- Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

Do krave na klik: Ovo je potpuno nov način da se u Srbiji kupi domaće mleko – iz prve ruke

© Sputnik / Lola ĐorđevićProizvođači mleka su jednosatni protest završili prosipanjem uvoznog poljskog mleka niz Nemanjinu ulicu, a svoje mleko ponudili su da poklone Beograđanima
Proizvođači mleka su jednosatni protest završili prosipanjem uvoznog poljskog mleka niz Nemanjinu ulicu, a svoje mleko ponudili su da poklone Beograđanima - Sputnik Srbija, 1920, 10.06.2023
Pratite nas
Na radost proizvođača mleka i kupaca uspešno je proradila „Mlekomap platforma“ s ciljem da ih direktno poveže - bez posrednika. To je internet aplikacija koja predstavlja mapu Srbije sa lokacijama gazdinstava koja proizvode i sama prodaju mleko „na flašu“, kako bi kupci mogli direktno od njih da se snabdevaju.
Novu platformu besplatno je osmislilo nekoliko programera iz dve domaće IT firme.
Ona će za proizvođače značiti da će im po litri mleka ostati i do 40 odsto više novca nego kada ga otkupe mlekare, a za kupce - znatno manji izdatak nego u prodavnicama za tu nezaobilaznu namirnicu.
Aplikacija je napravljena sa ciljem da se pomogne proizvođačima mleka koji su se našli u nezavidnom položaju, pre svega, zbog velikog uvoza jeftinijeg mleka, što je oborilo otkupnu cenu domaćeg.
Kupci od toga, međutim, nisu imali vajde pošto je cena u prodavnicama za litar mleka i dalje ostala visoka.

Platforma za prodaju mleka

Ideja koja je potekla od programera Alekdsandra Džavrića, „kuvala“ se više od godinu dana, a ka realizaciji se krenulo nakon što je preko društvenih mreža raširena objava jedne porodice iz Vrbasa da je mlekara sa kojom sarađuju više godina prestala da otkupljuje njihovo mleko. Druge nisu htele ni da ponude cenu, s obzirom na velike količine jeftinog mleka koje je u Srbiju došlo iz EU.
Džavriću su se pridružila još trojica kolega. Poljoprivrednici, kaže on za Sputnjik, nisu baš poznati kao vični IT i internetu, pogotovo u tom mlečnom govedarstvu gde su pre svega stariji ljudi. Napravljena je jednostavna forma za popunjavanje, gde se upiše naziv poljoprivrednog gazdinstva, kratak opis sa lokacijom, broj telefona. Mi tu lokaciju ucrtamo na mapu i ubacimo na sajt. Ko se ne snađe može preko kontakta na sajtu da nam pošalje podatke, ili posredstvom društvenih mreža da nam se javi i pošalje podatke koje ćemo mi uneti, objašnjava ovaj IT stručnjak. Naravno, za to ništa ne plaćaju.
© Foto : Mlekomap.com (Snimak ekrana)Mapa proizvođača mleka u Srbiji koji je kupcu prodaju prodaju direktno - na flašu
Mleko – mapa proizvođača mleka koji prodaju „na flašu” - Sputnik Srbija, 1920, 08.06.2023
Mapa proizvođača mleka u Srbiji koji je kupcu prodaju prodaju direktno - na flašu

Lokacije širom Srbije

Zasad se na mapi (mlekomap.com) nalaze gazdinstva širom Srbije, od severa Vojvodine, do Vranja i Leposavića na Kosovu i Metohiji.
„Ovo je, trenutno, prva verzija, gde je već na mapu ucrtano 85 gazdinstava, što je jako dobar rezultat za prva četiri dana. Što se tiče Vojvodine, jako lepo smo pokriveni svuda osim u Subotici. U Kragujevcu i bližoj okolini imamo već 12 proizvođača, tako da kupci imaju izbor od kozjeg, ovčijeg, kravljeg mleka , sireva, kajmaka. Ima i mlekomata u krajnjem slučaju, tako da kupci stvarno imaju veliki izbor. Zapadna Srbija je isto solidno pokrivena. U okolini Beograda već imamo prodavce svuda. Malo kuburimo sa istočnom i donekle jugoistočnom Srbijom, ali nadamo se da će se i to popuniti“, kaže naš sagovornik.
Cilj je, kako ističe, da se direktno povežu kupac i prodavac, bilo što će kupac ići na dresu proizvođača, ako mu je to u blizini ili usput, ili će proizvođači organizovati dostavu mleka.

Već radi dostava

„Neki prodavci su već uspeli da se organizuju i da redovno donose mleko u Beograd dva-tri puta nedeljno, na dogovoreno mesto gde se okupi veća grupa kupaca i sve se obavi brzo. Kupci dobiju kvalitetniju robu i po nižoj ceni nego u prodavnici“, napominje Džavrić.
Na pitanje koliko će i kupci i prodavci u ovom slučaju bolje proći, on kaže da u okolini Zrenjanina, na primer imaju proizvođače koji litar mleka prodaju za 65 dinara, što je znatno manje u odnosu na oko 165 dinara u prodavnicama. Ima, međutim i slučajeva da prodavac traži i 200 dinara, ali to je kada se mleko dostavlja na kućni prag u Beogradu. Pritom, o razlici u kvalitetu mleka sa gazdinstva ne treba ni pričati.

Biće i izbrisanih

On kaže da se platforma ne bavi cenovnikom mleka ni pitanjem njegovog kvaliteta, ali i dodaje da je njihov savet da se prvo poseti farma, da se ljudi raspitaju i u krajnjem probaju mleko. Po njegovom mišljenju, ipak, tu ne bi trebalo da bude ništa sporno jer najveći broj proizvođača prodaje mleko mlekarama koje bi trebalo da proveravaju kvalitet, tako da proizvođači imaju te analize mleka.
Ovaj programer kaže da niko ne može da garantuje da se na platformi neće pojaviti i preprodavci mleka i da zato upozoravaju kupce da im prijave one proizvođače, odnosno prodavce za koje smatraju da su se nedomaćinski ponašali. Oni će videti o čemu se radi i eventualno isključiti to gazdinstvo sa mape.
On napominje da će u narednim verzijama platforme sigurno biti novina i više podataka koji će biti od koristi kupcima, poput onih o sertifikatima, tipa, da li je neko mleko organsko ili ne. Vremenom će se, kako ističe, na platformi naći i ocenjivanje proizvođača, a kupci će moći da iznesu svoja iskustva.

Ucrtani i mlekomati

„Imamo i mlekomate na mapi i oni se redovno proveravaju i održavaju, tako da je i to opcija za one koji hoće još neku dozu sigurnosti. U nekoliko gradova su već postavljeni. Ima ih u Novom Sadu, Kragujevcu, Kruševcu, Čačku, na Zlatiboru“… napominje Džavrić.
Jedan od proizvođača mleka čije se gazdinstvo našlo na mapi, Ljubiša Nektarijević iz Divostina kod Kragujevca, smatra da je za svaku pohvalu ideja o platformi za prodaju mleka.
On za Sputnjik kaže da je za njega srećna okolnost što mu je selo udaljeno svega šest, sedam kilometara od centra Kragujevca i da je i ranije imao nekoliko kupaca koji su kod njega povremeno dolazili da kupuju sveže mleko.

Nemoguće bez mlekare

„Maltene smo došli do toga da na taj način imamo plasirano 10 do 15 odsto od proizvedene količine na dnevnom nivou. Ja sam mali proizvođač, imam ukupno 12 grla, od toga sedam krava. Moje gazdinstvo je klasično šumadijsko, ne ubrajam se u red onih velikih, tako da ovo svakako znači“, objašnjava naš sagovornik.
Po njegovom mišljenju, upravo u ovakvoj prodaji mleka bez posrednika je budućnost, pogotovo u nekim kriznim situacijama, ali da ostaje da se vidi kako će to da izgleda u praksi i koliko će imati efekta.
CC0 / Pixabay / Mleko prodato direktno kupcu proizvođaču donosi znatno veću zaradu nego kada ga preda mlekari, a potrošaču znatno manju cenu od one u prodavnici
Mleko u staklenim bocama - Sputnik Srbija, 1920, 08.06.2023
Mleko prodato direktno kupcu proizvođaču donosi znatno veću zaradu nego kada ga preda mlekari, a potrošaču znatno manju cenu od one u prodavnici
„Teško je da će ovo zadovoljiti kompletnu prodaju. Prosto je nemoguće prodati sve proizvedeno mleko na taj način, ali u situaciji smo kada mlekare smanjuju otkup na terenu, pa određenu količinu ne otkupe od proizvođača. To je najčešće dvadesetak odsto. Mislim da je ovo ideja da proizvođači taj višak mleka, ili bar koliku god količinu, prodaju po višoj ceni", kaže Nektarijević.
On ukazuje na sopstveno iskustvo da kad god je potrošač došao i par puta kupio mleko, ostao je njegov kupac.

Već stigli novi kupci

„Ovih nekoliko dana od kada je proradila platforma, ja lično imam dvoje-troje novih ljudi koji su se javili ili jednom ili dva puta i došli za mleko. Svi su se javili i pohvalili kvalitet mleka i očekujem da ti ljudi i ostanu“, kaže ovaj poljoprivrednik.
Cena mleka za proizvođače je na ovaj način svakako povoljnija, pogotovu što je, kako kaže, situacija sa cenom bez premija iz dana u dan sve lošija. Posle nedavnih protesta desilo se da je država povećala premije, a da su mlekare oborile cenu mleka na otkupu taman za toliko za koliko je povećana premija, pa čak i više. Od 1. juna cena je negde između 36 i 38 dinara, ističe ovaj poljoprivrednik.

Cena oko 100 dinara za litar

Kod direktne prodaje situacija je, međutim, sasvim drugačija.
„Cena po gazdinstvima, kada ti ljudi direktno dođu, najčešće je oko 100 dinara. I ja po toj ceni prodajem. Ako uzmemo u obzir i premiju koju bismo dobili, a čekamo je mesecima nakon predaje mleka mlekarama izašli bismo na maksimalnih 56 do 58 dinara po litru. Ovako, prodamo kupcu i odmah dođemo do para, do tih 100 dinara. Tako da je razlika 40 posto ili 40 dinara u odnosu na cenu koju nam mlekare plaćaju“, izveo je računicu ovaj proizvođač mleka.
Nektarijević zato smatra da je Mlekomap platforma dobar način da proizvođači i potrošači pronađu jedni druge i da svi imaju korist od toga, ali i da će sigurno trebati malo vremena da se čuje za nju i da ona zaživi u širem smislu.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala