https://lat.sputnikportal.rs/20211105/veronauka-u-srbiji-na-tankom-ledu-a-veroucitelji-prokazeni--patrijarh-povukao-iznudjen-potez-1131318634.html
Veronauka u Srbiji na tankom ledu, a veroučitelji prokaženi – patrijarh povukao iznuđen potez
Veronauka u Srbiji na tankom ledu, a veroučitelji prokaženi – patrijarh povukao iznuđen potez
Sputnik Srbija
Veroučitelji u Srbiji su diskriminisani, nemaju osnovna prava, a izmenom prosvetnog zakona verska nastava, stavljena na tanak led. Izborni program možete da... 05.11.2021, Sputnik Srbija
2021-11-05T19:38+0100
2021-11-05T19:38+0100
2021-11-05T19:38+0100
srbija
ministarstvo prosvete
diskriminacija
veronauka
veroučitelj
srbija – društvo
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/06/15/1125709018_0:72:1921:1152_1920x0_80_0_0_bfe40dae6f8500fc7b95b3ae7f3f3ef3.jpg
Ovo za Sputnjik, povodom apela patrijarha srpskog Porfirija da se verskoj nastavi da status predmeta, a veroučitelji da dobiju stalni radni odnos, kaže đakon Stevan Jovanović, iz Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko – karlovačke.Naš sagovornik dvanaest godina proveo je kao veroučitelj u Petoj beogradskoj gimnaziji, dva puta je bio i razredni starešina, predvodio ekskurzije.Kaže da je veronauka zapravo jedini predmet čiji se obrazovno – vaspitni ciljevi u najvećoj meri poklapaju sa opštim ciljevima obrazovanja datim u krovnom Zakonu.„Svi drugi predmeti ostvaruju te iste ciljeve, ali usput, u nekoj nastavnoj celini, u nekoj metodskoj jedinici, ali verska nastava kada ostvaruje svoje ciljeve, ona ostvaruje jednu trećinu opštih ciljeva obrazovanja i vaspitanja u Srbiji“, ističe Jovanović.Kako je veronauka u Srbiji degradiranaNaš sagovornik kaže da su veroučitelji pre svega diskriminisani u okviru obrazovnog sistema, jer su jedini nastavnici koji nemaju mogućnost da zasnuju radni odnos na neodređeno vreme.„Veroučitelj kao da je prokažen u samom obrazovnom sistemu. To svi znaju, neprijatno nam je kad nas kolege sažaljevaju. Tu je i niz drugih stvari koje se tiču samog statusa predmeta, koji opet dovodi veroučitelje u položaj koji može da se kvalifikuje samo kao diskriminacija“.Pre četiri godine izmenom Zakona o obrazovanju praktično je derogiran status verske nastave, iz obaveznog izbornog predmeta prebačena je u izborni program. To je izazvalo niz drugih problema.„Izborni program možete da ukinete ili uvedete bez saglasnosti Nacionalnog prosvetnog saveta. Tu je i činjenica da je, sa tako izmenjenim statusom predmeta, direktor škole u obavezi da sve izborne programe „ćušne“ na kraj rasporeda, a ponekad i u drugu smenu“, kaže Jovanović.On dodaje da je jednako veliki problem to što su za versku nastavu počela da važe pravila za formiranje grupa đaka koje važe za izborne programe, a ne za predmet.Što se tiče grupa i nastavnici građanskog vaspitanja su diskriminisani, ali oni imaju mogućnost da zasnuju stalni radni odnos.Problem stalnog radnog odnosaNaš sagovornik skreće pažnju na činjenicu da veroučitelji ne mogu da ostvare pojedina opšta prava, pre svega ne mogu da podižu dugoročne kredite, jer nijedna banka ne veruje nekom ko ima radni ugovor na godinu dana.„Zamislite koliko to utiče na njihov životni standard, to su ljudi koji imaju porodicu, decu, koji treba da kupe auto, da obnove mobilni telefon, kupe računar. Ne mogu, ako to ne mogu da spakuju u računicu od godinu dana“.Sve je više žena veroučitelja, u Beogradu čak 30 odsto, dodatni problemi se javljaju kada požele da imaju porodicu, jer status trudnice i porodilje, svoja prava, ostvaruju isključivo na osnovu dobre volje direktora škola.„Da škola sa njom obnovi ugovor, to su, verujte, dovijanja, ljudi nam izlaze u susret onako, ljudski, da te žene i njihova deca ne bi ostali bez dinara. Mi smo u tako nepovoljnom položaju 20 godina, ne dve godine, u zatvoru bismo već za dobro ponašanje dobili pomilovanje, makar bi nam kaznu skratili“, kaže Jovanović i dodaje da kad ostane bez posla, veroučitelj čak nema ni pravo da postane tehnološki višak.Kontrola nastaveNaš sagovornik dodaje da se nezainteresovanost Ministarstva prosvete i države uopšte za ovu temu ogleda u činjenici da je i kontrola verske nastave u sivoj zoni. Poslednje ozbiljno istraživanje Pedagoškog instituta dogodilo se pre 10 godina.