, 1920, 09.02.2022
KULTURA
Krunisanje cara Dušana: Remek-delo Paje Jovanovića ponovo pred publikom
KULTURA
„Krunisanje cara Dušana“: Narodni muzej predstavio monumentalno delo Paje Jovanovića /foto/
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala