Moja revolucija je u meni - ja sam revolucija!

© Foto : Predostavleno press-služboй Muzeя FaberžeAutoprotret - Frida Kalo i autoprotret Dijego Rivera
Autoprotret - Frida Kalo  i autoprotret  Dijego Rivera - Sputnik Srbija, 1920, 21.08.2021
Pratite nasTelegramOdyssey
Moja revolucija se odigrava u meni, ja sam revolucija, govorila je najveća meksička slikarka Frida Kalo čija je neverovatna biografija tema romana „Frida Kalo i boje života“ Karolin Bernard, nedavno prevedenog na srpski jezik.
Ko je žena koja nikada nije slikala svoje snove već svoj život, Meksikanka o čijim je šuštavim suknjama i indijanskom nakitu nadahnuto pisao Karlos Fuentes? Čime je zaslužila da je i sedam decenija posle smrti i dalje nazivaju jednom od najsnažnijih ličnosti 20. veka, ikonom stila, paradigmom slobode? Šta je u priči o Fridi toliko magično da od nje stvara glavnu junakinju savremene proze, toliko intrigantno da ni danas interesovanje za njen život i slikarstvo ne jenjava?

Boje života Fride Kalo

„Možda je u priči o Fridi najmagičniji taj spoj različitih momenata – toliko talenta, želje za životom, toliko ljubavi, a istovremeno život koji joj se šturo daje. Magična je i njena želja da iz tog tako malo datog puno izvuče, njena hrabrost i nepokolebljivost u borbi za identitet, slobodu, umetnost“, kaže za Sputnjik prevodilac romana „Frida Kalo i boje života“ Dušica Milojković.
Ona podseća da je u ovoj priči o devojci kojoj će saobraćajna nesreća trasirati život na najbolniji način - donoseći sa sobom operacije, korsete, nepokretnost, nemogućnost roditeljstva - najsnažniji „začin“ Fridina velika i veoma turbulentna ljubavna priča sa čuvenim murlistom Dijegom Riverom…
© Foto : PromoNaslovnica knjige „Frida Kalo i boje života“ autorke Karolin Bernard
Naslovnica knjige „Frida Kalo i boje života“ autorke Karolin Bernard - Sputnik Srbija, 1920, 20.08.2021
Naslovnica knjige „Frida Kalo i boje života“ autorke Karolin Bernard

U životu dve nesreće – tramvajska i Dijego Rivera

„To je priča o opsesivnoj zaljubljenosti i u suštini o jednom zavisničkom odnosu. Sama Frida je jednom izjavila da su joj se u životu dogodile dve nesreće – ona sa tramvajem i Dijego, s tim što je, kako je kazala, Dijego bio veća“, podseća naša sagovornica.
I knjiga Karolin Bernard koja je jedna vrsta romansirane biografije velike slikarke, pre svega je ljubavni roman koji počinje opisom tramvajske nesreće, a završava otvaranje čuvene izložbom Fride Kalo na koju je donet i njen krevet, zajedno sa fotografijama i crtežima kraj uzglavlja... U taj krevet, koji je okružen njenim radovima stajao na sredini meksičke galerije, spustio je Dijego rivera uz poljubac i reči: „Uspešan odlazak sa scene, žabo moja krastalo“… Bilo je to njeno poslednje pojavljivanje pred publikom.
Autoprotret - Frida Kalo  i autoprotret  Dijego Rivera - Sputnik Srbija, 1920, 01.01.2019
Burna ljubav 20. veka: Izložba Fride Kalo i Dijega Rivere u Moskvi (foto)

Između blaženstva i mučenja

„Ceo Fridin život bio je neprestana oscilacija između ushićenja i očajanja, između blaženstva i mučenja, kreativnosti i patnje. Ta težnja da se između velikih neravnoteža pronađe sopstveni put je ono što mnoge ljude i danas fascinira i privlači“, podseća prevodilac knjige Dušica Milojković.
Ona napominje da Karolin Bernard u svojoj knjizi nije ulazila duboko u najtamnije strane Fridine sudbine, već je akcenat stavila na njenu životnu radost, potrebu za običnim ljudskim životom. Zbog toga knjiga daje dozu optimizma, nadu da umetnost i ljubav prema životu mogu da pobede sve teško i mračno.

Pobeda plesa nad smrću

„Roman se završava Fridinom spekrakularnom izložbom na koju je dovedena u krevetu, ali snažno prkoseći smrti. Uostalom, Frida je svaki svoj bol i nesreću pretvarala u sliku. Ceo njen život bio je ples sa smrću i ona se silno trudila da taj ples izvede elegantno, da mu da lepotu. Iako svesna smrti, nije joj dozvoljavala da je pobedi. Umesto toga uspela je da njeno stvaralaštvo i odnos prema životu budu jači od smrti i to je najfascinantnije u ovoj priči. U svakom svom padu, tragediji ili porazu Frida pronalazi umetničku snagu da to pretvori u slike koje i danas fasciniraju svet. Što je život bivao sumorniji, njene boje su bivale življe i svetlije. Živela je kroz boje, kroz slikarstvo, to joj je davalo snagu. Knjiga 'Frida Kalo i boje života'' govori o toj jedinstvenoj dobijenoj borbi, o uspehu koji se uzdigao nad ponorima bolesti, o toj pobedi plesa nad smrću“, zaključuje Dušica Milojković.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala