Uputstvo za turiste: Kako do crnogorskog primorja kada se otvori autoput
© Sputnik / Boban NovovićAutoput u Crnoj Gori
© Sputnik / Boban Novović
Pratite nas
Kada bude otvorena dionica autoputa od Podgorice do Mateševa duga 42 kilometra, turisti koji dolaze u Crnu Goru, pogotovo oni na putu do mora, uštedjeće na putovanju dvadesetak minuta, ali je mnogo značajnije što će izbjeći vožnju kroz kanjon Platije, koja važi za veoma rizičan dio puta. Pogotovo za vozače koji iz Srbije voze već nekih osam sati.
O tome za Sputnjik govori profesor Boško Matović, rukovodilac studijskog programa Drumski saobraćaj na Mašinskom fakultetu u Podgorici.
„Autoput je veoma važan infrastrukturni poduhvat za Crnu Goru, kako sa saobraćajnog, tako i sa ekonomskog i socio-demografskog stanovišta. Teško je govoriti koliko će skratiti putovanje, jer je vrijeme putovanja u velikoj mjeri zavisno od režima vožnje vozača. Ono što je sigurno, uticaće na unaprijeđenje bezbjednosti saobraćaja i komfora putovanja, jer će u ovom slučaju biti izbjegnuta izuzetno zahtjevna dionca magistralnog puta M2 (Bioče - Mioska - Kolašin – Mojkovac), koja se svrstava u jednu od najopasnijih“, kaže Matović.
Kako do mora
Ako putnici dolaze iz pravca Srbije, bilo preko Rožaja ili Brodareva, i voze postojećom magistralom, kod Kolašina, nakon skretanja za grad, kilometar dalje prema Podgorici je novo skretanje lijevo, preko mosta na Tari, i vozi se desetak kilometara do Mateševa gde se ulazi na autoput. Izlaz je na Zlatici, na samom ulazu u Podgoricu, tu se autoput nadovezuje na staru magistralu koja vodi kroz grad prema primorju. Od Podgorice do Bara, kroz tunel Sozina, stiže se za 50–tak minuta.
Toliko vam treba i ako vozite preko Petrovačke gore do Petrovca i dalje prema Budvi, za sat ste preko Cetinja do Budve. Kroz Podgoricu vozače mogu sačekati gužve u Ulici Vojisavljevića, preko Zabjela, ali ako žele preko Cetinja do Budve, mogu krenuti putem ka Petrovcu i Baru i kod Distributivnog centra kompanije Voli, par kilometara od grada na kružnom toku odvaja se nova obilaznica koja spaja Petrovački i Cetinjski put. Ona značajno rasterećuje saobraćaj kroz samu Podgoricu.
Vlada Crne Gore je već donijela odluku kolika će biti putarina na postojećoj dionici, za motore 1,5 eura, za putnička vozila 3,5, a za autobuse i kamione 17 eura. Odmah su uslijedile reakcije da je to najskuplja putarina u regionu za toliku kilometražu.
Na autoputu još nijesu završeni radovi oko elektronike, ima problema i oko izolacije tunela....
© Sputnik / Boban NovovićAutoput u Crnoj Gori
Autoput u Crnoj Gori
© Sputnik / Boban Novović
Turisti koji dolaze u Crnu Goru treba da znaju da su porasle cijene goriva, pa će eurodizel i lož ulje u narednih 15 dana koštati 1,78, odnosno 1,99 eura. Eurosuper 95 košta 1,73 eura, a eurosuper 98 litar 1,77 eura.
Izgradnja autoputa od Beograda do Preljine, i kada se otvori dionica od Mateševa do Podgorice, skratila je vrijeme putovanja od glavnog grada Srbije do glavnog grada Crne Gore za sat i po do dva sata, smatraju stručnjaci. Kada bude kompletno izgrađen put od Podgorice do Beograda, trebalo bi da se stiže za četiri i po sata.
Strpljenje i oprez
Profesor Matović kaže da turisti u najvećoj mjeri treba da obrate pažnju na bezbjednost u saobraćaju, posebno oni koji prelaze duže distance da bi došli do mora, poput turista iz Srbije.
„Oni ponekad putuju više od osam sati i u tom slučaju je prisutan umor koji je veoma čest uzrok saobraćajnih nezgoda. Pored toga, važno je da budu naoružani strpljenjem, jer su česte gužve na graničnim prelazima“, kaže Matović.
Pored gužvi na graničnim prelazima, ističe Matović, turisti su izloženi i gužvama u saobraćaju, posebno prilikom kretanja kroz pojedina uska grla, kao što su na primjer tranzitne ulice kroz Budvu, Kotor i Sutomore ili u tunelu Sozina.
„Lokalni donosioci odluka, kao i upravljači puteva bi trebalo da izvrše analizu saobraćajnog opterećenja, posebno tokom turističke sezone i pronađu moguće dugoročne i kratkoročne mjere kako bi se saobraćajna slika unaprijedila“, ističe Matović.
Naš sagovornik podsjeća da se u Crnoj Gori već dugo priča o obilaznici iznad Budve, oko Kotora, proširenju još dvije trake kroz Sutomore.
© Foto : Ustupljeno SputnjikuProfesor Boško Matović, sa Mašinskog fakulteta
Profesor Boško Matović, sa Mašinskog fakulteta
© Foto : Ustupljeno Sputnjiku
Više od pola putne mreže ima najniži nivo bezbijednosti
„Što se tiče stanja sa aspekta bezbjednosti saobraćaja i uticaja puta na nastanak saobraćajnih nezgoda, veoma je teško vrednovati u kojoj mjeri put direktno utiče na veći rizik nastanka saobraćajnih nezgoda. Postoje istraživanja koja ukazuju da je put sa okruženjem odgovoran za oko trećinu saobraćajnih nezgoda. Vlada Crne Gore i tadašnje Ministarstvo pomorstva i saobraćaja (danas Ministarstvo kapitalnih investicija) su u saradnji sa Evropskom komisijom sproveli projekat procjene uticaja puta na bezbjednost saobraćaja, pri čemu se nakon snimanja i analize došlo do zaključka da više od polovine putne mreže koja je u nadležnosti države ima najniži nivo bezbjednosti na skali od jedne do pet zvjezdica. Pored toga, na osnovu podataka o saobraćajnim nezgodama, više od jedne trećine dionica spada u visokorizične“, ističe Matović.
Probijeni svi rokovi za otvaranje autoputa
Kad je reč o 42 kilometra autoputa od Podgorice do Mateševa, ne zna se kada će biti pušteni u saobraćaj. Koliko puta se odlagalo otvaranje prve dionice moderne ceste, toliko života, reći će optimisti, ima crnogorski autoput. Dionica koja se gradi već pet godina i za koju su probijeni svi mogući rokovi, kako umeju da kažu u Crnoj Gori, asocira na istorijsku priču o zidanju Skadra.
© Sputnik / Boban NovovićAutoput u Crnoj Gori
Autoput u Crnoj Gori
© Sputnik / Boban Novović
Premijer Dritan Abazović kazao je nedavno da ne može da garantuje da će dionica autoputa Smokovac-Mateševo biti otvorena 13. jula.
On je tada konstatovao da Smokovac-Mateševo ne samo što je najskuplji put, nego se i najsporije radi.
„Ne mogu da garantujem da ćemo 13. jula otvoriti auto-put. Gubimo novac od putarine, gubimo mnogo toga i stvaramo lošu klimu između nas i Kineza, ali mi smo naš dio posla odradili“, rekao je Abazović.
On je dodao da će neko snositi odgovornost za to stanje, da se vidi zašto se i koliko kasnilo.