Naučnici istražuju zbog čega su se dogodile promene u spoljašnjem jezgru Zemlje

Zemljino jezgro i slojevi Zemljine kore - Sputnik Srbija, 1920, 11.07.2022
O unutrašnjosti planete Zemlje saznajemo na osnovu seizmičkih talasa koji nastaju nakon zemljotresa. Naučnici ukazuju da uz pažljivu analizu oni mogu da otkriju sastav stena i metala koji se nalaze u unutrašnjosti.
Jedna od tih analiza seizmičkih talasa nakon zemljotresa, koji su se dogodili u razmaku od 20 godina na sličnim lokacijama, otkivaju na koji način dolazi do promena u unutrašnjem sastavu Zemlje. Iako nema mnogo podatka o dešavanjima na velikim dubinama, naučnici pokušavaju da makar hipotetički daju neke od odgovora.
Poznato je da spoljašnje jezgro, koje je sačinjeno od tečnog gvožđa i nikla, direktno utiče na magnetno polje Zemlje i štiti nas od opasnih svemirskih zračenja. Zbog toga je važno da se shvate procesi koji se odvijaju unutar planete, evolucija njenih unutrašnjih delova i načini na koje mogu da utiču na ljude u budućnosti.

Gde je nestao materijal od pre 20 godina?

Podaci koji su beležili seizmološki aparati prilikom oba zemljotresa privukli su pažnju naučnika i podstakli ih na razmišljanje. Naime, talasi iz kasnijeg zemljotresa putovali su jedan sekund brže kroz isto područje spoljašnjeg jezgra. Zbog čega se to dogodilo?
Odmah je bilo jasno da je došlo do promene koja je omogućila talasima da brže putuju, kao i da materijal koji se tu nalazio pre 20 godina, sada više nije tu. On je nestao, a zamenio ga je neki novi, naučnicima još uvek nepoznat materijal.
Geolog Jing Džou sa Univerziteta Virdžinija rešila je da detaljnije ispita tu pojavu. Ona i njen tim su ova neobična dešavanja analizirali ispitivanjem SKS talasa koji prolaze kroz površinu kao poprečni talasi, ulaze u spoljašnje jezgro kao uzdužni talasi, da bi se posle vratili nazad na isti način kao što su i prošli kroz površinske slojeve. Kako Jing Džou tvrdi, vremenski period u kome se sve navedeno desilo otkrilo je dosta toga.

Promene u spoljašnjem jezgru Zemlje

Oba zemljotresa su se dogodila u blizini ostrva Kermadek, koji se nalazi u Tihom okeanu, prvi tokom 1997. godine, a drugi 2018. godine. Nakon detaljne analize ovih potresa i SKS talasa, Jing Džou navodi da su se u spoljnom jezgru počevši od 1997. godine oslobodili lakši elementi poput vodonika, ugljenika i kiseonika. To objašnjava smanjenje gustine za oko dva do tri posto i novu brzinu putovanja seizmičkih talasa.
Ovi događaji su im dali korisne uvide u promene spoljašnjeg jezgra, kao i njegove konvekcije i uticaje na magnetno polje. Naučnici dodaju da zapažene promene nisu velike, ali što više o njima znamo — to bolje, prenela je „Nacionalna geografija“.
„Sada možemo da pratimo šta se tačno dešava, a u budućnosti bi smo mogli da postavimo još seizmičkih stanica kako bi detaljnije ispratili taj protok“, rekla je Jing Džou.
Galaksija Mlečni put - Sputnik Srbija, 1920, 10.07.2022