„Od tada Ministarstvo prosvete nije naručilo ni jedno istraživanje. Prvo bi trebalo da se vidi u kom stanju su i građansko vaspitanje i verska nastava, kako da ih poboljšamo. Trebalo bi da znamo šta možemo bolje da uradimo, šta smo uradili za ovih 20 godina“.Ko bira veroučitelje u Srbiji?Na osnovu Ustava SPC nadležni arhijerejski namesnik je dužan da izabere veroučitelja i obavlja nadzor nad radom. Odbor za versku nastavu postoji u svakoj eparhiji.„U saradnji sa eminentnim pedagozima i psiholozima obavljamo neku vrstu intervjua sa svim novim kandidatima za versku nastavu. Na osnovu stručnog mišljenja i nas kao teologa pravimo rang listu, a onda prema ukazanoj potrebi u sistem nastave ubacujemo nove ljude“, kaže Jovanović.On dodaje da mnogo toga zavisi i od veštine samog veroučitelja, kakav je kao pedagog i metodičar. Ako kompleksne stvari vezane za bogoslovlje prilagodi deci, to je za njih velika radost.„Moji đaci su izlazili sa časova bitno pomereni iz svog svakodnevnog diskursa. Zamišljeni o sebi, životu, o sistemu u kojem žive. Jednostavno, utisak je da verska nastava njima pruža alatke kojima mogu da kritički promišljaju stvarnost oko sebe. I onu koja se tiče politike, kulture, ali i onu koja se tiče egzistencijalnih izbora koje će sutra praviti. Ovu činjenicu treba da imaju na umu oni koji mogu da poslušaju patrijarha Porfirija“.Najveći broj zemalja u EU ima konfesionalnu versku nastavu, čije programe kontrolišu tradicionalne verske zajednice. Sporna je samo u Francuskoj, ali poslednjih godina, upravo zbog terorističkih napada u Evropi, čak i sekularna francuska javnost počela je da traži versku nastavu, jer je to jedan od najboljih načina da se razbiju predrasude.
https://lat.sputnikportal.rs/20211104/patrijarh-porfirije-ukazao-na-dva-neresena-pitanja-u-vezi-sa-veronaukom-1131260064.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Senka Miloš
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
Senka Miloš
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/06/15/1125709018_7:0:1714:1280_1920x0_80_0_0_a924475dd9d6dfb500c27a77489aa52a.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Senka Miloš
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112072/12/1120721288_0:0:960:960_100x100_80_0_0_962f5c259e322cea6489c51265fc37b1.jpg
srbija, veronauka, diskriminacija, veroučitelji, ministarstvo prosvete, patrijarh porfirije, srbija, veronauka, diskriminacija, ministarstvo prosvete, patrijarh porfirije
srbija, veronauka, diskriminacija, veroučitelji, ministarstvo prosvete, patrijarh porfirije, srbija, veronauka, diskriminacija, ministarstvo prosvete, patrijarh porfirije
Veronauka u Srbiji na tankom ledu, a veroučitelji prokaženi – patrijarh povukao iznuđen potez
Veroučitelji u Srbiji su diskriminisani, nemaju osnovna prava, a izmenom prosvetnog zakona verska nastava, stavljena na tanak led. Izborni program možete da ukinete ili uvedete bez saglasnosti Nacionalnog prosvetnog saveta. Zainteresovanost patrijarha Porfirija, a čini se i ministra prosvete gospodina Ružića, daje nadu da će ova pitanja da se reše.
Ovo za Sputnjik, povodom
apela patrijarha srpskog Porfirija da se verskoj nastavi da status predmeta, a veroučitelji da dobiju stalni radni odnos, kaže
đakon Stevan Jovanović, iz Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko – karlovačke.
Naš sagovornik dvanaest godina proveo je kao veroučitelj u Petoj beogradskoj gimnaziji, dva puta je bio i razredni starešina, predvodio ekskurzije.
Kaže da je veronauka zapravo jedini predmet čiji se obrazovno – vaspitni ciljevi u najvećoj meri poklapaju sa opštim ciljevima obrazovanja datim u krovnom Zakonu.
„Svi drugi predmeti ostvaruju te iste ciljeve, ali usput, u nekoj nastavnoj celini, u nekoj metodskoj jedinici, ali verska nastava kada ostvaruje svoje ciljeve, ona ostvaruje jednu trećinu opštih ciljeva obrazovanja i vaspitanja u Srbiji“, ističe Jovanović.
Kako je veronauka u Srbiji degradirana
Naš sagovornik kaže da su veroučitelji pre svega diskriminisani u okviru obrazovnog sistema, jer su jedini nastavnici koji nemaju mogućnost da zasnuju radni odnos na neodređeno vreme.
