Teleskop otkrio atmosferu egzoplaneta kakva nikada ranije nije viđena

CC0 / Pixabay / Egzoplaneta — ilustracija
Egzoplaneta — ilustracija - Sputnik Srbija, 1920, 25.11.2022
Nasin svemirski teleskop „Džejms Veb“ napravio je najdetaljniju analizu atmosfere egzoplaneta do sada. Egzoplaneta VASP-39 b poznata je i kao Bokaprins nalazi se u orbiti oko svoje zvezde udaljene 700 svetlosnih godina. To je egzoplaneta masivna kao Saturn, ali mnogo bliža svojoj zvezdi domaćinu.
Teleskop je napravio molekularni i hemijski profil neba udaljenog sveta. Dok su „Veb“ i drugi svemirski teleskopi, uključujući Nasine „Hable“ i „Špicer“, ranije otkrili izolovane sastojke atmosfere ove uzavrele planete, nova „Vebova“ očitavanja pružaju pun meni atoma, molekula, pa čak i znakove aktivne hemije i oblaka.
rocenjuje se da ima temperaturu od oko 870 stepeni Celzijusa koja je proizvod njenih gasova, navode u Nasi.
Ovaj „vrući Saturn" je bila jedna od prvih egzoplaneta koje je „Veb" teleskop ispitivao kada je započeo svoje redovne naučne operacije „nadgledanja".
Nova očitavanja podataka i snimci, ukazuju na to da se desio slom atmosfere Bokaprina, uključujući atome, molekule, formacije oblaka – koji izgledaju kao da su razbijeni. Naučnici su očekivali da će videti, kao što je kod egzoplaneta uobičajeno, homogeni stabilni omotač.
Novi podaci pružili su prvi znak da u atmosferi egzoplanete ima sumpor-dioksida, molekula proizvedenog hemijskim reakcijama koje su pokrenula zvezda domaćin planete i njena visokoenergetska svetlost. Na Zemlji se zaštitni ozonski omotač atmosfere stvara na sličan način od toplote i sunčeve svetlosti u fotohemijskoj reakciji.

Idealna egzoplaneta za proučavanje

Blizina Bokaprina sa zvezdom domaćinom čini ovu egzoplanetu idealnim predmetom za proučavanje takvih veza zvezda-planeta.
Inače, ova planeta je osam puta bliža zvezdi domaćinu nego što je Merkur našem Suncu.
„Ovo je prvi put da smo videli konkretne dokaze o fotohemiji – hemijskim reakcijama koje pokreće energična zvezdana svetlost – na egzoplanetama. Ove nove informacije vidim kao zaista obećavajuću perspektivu za unapređenje našeg razumevanja atmosfere egzoplaneta“, rekao je Šang-Min Cai, istraživač sa Univerziteta Oksford u Ujedinjenom Kraljevstvu, u Nasinom saopštenju.
Ostala jedinjenja otkrivena u atmosferi Bokaprina uključuju natrijum, kalijum i vodenu paru, što potvrđuje prethodna zapažanja drugih svemirskih i zemaljskih teleskopa, uključujući svemirski teleskop „Habl".
Imati tako kompletan spisak hemijskih sastojaka u atmosferi egzoplaneta pruža uvid u to kako se ova planeta - a možda i druge - formirala. Bokaprinov raznovrstan hemijski inventar sugeriše da se više manjih tela, nazvanih planetezimali, spojilo.
„Nalazi su povoljni za sugerisanje sposobnosti ‘Vebovih‘ instrumenata da sprovode istraživanja na egzoplanetama. Otkrivanjem detaljnog prikaza atmosfere egzoplaneta, teleskop je pokazao rezultate koji su bili iznad očekivanja naučnika i obećava novu fazu istraživanja širokog spektra egzoplaneta u galaksiji", navode iz Nase.
„Moći ćemo da vidimo širu sliku atmosfere egzoplaneta. Neverovatno je uzbudljivo dolaziti do novih saznanja koja iznenađuju, i to je jedan od najboljih delova posla jednog naučnika", rekla je Lora Fleg, istraživač sa Univerziteta Kornel i član međunarodnog tima koji je analizirao podatke do kojih je došao teleskop „Veb".
„Orion“, kapsula svemirske agencije NASA - Sputnik Srbija, 1920, 21.11.2022