- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Ruski film „Kuda smo krenuli“ o moskovskom metrou kao slici savremenog sveta otvara festival „Dok#4“

© SKULLCHEEZFestival dokumentarnog filma "Dok#4"
Festival dokumentarnog filma Dok#4 - Sputnik Srbija, 1920, 15.02.2022
Pratite nas
Festival dokumentarnog filma „Dok#4“ biće otvoren 17. februara u Kombank dvorani premijernom projekcijom dokumentarca „Kuda smo krenuli“ ruskog reditelja Ruslana Fedotova, dobitnika nagrade za najbolje debitantsko ostvarenje na festivalu dokumentarnog filma IDFA u Amsterdamu.
Na ovogodišnjem festivalu do 20. februara će biti prikazano dvadesetak dokumentaraca, u okviru glavnog programa i takmičarske selekcije „Enter DOK“, koja predstavlja debitantska ostvarenja.
Umetnički direktor festivala Igor Toholj rekao je u razgovoru za Sputnjik da je festival okrenut prevashodno bioskopskoj pubici, ali da zadovoljava i kriterijume filmskih profesionalaca, s obzirom na to da je većina filmova imala zapažene uspehe na međunarodnim festivalima.
„Selekcija 'Enter DOK' se sastoji od osam dugometražnih debitanskih dokumentarnih filmova koji su na razne načine socijalno angažovani ili imaju snažan autorski, lični pogled ili na aktuelnu društvenu situaciju, ili na sudbine protagonista koji pripadaju marginalizovanim grupama“, rekao je Toholj.

Moskovski metro kao slika savremenog sveta

Jedan od filmova iz selekcije „Enter DOK“ je dokumentarac „Kuda smo krenuli“, sniman u moskovskom metrou sa idejom da prikaže svakodnevicu stanovnika ruske prestonice.
„Ovaj film je snimljen u maniru dokumentarnog antropološkog eseja, služi se isključivo sredstvima filmskog jezika i odvija se bez dijaloga. Ono što je autor snimio u moskovskom metrou tokom osamdeset dana zapravo predstavlja svojevrsnu metaforu današnjeg života na našoj planeti – to je konglomerat prolaznika, putnika i ljudi koji žive na stanicama metroa koji je naše stvarnosti“, kaže Igor Toholj.
Film je osvojio nagradu za najbolji dugometražni dokumentarac na 34. festivalu IDFA u novembru 2021. godine, a Fedotov je osvojio i nagradu za najboljeg direktora fotografije.

Čaušesku viđen očima mladih Rumuna

U programu „Enter DOK“ biće prikazan i rumunskifilm „Ti si Čaušesku za mene“Sebastijana Mihaleskua, koji prema rečima Igora Toholja, predstavlja hibridnu formu eksperimentalnog i dokumentarnog filma. U njegovom središtu su mladi ljudi iz raznih delova Rumunije koji učestvuju na audiciji za ulogu mladog Nikolaja Čaušeskua.
„Reč je o bizarnoj audiciji, na kojoj se bira neko ko bi bio pandan mladom Čaušeskuu u predratnoj situaciji u Rumuniji. Učesnici pokušavaju da proniknu u njegovu motivaciju da se bavi politikom, da uđe u vlast, tako da je to neka vrsta socijalnog eksperimenta“, objašnjava Igor Toholj.
Prema njegovim rečima, na ovogodišnjem festivalu publika će biti u prilici da pogleda dva dugometražna filma doajena jugoslovenske i srpske dokumentarne produkcije: „Zaostavština majstora“ Milana Belegišaninao legendarnom jugoslovenskom snimatelju Branku Ivatovićui „Zaštitnik srpske baštine u ratnim uslovima“nedavno preminulog Andrije Dimitrijevića, dugogodišnjeg profesora montaže i prodekana Fakulteta dramskih umetnosti, koji je radio u tandemu s Miroslavom Batom Petrovićem.

Vera brda pomera

Toholj je posebno izdvojio i dokumentarac „Vera brda pomera“ rediteljke Silje Evensmo Jakobsen, u čijem su središtu monahinje Grčke pravoslavne crkve, koje imaju veličanstveni, ali teško ostvarivi san.
„To je dokumentarni film avanture koji prati grupu grčkih monahinja, opsednutih idejom da na veoma strmoj i nepristupačnoj litici, iznad jednog norveškog fjorda, izgrade manastir. Na putu ka ostvarenju tog sna suočavaju se s neverovatnim preprekama, od reakcija lokalne zajednice, do sudara s potpuno različitom kulturom“, kaže Igor Toholj.
On dodaje da su se i ove godine u selekciji našli dokumentarci posvećeni jednoj od gorućih tema savremenog sveta – životnoj sredini.
„Film 'Veći od nas' se iz ugla mladih protagonista bavi sudbinom planete Zemlje, a nastao je u istoj produkciji koja je pre nekoliko godina napravila vrlo uspešan francuski dokumentarac 'Sutra'. Tu je i ostvarenje 'Životinje', prikazan na Kanskom festivalu, koji se bavi čovekom kao entitetom i njegovim uticajem na planetu“, naveo je Toholj.
U programu su i dva muzička dokumentarca - „Naš zvuk“, antropološki film koji istražuje ljudsku sposobnost da artikuliše zvuk kroz izvođačku muziku i „Mali Sačmo“ u kojem vanbračna kćerka Luja Armstronga svedoči o paralelnom životu, odnosno drugom braku slavnog muzičara.
„Luj Armstrong je imao dve paralelne porodice, u dve kuće, i kada bi se vraćao s turneja, nekad bi bio kod jedne porodice, a nekad kod druge. Njegova kćerka je odlučila da snimi dokumentarni film o tome. To je jedna strana velikog muzičara koja nam do sada nije bila poznata“, kaže Toholj.
Mlađoj publici posvećen je dokumentarac „Nulta gravitacija“ koji prati grupu programera koji prave projekat za Međunarodnu svemirsku stanicu, kao i „Loran Garnijer: Poverljivo“, koji će zatvoriti festival, a posvećen je karijeri čuvenog di-džeja.
Gosti ovogodišnjeg festivala biće Nuraj Kajadžan Sinbil, rediteljka filma „Napušteni“ i Orhan Tekeoglu, autor filma „Vreme za odlazak“. Od domaćih gostiju na festivalu će učestvovati Miroslav Bata Petrović i Milan Belegišanin.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala