Posle uspeha „Traga divljači“ radi se trilogija o raspadu Jugoslavije: Još samo par godina za nas
14:47 23.08.2023 (Osveženo: 14:52 23.08.2023)
© Foto : PromoRaša Bukvić u ulozi novinara u filmu "Trag divljači"
© Foto : Promo
Pratite nas
Nakon velikog uspeha prvenca „Trag divljači“, koji je nedavno osvojio i nagradu za najbolji scenario u Vrnjačkoj Banji, Nenad Pavlović piše scenario za nastavak filma radnog naziva „Samo par godina za nas“ po istoimenom albumu grupe EKV.
„Ja sam 'Trag divljači' zamislio kao prvi deo trilogije koja bi se nezvanično mogla nazvati 'Početak propasti Jugoslavije'. Prvi film se dešava nekoliko meseci pred Titovu smrt kada počinju da se pojavljuju nacionalističke strasti i dešavaju razne borbe za moć i vlast na političkim, društvenim i policijskim nivoima koje su veoma uticale na građanski rat devedesetih“, kaže Pavlović za Sputnjik.
Lepe reakcije publike u Moskvi
Film „Trag divljači“, snimljen po motivima proze Živojina Žike Pavlovića, prati moćnika Udbe i ambicioznog novinara koje povezuje brutalno ubistvo u izmišljenom gradu Vranovcu u istočnoj Srbiji 1979. godine. Ovaj slučaj potresa jugoslovensku javnost, a glavni likovi istražuju slučaj, svako iz sopstvenih pobuda.
© Foto : Promo“Film „Trag divljači“, snimljen po motivima proze Živojina Žike Pavlovića
“Film „Trag divljači“, snimljen po motivima proze Živojina Žike Pavlovića
© Foto : Promo
Pavlović je izuzetno zadovoljan prijemom filma kod publike i kritike.
„Film je prikazan na 10-12 festivala do sada i otprilike je toliko je i nagrada osvojio. I serija od četiri epizode je naišla na odlične reakcije. Pokazalo se da je priča prijemčiva i publici u Moskvi. SSSR je bio sličan Jugoslaviji u pogledu društvene i političke strukture sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, tako da je film izazvao lepe reakcije u Moskvi. Prilzili su mi čak i mladi ljudi koji se nisu ni rodili u vreme radnje filma, ali bilo im je zanimljivo da prate film i idetifikovali su se sa našim junacima“, ističe reditelj, sin velikog Žike Pavlovića.
Novi talas osamdesetih u fokusu drugog dela
U naredne dve godine, najavljuje, planira da snimi nastavak „Traga divljači“ koji bi obuhvatio period između 1983. i 1985. godine:
„Posle Titove smrti smanjio se uticaj Komunističke partije na društvo i život u Jugoslaviji i društvo je postalo liberalnije. Tu ću se najviše baviti procvatom kulture i umetnosti u tom periodu, a pogotovo ću se fokusirati na muzičku scenu i pojavu autohtonog muzičkog pravca karakterističnog za Jugoslaviju - novog talasa. Istovremeno se desio i upliv droge - heroina na jugoslovensko tržište. Postoji teorija, sa mnogo strana potvrđena, da je to izvedeno od strane sužbe državne bezbednosti. Iz kog razloga ne znam i nisam uspeo da dokučim, međutim najveći danak je droga uzela među mladim umetnicima muzičke industrije tog vremena. Fokusirao bih se na tu dualnost između slobode i njenog svrgavanja na čudan način“.
© Foto : Tanjug / Dimitrije NikolićNenad Pavlović
Nenad Pavlović
© Foto : Tanjug / Dimitrije Nikolić
U trećem delu reditelj će obraditi period između 1989. i početka 1991. kroz događaje koje smatra ključnim za finalnu fazu bujanja nacionalizma koja je dovela do građanskog rata:
„Tu mislim na aferu oko kupovione oružja za hrvatsku vojsku, zatim na govor Slobodana Miloševića na Gazimestanu pa tuča na Maksmeru između navijača Crvene zvezde i Dinama iz Zagreba, kao i na demonstracije 9. marta 1991. Film se ne bi bavio ratom već bi se završio neposredno pre nego što će da bukne“.
Od bezbrižnog detinjstva do pakla devedesetih
Ceo taj period se Pavlovića neposredno dotiče:
„Ja sam rođen 1979. kada se dešpava 'Trag divljači' i svoje detinjstvo sam proživeo osamdesetih, a zatim i najraniju mladost tokom devedesetih koje su zaista bile paklene sa sankcijama, inflacijom, rastom kriminala i na kraju bombardovanjem 1999. Tako da dobro pamtim to vreme. Pomešana su mi osećanja, jer sam s jedne strane, proživeo zaista bezbrižnu najraniju mladost osamdesetih godina da bi devedesetih godina sve otišlo u ponor nezamisliv za nekog ko ima 11-12 godina. Ja sam tada već bio dosta upoznat sa istorijom i ratovima, kolika su to zverstva i nisam mogao da pretpostavim da će se to desiti nama u tom trenutku“.
Pavlović primećuje da danas živimo posledice svega što se dešavalo u tom periodu iako je prošlo 30-40 godina
„Sve je i dalje u nekom mraku tog perioda, koji utiče na naš žuvot i stavrnost današnjice, mada se ja trudim da uvek budem pozitivan. Možda je to razlog zbog čega želim da napravim ovu trilogiju o propasti Jugoslaviji koja bi imala edukativni karakter za sve nas pogotovo mlade koji bi voleli da znaju šta se tu dešavalo. To nisu istorijski filmovi iako su zasnovani na brojnim istinitim i poznatim istorijskim događajima“.
Pavlović za Sputnjik otkriva da će glavni junak u drugom filmu biti mladi muzički novinar koji se pojavljuje kao stažista na početku „Traga divljači“:
„Taj mladi panker, koga igra Pavle Čemerikić, u poslednjoj sceni filma 'Trag divljači' stoji na platou ispred Filozofskog fakulteta ispred ulaza u tadašnji klub F, koji je bio jedan od kultnih mesta za izlaske za mlade koji su slušali rok i pank u to doba. Zamisao je da u drugom delu on bude glavni junak kao mladi novinar koji prati muzičku scenu, bendove, koncerte i sam pokušava da se bavi muzikom. Tu je i lik doktorke Babić u tumačenju Nade Šargin koja je moja velika inspiracija. A u trećem delu, koji još nisam do kraja osmislio, možda će zajedno priču voditi mladi novinar Peđa iz drugog dela i novinar Jugoslav koga je u prvom filmu tumačio Raša Bukvić“.