Zastava Srbije - Sputnik Srbija, 1920
SRBIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Srbije

Dugo iščekivana vest: Spas za radnike i dobar znak za Srbiju

CC BY 2.0 / nick@ / Fiat 500Fijat
Fijat - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2022
Pratite nas
Zaposleni u kragujevačkom Fijatu su sa velikim olakšanjem dočekali vest da će njihova fabrika krenuti sa proizvodnjom električnog automobila. To je značajno za same radnike koji su sigurni u opstanak fabrike, ali i zato što je to znak da je Srbija dobro mesto za nova ulaganja, kaže predsednik sindikata Nezavisnost u toj fabrici, Zoran Stanić.
Sputnjik i RT - cenzura  - Sputnik Srbija
VAŽNO OBAVEŠTENJE

Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu i preko mobilne aplikacije koja radi neometano, a koju možete preuzeti sa ovog linka, a video sadržaj na platformi „Odisi“ (odysee.com), kao i na platformi „Rambl“ (rumble.com).

U prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, premijerke Ane Brnabić i izvršnog direktora kompanije Stelantis, Karlosa Tavareša, u Beogradu je potpisan ugovor o proizvodnji električnog automobila u fabrici Fijat Krajsler automobili (FCA) Srbija u Kragujevcu.
Vrednost investicije je 190 miliona evra, a udeo Srbije koja je vlasnik 33 odsto akcija fabrike je 48 miliona evra.
Vesti o budućnosti FCA su iščekivane već dugo, a pogotovo od kada su januara prošle godine Fijat Krajsler i Pežo udružili snage u jedinstvenu kompaniju Stelantis, koji je tim spajanjem postao četvrti proizvođač automobila na svetu.

Spas za radnike, dobar znak za Srbiju

Time je, verovatno na duži rok, stavljena tačka na pitanje sudbine fabrike u Kragujevcu koja je poslednjih godina radila sa malim kapacitetom, proizvodeći jedan isti model automobila Fijat 500L od kako je fabrika otvorena, smatra Stanić.
„U svakom slučaju ovo je veliko olakšanje. Postojao je strah od gubitka posla. Još jedan ciklus smo mirni, a ovaj je bio prvi i najvažniji. Sada kada krene lakše će doći treći model automobila nego što je došao ovaj drugi. Sad znamo da smo, što se kaže, svoj na svome“, kaže za Sputnjik čelnik sindikata Nezavisnost u kragujevačkoj fabrici.
© Tanjug / Sava RadovanovićPotpisivanje Ugovora o dodeli sredstava podsticaja između Ministarstva privrede i Fijat Krajsler automobili Srbija
Potpisivanje Ugovora o dodeli sredstava podsticaja između Ministarstva privrede i Fijat Krajsler automobili Srbija - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2022
Potpisivanje Ugovora o dodeli sredstava podsticaja između Ministarstva privrede i Fijat Krajsler automobili Srbija

Nova era u Kragujevcu

Dolazak novog modela automobila u Kragujevac nije samo spas za zaposlene. S proizvodnjom električnog automobila počinje nova era za Srbiju koja će ovoga puta u primeni novih tehnologija ići u korak sa svetom, što će zahtevati velike promene u zemlji, počev od izgradnje novih kapaciteta obnovljivih izvora energije, ocenio je Vučić.
Predočio je da će automobil biti namenjen za srednju klasu, veoma popularan, da će do kraja 2023. godine biti tranzicioni period, a već od početka 2024. godine bi sa trake krenuo jedan od modela koji će biti proizvođen u više Stelantisovih fabrika. Proizvodnja našeg novog modela bi počela u trećem kvartalu 2024. godine.
Na pitanje, koliko će biti zahtevno da se pređe na proizvodnju električnog automobila , Stanić kaže da to nije najbitnije.

Važno je tržište

„To je manje važno, bitnije je ono što ne vidimo, a to je da je današnjoj vesti prethodilo ogromno Stelantisovo istraživanje svetskog tržišta pošto se Fijatovi modeli prodaju na sve strane sveta. Znači da su na osnovu toga zaključili da će prodaja ići, a to je najbitnije, što znači da dolaze bolji dani. Ako su se odlučili da prave novi model znači da su sigurni da će moći da ga prodaju“, ističe naš sagovornik.
CC0 / mhobl / little red roadsterFijat 500, popularini "fića"
Fijat 500, popularini fića - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2022
Fijat 500, popularini "fića"
On ukazuje da je podjednako važno i to da Fijat vidi budućnost u Srbiji. Stanić podseća da je Fijat kada je pre 14 godina došao u Kragujevac bio prva velika firma koja je došla u Srbiju. Posle njega je došlo desetine drugih.
Zato smatra da uopšte nije važno koji će se model proizvoditi, da li električni, ili hibridni. Bitno je, kaže, da su u kompaniji odlučili da ovde ima budućnosti i da treba graditi i ulagati u Srbiju. A to je sigurno pokazatelj mnogim drugima da je ovde dobro mesto za posao, kaže on.

Znak poverenja

Na to je ukazao i izvršni direktor Stelantisa, Tavareš, koji je po potpisivanju ugovora ocenio da je partnerstvo sa Srbijom jasan znak poverenja, da Srbija može da veruje da će Stelantis uraditi svoj deo posla, kao i što su oni uvereni da će i Srbija uraditi svoj.
Uz iskazano zadovoljstvo zbog potpisivanja ugovora sa Srbijom on je konstatovao da on predstavlja „srž za sprovođenje plana kompanije do 2030. godine“.
Uz konstataciju da su detalji ugovora još nepoznanica, ekonomista Božo Drašković smatra da je u pitanju dobar potez.
„Prva stvar, dobro je da se razmišlja o uvođenju novih modela i novih tehnologija u automobilskoj industriji u Srbiji. Proizvodnja električnih automobila u ovom trenutku izgleda kao perspektivan tok razvoja automobilske industrije. Pošto je Fijat u Kragujevcu samo delić jednog velikog sistema, a već dugo godina nije bilo nikakvog razvoja novih modela automobila odluka u tom zajedničkom aranžmanu između vlade Srbije i grupacije Stilantis je sasvim uredu“, kaže on za Sputnjik.
CC0 / Pixabay / "Izvesno je da će biti dodatnog pritiska na potrošnju električne energije, a razvoj novih energetskih kapaciteta nije moguće brzo uraditi".
Električni automobil - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2022
"Izvesno je da će biti dodatnog pritiska na potrošnju električne energije, a razvoj novih energetskih kapaciteta nije moguće brzo uraditi".

Otvaraju se i druga pitanja

Profesor Beogradske bankarske akademije je, međutim, napomenuo da to otvara i dosta dodatnih pitanja, kakvo je i ono u kojoj meri će proizvodnja zavisiti od uvoznih komponenti i šta će se od toga proizvoditi u Srbiji.
Domaća potražnja za elektromobilom je relativno skromna i sigurno će se u budućnosti razvijati što će, kako napominje, značiti dodatnu potrošnja električne energije. S obzirom na sadašnju veliku energetsku krizu i poznate okolnosti u svetu i Evropi, neizvesno šta će se tu dešavati. Jedino je izvesno da će biti dodatnog pritiska na potrošnju, a razvoj novih energetskih kapaciteta nije moguće brzo uraditi. Trebaće godine da se uradi neka nova reverzibilna ili bilo koja druga hidrocentrala.
Drašković kaže da je moguće da opet bude pokrenuto problematično pitanje proizvodnje litijuma koji je u osnovi baterija za električne automobile, čiji je dominantan proizvođač Kina.
Kragujevačka fabrika koja je dok je radila punim kapacitetom bila je prvi srpski izvoznik, koja je u prošloj godini zabeležila svega 60 radnih dana, a od početka ove godine samo desetak, sada je sa izvozom vrednim 350 miliona evra među prvih 10 izvoznika u Srbiji.
Predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić sastao se sa rukovodstvom kompanije „Stelantis“  - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2022
SRBIJA
U Kragujevcu počinje proizvodnja električnog automobila; Vučić: Nova era u investicijama u Srbiju
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala