https://lat.sputnikportal.rs/20211127/banke-tuzbe-troskovi-obrade-kredita-1131896285.html
Banke pritiskaju, advokati ohrabruju: Jedino zastrašeni građani Srbije ne znaju šta im je činiti
Banke pritiskaju, advokati ohrabruju: Jedino zastrašeni građani Srbije ne znaju šta im je činiti
Sputnik Srbija
Dok banke ne vide ništa sporno u usmenom pozivanju građana na šalterima da odustanu od tužbi po osnovu troškova obrade kredita i negiraju da su angažovale... 27.11.2021, Sputnik Srbija
2021-11-27T14:43+0100
2021-11-27T14:43+0100
2021-11-27T14:43+0100
ekonomija
ekonomija
banke
tužbe
srbija – ekonomija
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111187/07/1111870733_0:160:3073:1888_1920x0_80_0_0_e6bf94bd379e227bfb8b6fa709a60b93.jpg
Posle dopune Pravnog stava Visokog kasacionog suda (VKS) kojom je 16. septembra odlučeno da banke ipak imaju pravo na naplatu troškova obrade kredita, Udruženje banaka Srbije (UBS) pozvalo je građane da do kraja godine povuku tužbe po tom osnovu, jer će se u tim slučajevima odreći prava na naplatu svojih troškova ili saglasiti s predlogom da svaka strana plati svoje.Objavljeno je i da u nekim bankama službenici čak usmeno upozoravaju građane da povuku tužbe, kao i da to, u ime banaka, telefonom čine i nepoznate agencije, jer će u protivnom one da tuže njih i da im uskrate nove kredite. Do sada je zbog naplate troškova obrade kredita protiv banaka pokrenuto oko 250.000 tužbi.Tužbe protiv banakaAdvokat i član Upravnog odbora Advokatske komore Beograda Dragoslav Ljubičanović za „Sputnjik“ predočava da je usmeno pozivanje na odustajanje od tužbi pritisak na građane zbog kog bi bankama koje to čine trebalo da se oduzmu licence za poslovanje u Srbiji.„Zabranjeno je da pristupate stranci s kojom ste u postupku ako ona ima svog izabranog punomoćnika i da joj predočavate nešto u šta se ne razume, koje su joj mogućnosti, obaveze... Ja se neću povući niti ću savetovati svoje stranke da povuku tužbe. Ovo je rešeno pravno pitanje. Sve što bi bilo na štetu građana u ovoj situaciji bilo bi pravno nasilje“, ističe Ljubičanović.On napominje da postavljanje roka za povlačenje tužbi ne znači da će sporna situacija biti rešena u korist banaka, već da banke pokušavaju da smanje ukupan novčani iznos koji će morati da vrate građanima i da će slučaj najverovatnije biti rešen posebnim zakonom – leks specijalisom.S druge strane, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Vladimir Vasić ukazuje na to da banka ima pravo da pozove svoje klijente, jer su oni dali saglasnost za to, i da je banka dužna da rezerviše određeni iznos novca za sudski spor ako je protiv nje podneta tužba.„Taj novac ne može da se koristi dok god traje spor. Ako spor traje godinu, dve, tri, vi taj novac ne možete da plasirate. Kada vam dođe klijent koji nije tužio banku i onaj koji jeste, uvek ćete onome koji nije dati prednost da dobije taj novac. To je ekonomska logika. Moguće je da će neke banke uskratiti davanje kredita. Davanje i uzimanje kredita su dobrovoljnost“, kaže Vasić.Sporni i telefonski poziviDok Vasić tvrdi da banke nisu angažovale agencije da telefonom pozivaju građane da odustanu od tužbi, Dejan Gavrilović iz Udruženja „Efektiva“ kaže da su im proteklih dana građani prijavljivali da su primali telefonske pozive od jedne banke u kojima im je rečeno da treba da povuku tužbe, jer će u protivnom da plate sudske troškove i da će im krediti biti uskraćeni.Podsetimo, VKS je u septembru odlučio da banka ima pravo na naplatu troškova i naknada bankarskih usluga, pod uslovom da je to jasno predočila u ponudi. Uz to, banka nije dužna da posebno dokazuje strukturu i visinu troškova koji su obuhvaćeni zbirnim iznosom troškova kredita, navedenim u ponudi koju je korisnik kredita prihvatio zaključenjem ugovora o kreditu.
https://lat.sputnikportal.rs/20211106/protiv-banaka-u-srbiji-250000-tuzbi-zbog-naplate-troskova-obrade-kredita-1131328607.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210924/protest-advokata--ko-podriva-pravni-a-ko-ekonomski-poredak-1130134948.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210917/vrhovni-sud-se-izjasnio-o-naplati-troskova-kredita-1129908911.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Stefan Đurić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
Stefan Đurić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111187/07/1111870733_170:0:2901:2048_1920x0_80_0_0_9b58d5bda87fdc6d111b029bd5a4484e.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Stefan Đurić
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
ekonomija, banke, tužbe, srbija – ekonomija
ekonomija, banke, tužbe, srbija – ekonomija
Banke pritiskaju, advokati ohrabruju: Jedino zastrašeni građani Srbije ne znaju šta im je činiti
Dok banke ne vide ništa sporno u usmenom pozivanju građana na šalterima da odustanu od tužbi po osnovu troškova obrade kredita i negiraju da su angažovale agencije da to čine telefonom u njihovo ime, advokati i udruženja potrošača tvrde da je to zabranjeno i da banke pritiskaju građane da bi umanjile gubitke koji im sleduju vraćanjem novca.
Posle dopune Pravnog stava Visokog kasacionog suda (VKS) kojom je 16. septembra odlučeno da banke ipak imaju pravo na naplatu troškova obrade kredita, Udruženje banaka Srbije (UBS) pozvalo je građane da do kraja godine povuku tužbe po tom osnovu, jer će se u tim slučajevima odreći prava na naplatu svojih troškova ili saglasiti s predlogom da svaka strana plati svoje.
Objavljeno je i da u nekim bankama službenici čak usmeno upozoravaju građane da povuku tužbe, kao i da to, u ime banaka, telefonom čine i nepoznate agencije, jer će u protivnom one da tuže njih i da im uskrate nove kredite. Do sada je zbog naplate troškova obrade kredita protiv banaka pokrenuto oko 250.000 tužbi.
Advokat i član Upravnog odbora Advokatske komore Beograda Dragoslav Ljubičanović za „Sputnjik“ predočava da je usmeno pozivanje na odustajanje od tužbi pritisak na građane zbog kog bi bankama koje to čine trebalo da se oduzmu licence za poslovanje u Srbiji.
„Zabranjeno je da pristupate stranci s kojom ste u postupku ako ona ima svog izabranog punomoćnika i da joj predočavate nešto u šta se ne razume, koje su joj mogućnosti, obaveze... Ja se neću povući niti ću savetovati svoje stranke da povuku tužbe. Ovo je rešeno pravno pitanje. Sve što bi bilo na štetu građana u ovoj situaciji bilo bi pravno nasilje“, ističe Ljubičanović.
On napominje da postavljanje roka za povlačenje tužbi ne znači da će sporna situacija biti rešena u korist banaka, već da banke pokušavaju da smanje ukupan novčani iznos koji će morati da vrate građanima i da će slučaj najverovatnije biti rešen posebnim zakonom – leks specijalisom.
S druge strane, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Vladimir Vasić ukazuje na to da banka ima pravo da pozove svoje klijente, jer su oni dali saglasnost za to, i da je banka dužna da rezerviše određeni iznos novca za sudski spor ako je protiv nje podneta tužba.
„Taj novac ne može da se koristi dok god traje spor. Ako spor traje godinu, dve, tri, vi taj novac ne možete da plasirate. Kada vam dođe klijent koji nije tužio banku i onaj koji jeste, uvek ćete onome koji nije dati prednost da dobije taj novac. To je ekonomska logika. Moguće je da će neke banke uskratiti davanje kredita. Davanje i uzimanje kredita su dobrovoljnost“, kaže Vasić.
Sporni i telefonski pozivi
Dok Vasić tvrdi da banke nisu angažovale agencije da telefonom pozivaju građane da odustanu od tužbi, Dejan Gavrilović iz Udruženja „Efektiva“ kaže da su im proteklih dana građani prijavljivali da su primali telefonske pozive od jedne banke u kojima im je rečeno da treba da povuku tužbe, jer će u protivnom da plate sudske troškove i da će im krediti biti uskraćeni.
„Očito je to sad na krilima dopune stava VKS koja omogućava bankama da dobiju poneki spor. One vide da su ljudi uplašeni, pa ih pune nerealnim pričama. Banke i dalje gube sporove, ali koriste priliku, gužvu oko svega toga, ne bi li nagovorili što više ljudi da povuku tužbe do kraja godine. Taj rok UBS čak nisu prihvatile sve banke“, napominje Gavrilović.
Podsetimo, VKS je u septembru odlučio da banka ima pravo na naplatu troškova i naknada bankarskih usluga, pod uslovom da je to jasno predočila u ponudi. Uz to, banka nije dužna da posebno dokazuje strukturu i visinu troškova koji su obuhvaćeni zbirnim iznosom troškova kredita, navedenim u ponudi koju je korisnik kredita prihvatio zaključenjem ugovora o kreditu.