https://lat.sputnikportal.rs/20221214/deset-smrtnih-grehova-skupocenog-americkog-aviona-f-35-1147900059.html
Deset „smrtnih grehova“ skupocenog američkog aviona F-35
Deset „smrtnih grehova“ skupocenog američkog aviona F-35
Sputnik Srbija
Američki avion F-35 „lajtning II“ najskuplje je oružje u istoriji, sa troškovima nabavke, upotrebe i održavanja koji će budžet SAD tokom operativnog života te... 14.12.2022, Sputnik Srbija
2022-12-14T17:53+0100
2022-12-14T17:53+0100
2022-12-14T17:53+0100
vojska i naoružanje
vojska i naoružanje
svet
sjedinjene američke države
sputnjik objašnjava
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/06/11/1138728542_0:99:1921:1179_1920x0_80_0_0_dae9fde741842d571bc9d5c323feee9d.jpg
Troškovi unapređenja sofisticiranih kompjutera u pilotskoj kabini premašili su za čak 680 miliona dolara planirani početni budžet od 712 miliona dolara, pa će tako samo na to sada biti potrošeno 1,3 milijarde, objavili su nedavno američki mediji. I ne samo što su dodatno poskupeli, već su i ponovo odložili završetak tog posla, koji je trebalo da bude gotov do jula sledeće godine, a sada se očekuje tek krajem 2023.Takođe, objavljeno je da Pentagon želi da potroši još novca na unapređenje motora tog avion.Veliki troškovi, ali i nepouzdanost koja se pokazala tokom upotrebe u avijaciji SAD i njihovih saveznika, izazvali su kritike na račun skupocene letelice. Američka državna Kancelarija za odgovornost vlade (GAO) ukazala je u godišnjem izveštaju za 2022. da avion ima četiri velika nedostatka prve kategorije, kao i 822 nedostatka druge kategorije, a na brojne nedostatke ukazivale su i različite avijacije koje ga koriste, ali i stručnjaci koji su se bavili tom letelicom. Među njima se izdvaja 10 najvećih nedostataka.10. Prekomerni pritisak u kabiniIzveštaj GAO za 2022. ukazao je na prekomerni pritisak u kabini kao na jedan od najvećih nedostataka. Ova agencija nije se detaljno bavila prirodom i uzrocima tog problema. Međutim jasno je da posledice po pilote, koji lete ogromnom brzinom, mogu biti značajne, budući da prekomerni pritisak može da izazove niz problema, od privremenog gubitka sluha, preko glavobolje, bola u sinusima, do proboja bubne opne ili nesvestice.9. Problemi sa uređajem za noćno osmatranjeProblemi sa kamerama za noćno osmatranje takođe su istaknuti u izveštaju GAO kao kritični. Ni ovde se ne navode detalji, ali su ranije informacije govorile da postoji niz potencijalnih problema, kao što je neupotrebljivost ukoliko nema mesečine, iritirajuće horizontalne linije na displeju, dezorjentišući zeleni odsjaj koji se projektuje na kacigu pilota i ometa vid tokom noći...8. Problemi sa udarima munjeMornarička avijacija još 2018. upozorila je da bi kao kompozitna letelica, F-35 mogao da bude u opasnosti od toga da ne obezbeđuje dovoljno pasivne zaštite od udara munje. Pentagon je ranije objavio izveštaj u kom se kaže da je letenje na udaljenosti manjoj od 30 kilometara od oluje nebezbedno zbog mogućnosti da udar groma može da uništi avion ako ga pogodi u sistem za redukciju kiseonika u rezervoarima za gorivo. Pentagon planira da poveća bezbednost od udara groma do 2025. godine.7. Greške u softveruKompjuter u pilotskoj kabini ima više od osam miliona linija koda i podložan je čestim greškama, ili „bagovima“, kompjuterskim rečnikom rečeno. Po svemu sudeći, taj problem je veliki, budući da je Pentagon pozvao eksperte za softver iz najznačajnijih univerziteta kako bi dali savete za njegovo rešavanje. Za unapređenje softvera potrošeno je 14 milijardi dolara i trebalo je da reši brojne probleme, od funkcionalnosti oružja, preko komunikacije, navigacije, nišanjenja... Međutim, Pentagon je priznao da je to unapređenje nedovoljno.6. Gašenje radaraPentagon je potvrdio da su tačne prijave pilota kako se radar aviona F-35 gasi na svaka četiri sata, a posle toga mu je potrebno nekoliko minuta da proradi. To je zabrinjavajuće za pilote, budući da bi u borbi nešto tako moglo da bude presudno.5. KorozijaF-35 prekriven je naprednim slojem koji upija radarske zrake, kako bi avion bio što „nevidljiviji“. Međutim, početkom ove godine pojavile su se fotografije na kojima se vidi kako letelice na nosačima aviona imaju problema sa korozijom, za šta je optuživana upravo specijalna boja čija su zaštitna svojstva nedovoljna.4. Sedište za katapultiranjeJedan od najvećih problema otkriven je još 2015. godine, kada se na testovima pokazalo kako je lutkama, koje „glume“ pilote, prilikom katapultiranja polomljen vrat. Godinu dana kasnije, Pentagon je zbog toga počeo da testira specijalne kacige koje bi to sprečile, a potom je navedeno kako su promene u sistemu katapultiranja smanjile tu opasnost.3. NevidljivostIako se reklamira kao nevidljiv za radare, a njegov proizvođač „Lokid Martin“, prilikom prodaje, to navodi kao ključnu prednost ovog aviona, čim je ušao u upotrebu njegova stelt tehnologija došla je pod lupu. Brojni medijski izveštaju tvrdili su da F-35 ipak nije toliko nevidljiv i da su neke zemlje, poput Rusije, Kine ili Irana već napravile radare sposobne da ga detektuju na velikim udaljenostima.2. SertifikatNi posle sedam godina od početka proizvodnje, „Lokid Martin“ nije dobio odobrenje Pentagona za masovnu proizvodnju jer američka vojska još nije završila izdavanje sertifikata tom avionu. Razlog za to je što „Lokid Martin“ nije američkoj vojsci dostavio podatke o tome kako se avion pokazao u simuliranim borbama protiv najvažnijih kineskih i ruskih letelica. „Lokid Martin“ je obećao da će do kraja 2023. Pentagonu dostaviti rezultate 64 testa napravljena specijalizovanim softverom za simulaciju. Uprkos nedostatku sertifikata, Pentagon je naručio na stotine aviona F-35, a planirano je da ih ukupno bude u upotrebi 2.470.1. MotorKao jedan od najvećih nedostataka aviona F-35 navodi se to što ima samo jedan model motora, koji proizvod „Prat i Vitni“. U izveštajima GAO ukazivano je na probleme sa servisiranjem i snabdevanjem delovima, a u februaru ove godine, prema tom izvoru, zbog problema sa motorom van upotrebe je bilo devet odsto aviona F-35. Pentagon je tako nedavno zatražio unapređenje motora, ili razvoj novog motora za ovu letelicu.
https://lat.sputnikportal.rs/20221022/infografika-sve-katastrofe-americkog-f-35-u-poslednjih-pet-godina-1144954719.html
https://lat.sputnikportal.rs/20220207/haos-na-americkom-nosacu-aviona-pojavio-se-novi-snimak-pada-f-35-u-juznom-kineskom-moru-video-1134075398.html
https://lat.sputnikportal.rs/20220201/novi-problem-za-americki-f-35---korozija-1133870516.html
sjedinjene američke države
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2022
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/06/11/1138728542_108:0:1811:1277_1920x0_80_0_0_4abae530276c7d2f56faa3736aa5f8b1.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
vojska i naoružanje, svet, sjedinjene američke države, sputnjik objašnjava
vojska i naoružanje, svet, sjedinjene američke države, sputnjik objašnjava
Deset „smrtnih grehova“ skupocenog američkog aviona F-35
Američki avion F-35 „lajtning II“ najskuplje je oružje u istoriji, sa troškovima nabavke, upotrebe i održavanja koji će budžet SAD tokom operativnog života te letelice (do 2070.) koštati ukupno 1,3 hiljade milijardi dolara. I pored toga, F-35 ima niz problema na koje se žale američki stručnjaci, ali i zemlje koje su ga kupile.
Troškovi unapređenja sofisticiranih kompjutera u pilotskoj kabini premašili su za čak 680 miliona dolara planirani početni budžet od 712 miliona dolara, pa će tako samo na to sada biti potrošeno 1,3 milijarde,
objavili su nedavno američki mediji. I ne samo što su dodatno poskupeli, već su i ponovo odložili završetak tog posla, koji je trebalo da bude gotov do jula sledeće godine, a sada se očekuje tek krajem 2023.
Takođe, objavljeno je da Pentagon želi da potroši još novca na unapređenje motora tog avion.
Veliki troškovi, ali i nepouzdanost koja se pokazala tokom upotrebe u avijaciji SAD i njihovih saveznika, izazvali su kritike na račun skupocene letelice. Američka državna Kancelarija za odgovornost vlade (GAO)
ukazala je u godišnjem izveštaju za 2022. da avion ima četiri velika nedostatka prve kategorije, kao i 822 nedostatka druge kategorije, a na brojne nedostatke ukazivale su i različite avijacije koje ga koriste, ali i stručnjaci koji su se bavili tom letelicom. Među njima se izdvaja 10 najvećih nedostataka.
10. Prekomerni pritisak u kabini
Izveštaj GAO za 2022. ukazao je na prekomerni pritisak u kabini kao na jedan od najvećih nedostataka. Ova agencija nije se detaljno bavila prirodom i uzrocima tog problema. Međutim jasno je da posledice po pilote, koji lete ogromnom brzinom, mogu biti značajne, budući da prekomerni pritisak može da izazove niz problema, od privremenog gubitka sluha, preko glavobolje, bola u sinusima, do proboja bubne opne ili nesvestice.
9. Problemi sa uređajem za noćno osmatranje
Problemi sa kamerama za noćno osmatranje takođe su istaknuti u izveštaju GAO kao kritični. Ni ovde se ne navode detalji, ali su
ranije informacije govorile da postoji niz potencijalnih problema, kao što je neupotrebljivost ukoliko nema mesečine, iritirajuće horizontalne linije na displeju, dezorjentišući
zeleni odsjaj koji se projektuje na kacigu pilota i ometa vid tokom noći...
8. Problemi sa udarima munje
Mornarička avijacija još 2018.
upozorila je da bi kao kompozitna letelica, F-35 mogao da bude u opasnosti od toga da ne obezbeđuje dovoljno pasivne zaštite od udara munje. Pentagon je ranije
objavio izveštaj u kom se kaže da je letenje na udaljenosti manjoj od 30 kilometara od oluje nebezbedno zbog mogućnosti da udar groma može da uništi avion ako ga pogodi u sistem za redukciju kiseonika u rezervoarima za gorivo. Pentagon planira da poveća bezbednost od udara groma do 2025. godine.
Kompjuter u pilotskoj kabini ima više od osam miliona linija koda i podložan je čestim greškama, ili „bagovima“, kompjuterskim rečnikom rečeno. Po svemu sudeći, taj problem je veliki, budući da je Pentagon
pozvao eksperte za softver iz najznačajnijih univerziteta kako bi dali savete za njegovo rešavanje. Za unapređenje softvera potrošeno je 14 milijardi dolara i trebalo je da reši brojne probleme, od funkcionalnosti oružja, preko komunikacije, navigacije, nišanjenja... Međutim, Pentagon je
priznao da je to unapređenje nedovoljno.
Pentagon je potvrdio da su tačne
prijave pilota kako se radar aviona F-35 gasi na svaka četiri sata, a posle toga mu je potrebno nekoliko minuta da proradi. To je zabrinjavajuće za pilote, budući da bi u borbi nešto tako moglo da bude presudno.
F-35 prekriven je naprednim slojem koji upija radarske zrake, kako bi avion bio što „nevidljiviji“. Međutim, početkom ove godine
pojavile su se fotografije na kojima se vidi kako letelice na nosačima aviona imaju problema sa korozijom, za šta je optuživana upravo specijalna boja čija su zaštitna svojstva nedovoljna.
4. Sedište za katapultiranje
Jedan od najvećih problema
otkriven je još 2015. godine, kada se na testovima pokazalo kako je lutkama, koje „glume“ pilote, prilikom katapultiranja polomljen vrat. Godinu dana kasnije, Pentagon je zbog toga počeo da
testira specijalne kacige koje bi to sprečile, a potom je
navedeno kako su promene u sistemu katapultiranja smanjile tu opasnost.
Iako se reklamira kao nevidljiv za radare, a njegov proizvođač „Lokid Martin“, prilikom prodaje, to navodi kao ključnu prednost ovog aviona, čim je ušao u upotrebu njegova stelt tehnologija došla je pod lupu. Brojni medijski izveštaju tvrdili su da F-35 ipak nije toliko nevidljiv i da su neke zemlje, poput Rusije, Kine ili Irana već napravile radare sposobne da ga detektuju na velikim udaljenostima.
Ni posle sedam godina od početka proizvodnje, „Lokid Martin“ nije dobio odobrenje Pentagona za masovnu proizvodnju jer američka vojska još
nije završila izdavanje sertifikata tom avionu. Razlog za to je što „Lokid Martin“ nije američkoj vojsci dostavio podatke o tome kako se avion pokazao u simuliranim borbama protiv najvažnijih kineskih i ruskih letelica. „Lokid Martin“ je obećao da će
do kraja 2023. Pentagonu dostaviti rezultate 64 testa napravljena specijalizovanim softverom za simulaciju. Uprkos nedostatku sertifikata, Pentagon je naručio na stotine aviona F-35, a planirano je da ih ukupno bude u upotrebi 2.470.
Kao jedan od najvećih nedostataka aviona F-35
navodi se to što ima samo jedan model motora, koji proizvod „Prat i Vitni“. U izveštajima GAO ukazivano je na probleme sa servisiranjem i
snabdevanjem delovima, a u februaru ove godine, prema tom izvoru, zbog problema sa motorom van upotrebe je bilo devet odsto aviona F-35. Pentagon je tako nedavno
zatražio unapređenje motora, ili razvoj novog motora za ovu letelicu.