„Veroučitelj kao da je prokažen u samom obrazovnom sistemu. To svi znaju, neprijatno nam je kad nas kolege sažaljevaju. Tu je i niz drugih stvari koje se tiču samog statusa predmeta, koji opet dovodi veroučitelje u položaj koji može da se kvalifikuje samo kao diskriminacija“.
Pre četiri godine izmenom Zakona o obrazovanju praktično je derogiran status verske nastave, iz obaveznog izbornog predmeta prebačena je u izborni program. To je izazvalo niz drugih problema.
„Izborni program možete da ukinete ili uvedete bez saglasnosti Nacionalnog prosvetnog saveta. Tu je i činjenica da je, sa tako izmenjenim statusom predmeta, direktor škole u obavezi da sve izborne programe „ćušne“ na kraj rasporeda, a ponekad i u drugu smenu“, kaže Jovanović.
On dodaje da je jednako veliki problem to što su za versku nastavu počela da važe pravila za formiranje grupa đaka koje važe za izborne programe, a ne za predmet.
„Bez javne rasprave, bez ikakve analize kako će se to odraziti na ostvarivanje obrazovnih i vaspitnih ciljeva verske nastave, praktično su promenjena pravila po kojima se formiraju grupe đaka za versku nastavu. To je u jednoj demokratskoj zemlji nedopustivo“.
Što se tiče grupa i nastavnici građanskog vaspitanja su diskriminisani, ali oni imaju mogućnost da zasnuju stalni radni odnos.
Problem stalnog radnog odnosa
Naš sagovornik skreće pažnju na činjenicu da veroučitelji ne mogu da ostvare pojedina opšta prava, pre svega ne mogu da podižu dugoročne kredite, jer nijedna banka ne veruje nekom ko ima radni ugovor na godinu dana.
„Zamislite koliko to utiče na njihov životni standard, to su ljudi koji imaju porodicu, decu, koji treba da kupe auto, da obnove mobilni telefon, kupe računar. Ne mogu, ako to ne mogu da spakuju u računicu od godinu dana“.
Sve je više žena veroučitelja, u Beogradu čak 30 odsto, dodatni problemi se javljaju kada požele da imaju porodicu, jer status trudnice i porodilje, svoja prava, ostvaruju isključivo na osnovu dobre volje direktora škola.
„Da škola sa njom obnovi ugovor, to su, verujte, dovijanja, ljudi nam izlaze u susret onako, ljudski, da te žene i njihova deca ne bi ostali bez dinara. Mi smo u tako nepovoljnom položaju 20 godina, ne dve godine, u zatvoru bismo već za dobro ponašanje dobili pomilovanje, makar bi nam kaznu skratili“, kaže Jovanović i dodaje da kad ostane bez posla, veroučitelj čak nema ni pravo da postane tehnološki višak.
Naš sagovornik dodaje da se nezainteresovanost Ministarstva prosvete i države uopšte za ovu temu ogleda u činjenici da je i kontrola verske nastave u sivoj zoni. Poslednje ozbiljno istraživanje Pedagoškog instituta dogodilo se pre 10 godina.
„Od tada Ministarstvo prosvete nije naručilo ni jedno istraživanje. Prvo bi trebalo da se vidi u kom stanju su i građansko vaspitanje i verska nastava, kako da ih poboljšamo. Trebalo bi da znamo šta možemo bolje da uradimo, šta smo uradili za ovih 20 godina“.
Ko bira veroučitelje u Srbiji?
Na osnovu Ustava SPC nadležni arhijerejski namesnik je dužan da izabere veroučitelja i obavlja nadzor nad radom. Odbor za versku nastavu postoji u svakoj eparhiji.
„U saradnji sa eminentnim pedagozima i psiholozima obavljamo neku vrstu intervjua sa svim novim kandidatima za versku nastavu. Na osnovu stručnog mišljenja i nas kao teologa pravimo rang listu, a onda prema ukazanoj potrebi u sistem nastave ubacujemo nove ljude“, kaže Jovanović.
On dodaje da mnogo toga zavisi i od veštine samog veroučitelja, kakav je kao pedagog i metodičar. Ako kompleksne stvari vezane za bogoslovlje prilagodi deci, to je za njih velika radost.
„Moji đaci su izlazili sa časova bitno pomereni iz svog svakodnevnog diskursa. Zamišljeni o sebi, životu, o sistemu u kojem žive. Jednostavno, utisak je da verska nastava njima pruža alatke kojima mogu da kritički promišljaju stvarnost oko sebe. I onu koja se tiče politike, kulture, ali i onu koja se tiče egzistencijalnih izbora koje će sutra praviti. Ovu činjenicu treba da imaju na umu oni koji mogu da poslušaju patrijarha Porfirija“.
Najveći broj zemalja u EU ima konfesionalnu versku nastavu, čije programe kontrolišu tradicionalne verske zajednice. Sporna je samo u Francuskoj, ali poslednjih godina, upravo zbog terorističkih napada u Evropi, čak i sekularna francuska javnost počela je da traži versku nastavu, jer je to jedan od najboljih načina da se razbiju predrasude.