- Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

Svetski lanci snabdevanja pucaju, sve više praznih rafova

© AP PhotoKontejneri u šangajskoj luci
Kontejneri u šangajskoj luci - Sputnik Srbija, 1920, 26.10.2021
Pratite nas
Zastoj i zakrčenje teretnih brodova u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, dosegli su poslednjih dana rekordan nivo. Prošli utorak je tako više od stotinu brodova čekalo ispred luka u Los Anđelesu i Long biču da iskrca svoje kontejnere s teretom.
Desetine brodova već nedeljama čekaju na iskrcavanje u ovim dvema lukama, koje zajedno obrađuju oko 25 ukupnog američkog izvoza i čak 40 odsto ukupnog uvoza. Zakrčenje će se, očekuje se, nastaviti sve do iduće godine. Samo u vodama ispred Los Anđelesa oko 200 hiljada kontejnera čeka svoj red u luci, napunjenih svime, od igračaka i patika do neophodnih delova za fabričke mašine, piše Indeks.
S druge strane, u luci se gomilaju prazni kontejneri koji čekaju prevoz nazad u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere.
Američki ekonomisti, proizvođači i maloprodajni giganti upozoravaju da će zastoji u lancu snabdevanja rezultirati ne samo izostankom tradicionalnih božićnih sniženja ove godine, nego i potencijalnom nestašicom traženih proizvoda na policama.
Drugim rečima, Amerika se pomalo pridružuje Velikoj Britaniji kao zemlja prvog sveta sa praznim policama. Sjedinjene Američke Države su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda, od piletine, slanine, sira, kafe i maslinovog ulja, toalet papira i pelena do automobila i sirovina poput drva i plastike. O mikročipovima koji se ugrađuju u mobilne telefone, laptopove, ali i automobile, da ne govorimo.
Amerikanci na društvenim mrežama masovno dele snimke praznih i polupraznih polica.

„U ovom trenutku nestašice su zagarantovane... Već mesecima upozoravamo potrošače da snize svoja očekivanja za sezonu božićne kupovine. Činjenica je da je lanac snabdevanja rastegnut do svoje granice od jednog kraja do drugog“, rekao je za Biznis insajder Džonatan Gold, potpredsednik politike lanaca snabdevanja u Nacionalnoj federaciji maloprodaje.

Američki predsednik Džozef Bajden obećao je da proširi lučki kapacitet, a kalifornijski guverner Gavin Njusom, demokrata kao i Bajden, izdao je izvršnu uredbu koja bi trebalo da reši problem nestašice vozača kamiona i prostora u skladištima, zbog koje se teret sporo iskrcava iz brodova, odnosno luka.
U SAD trenutno nedostaje oko 80 hiljada vozača kamiona, sa tendencijom rasta, no to je ipak manje kritična nestašica nego u Velikoj Britaniji, gde nedostaje i do 120 hiljada vozača, prvenstveno zbog posledica Bregzita i prepreka za dolazak stranih radnika iz EU.
U SAD, ali i u ostatku sveta, sve ozbiljniji zastoji u međunarodnim lancima snabdevanja pre svega su posledica pandemije i kovid mera, odnosno restrikcija prelaska granica za brodove, kamione, vozove i avione koji prevoze robu, kao i dramatičnog poskupljenja energenata i cene prevoza pojedinog teretnog kontejnera te globalnog nedostatka samih radnika.

Šeststo brodova od Amerike do Kine čeka istovar

Ukupno 600 brodova ovih dana čeka na iskrcavanje odnosno ukrcavanje robe pred najvećim svetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hongkongu i Šenženu usidreno je gotovo stotinu brodova.
Koliko je pandemija uticala na globalni pomorski prevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja, na čak dve nedelje.
„Lanci snabdevanja pogođeni su sa svih strana i pali su se na dosad neviđeni nivo. Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama“, rekao je Sajmon Hini, analitičar pomorske konsultantske kuće za Fajnenšel tajms.
Prosečna globalna cena prevoza 12-metarskog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego pre pandemije, pokazuju podaci.
Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Šenženu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana) pa slede Roterdam (do šest dana) i Savana (šest do sedam dana), a najgore je u Los Anđelesu/Long Biču (sedam do 12 dana).
„Znam da čujete puno o nečemu što se zove lanci snabdevanja i znam koliko je teško nabaviti niz stvari, od tostera preko patika i bicikala do nameštaja za spavaću sobu. S obzirom na to da se približavaju praznici, možda se pitate hoće li pokloni koje planirate da kupite stići na vreme“, rekao je Bajden iz Bele kuće. I on je sam priznao da je ovo samo potencijalno rešenje, jer se sva ta roba neće kretati sama.
Dodao je da je pozitivan znak što tri glavna američka prevoznika robe, lanac supermarketa Volmart i službe za dostavu i špediciju FedEks i UPS, planiraju da intenziviraju svoje 24-satne operacije kako bi ubrzale otpremu robe širom zemlje. Target, Home depot i Samsung takođe su objavili da povećavaju svoj intenzitet rada.
Supermarket u Nemačkoj - Sputnik Srbija, 1920, 08.10.2021
EKONOMIJA
Šok u supermarketima: Nemce čekaju drastična poskupljenja osnovnih namirnica, moguće i nestašice
Kolica u prodavnici - Sputnik Srbija, 1920, 24.10.2021
SVET
Britanski marketi maskiraju krizu: Smislili kako da popune prazne rafove pa izazvali podsmeh /foto/
Brod za polaganje cevi Fortuna u luci nemačkog grada Vizmar - Sputnik Srbija, 1920, 21.10.2021
RUSIJA
Putin: Svet može da izbegne dramatične gasne krize, okrenite se „Severnom toku 2“
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala