00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
VESTI (repriza)
Sukob u Ukrajini napada zapadnim raketama na Rusiju poprimio globalni karak
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
REGION
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz zemalja u regionu

Šta je plan B posle debakla komita usred Cetinja: Ukrajinizacija Crne Gore — zapadnim „dijalogom“

© Sputnik / Nebojša PopovićSkup „crnogorskih patriota“ na Cetinju, ispred Cetinjskog manastira
Skup „crnogorskih patriota“ na Cetinju, ispred Cetinjskog manastira - Sputnik Srbija, 1920, 08.09.2021
Pratite nas
Da li je posle ustoličenja mitropolita Joanikija, obavljenog na mestu gde je i jedino bilo ispravno da se učini — u Cetinjskom manastiru i evidentnog debakla milogoraca i takozvanih komita stavljena tačka na politizaciju crkvenog pitanja u ovoj zemlji, pa i na afirmaciju raskolnika i nepriznate „Crnogorske pravoslavne crkve“?
Predlog koji je stigao od ambasadora zapadnih država da se sporovi, kakav je bio ovaj oko ustoličenja mitropolita Joanikija, ubuduće rešavaju putem „inkluzivnog dijaloga“, otvara i pitanje koga to Zapad vidi kao drugu stranu u crkvenom konfliktu, kad je po njima neophodan dijalog. I nije li posredovanje u inkluziji pokazatelj da se od politizacije crkvenog pitanja ipak nije odustalo.
O tome da li će Zapad dozvoliti da se crkveno pitanje u Crnoj Gori stavi ad akta i da se u crkvenom i političkom smislu opredmeti manifestacija sabornosti posvedočena u Podgorici i Cetinju, razgovaramo sa pravnim istoričarom Zoranom Čvorovićem i bogoslovom Darkom Đogom.

Bitka je dobijena, rat traje

Ako sudimo pod snažnim utiskom veličanstvenog dočeka patrijarha Porfirija u Podgorici, sloge i sabornosti koju je tom prilikom iznova masovno posvedočio pravoslavni narod Crne Gore i njegov klir, te samog čina ustoličenja, Crna Gora je, smatra pravni istoričar Zoran Čvorović, dalje od ukrajinizacije. Ili preciznije:
„Dobijena je jedna važna bitka, ali nije završen rat, jer kao što mudro reče mitropolit Joanikije, ’ovo zlo se dugo spremalo‘.“
Znatno pesimističkiji zaključak Čvorović izvlači analizirajući događaje koji su pratili ustoličenje.
„Oni su pokazali da su predstavnici bivšeg režima, ali i funkcioneri URE koja u novoj vladi kontroliše sektor bezbednosti, i te kako zainteresovani za politizaciju crkvenog pitanja u Crnoj Gori. Drugo, ustoličenje je pokazalo da se povodom jednog crkvenog pitanja išlo toliko daleko, čak do pokušaja da se izvede državni udar, pošto, prema svedočenju premijera Krivokapića, sve do 4 sata izjutra 5. septembra nije funkcionisao komandni lanac u policiji. Treće, protesti na Cetinju povodom ustoličenja upotrebljeni su da se putem podgoričkih i regionalnih medija ponovo aktuelizuje i problematizuje crkveno pitanje u Crnoj Gori, koje su litije skinule sa dnevnog reda, pokazavši da status i identitet Crkve u Crnoj Gori nije sporan ne samo za nacionalne Srbe, već i za najveći deo nacionalnih Crnogoraca“, kaže Čvorović.

Identični scenariji u Ukrajini i Crnoj Gori

Ukoliko ukrajinizacija podrazumeva nastavak političkih pritisaka, odgovor da smo joj bliži je potvrdan, slaže se Darko Đogo. Očigledno je, napominje, da ne samo DPS, već i pojedini akteri koji aktivno učestvuju u današnjoj Vladi Crne Gore, žele da u izvesnom smislu nastave ranije identitetske narative, pa iako je reč o različitim političkim praksama, određeni kontinuitet postoji. Takođe, upozorava on, scenario u Crnoj Gori i Ukrajini je identičan, u detaljima, istorijski i identitetski narativi apsolutno su isti. Ipak, napominje, u političkom i crkvenom smislu neuporedivo je bolja situacija u Crnoj Gori.
„U Crnoj Gori praktično nemate nikoga ko u pravnom smislu pripada NVO, koja sebe naziva CPC. U Crnoj Gori je jasno da je CPC politički projekat koji služi kao strašilo, vrsta pritiska na našu Mitropoliju, ne bi li ona krenula nekim nezamislivim putem crkvenog secesionizama.“
Drugo je pitanje odnosa stanovništva prema tim procesima, kaže Đogo.

„Događaji u Crnoj Gori pokazali su da veliki deo življa ima snažan srpski identitet. Ako izuzmemo dukljane i militantni izmanipulisani deo populacije koji zaista nije toliko brojan i koji se u nedelju morao koncentrisati na Cetinje iz svih krajeva Crne Gore, pravoslavno stanovništvo u ogromnom broju ima ili očigledan srpski identitet ili i dalje oseća snažan afinitet prema srpskom identitetu.“

Uprkos svemu rečenom, crkveno pitanje u Crnoj Gori opet je aktuelizovano. Tome su podjednako doprineli podgorički i regionalni mediji, te policija i tužilaštvo Crne Gore, koji su nečinjenjem doprineli da se stekne utisak da se ne radi o nasilničkim i protivzakonitim, već o građanskim legalnim protestima.
To je razlog, upozorava Čvorović, što će vlastima biti mnogo teže da ubuduće kvalifikuju svaki sličan protest protiv SPC kao krivično delo povrede slobode veroispovesti, pošto je zbog neadekvatne reakcije države na Cetinju nasilje na izvestan način legitimizovano.

Zapad nudi svoje posredničke usluge

Na pitanje kako bi ubuduće mogla da se izbegne politizacija i ukrajinizacija crkvenog pitanja u Crnoj Gori i šta znači predlog da se sporovi, kakav je ovaj oko ustoličenja, ubuduće rešavaju putem inkluzivnog dijaloga, Čvorović kaže da politički Zapad želi u Crnoj Gori da dođe u situaciju da arbitrira u konfliktu.
Da bi se to postiglo, potrebno im je da najpre u Crnoj Gori stvore drugu stranu, pošto u crkvenom pitanju nema druge strane koja bi imala iole crkvenopravno i politički legitimne zahteve.

„Zato tu drugu stranu u nepostojećem crkvenom sporu treba napraviti. Upravo tome služe protesti na Cetinju. Kada putem medijskih manipulacija učine drugu stranu u konfliktu dovoljno respektabilnom, onda zapadni ’partneri‘ nude svoje posredničke usluge, koje podrazumevaju organizaciju inkluzivnog dijaloga, u koji se naravno uključuje druga strane crkvenog konflikta, što je početak njene legitimacije. Ukrajinski slučaj pokazuje da u toj fazi stupa sa svojim ’dobrim‘ posredničkim uslugama Carigradska patrijaršija.

Upadljiv izostanak Carigradske patrijaršije sa ustoličenja mitropolita Joanikija, na kojem su bili predstavnici, pored ostalih, i Ruske pravoslavne crkve, Đogo objašnjava crkvenopolitičkom procenom Fanara da bi od odlaska u Crnu Goru bilo više štete nego koristi.
„Nasleđe mitropolita Amfilohija koje nosi mitropolit Joanikije ima vrlo veliku težinu kod mnogih helofonih eparhija pomesnih crkava, tako da bi se konfrontacija sa naslednikom mitropolita negativno odrazila na unutrašnju reputaciju Fanara koja nije baš perfektna.“
Episkop Joanikije služio pomen mitropolitu Amfilohiju u Cetinjskom manastiru - Sputnik Srbija, 1920, 07.09.2021
REGION
Skandalozan nastavak milogorskog nasilja: Skupština Cetinja razmatra „vraćanje“ Cetinjskog manastira CPC
Policija dežura u kompleksu Cetinjskog manastira - Sputnik Srbija, 1920, 08.09.2021
REGION
Šta mogu napadači kad su svi vladari potvrdili da Cetinjski manastir pripada — Crkvi
Putevi na prilazu Cetinju su zatvoreni, na ulasku u grad kulja crni gusti dim - Sputnik Srbija, 1920, 06.09.2021
REGION
Sprečena dva opasna scenarija: Crnoj Gori pretio povratak u preddržavno stanje /video/
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala