https://lat.sputnikportal.rs/20210721/laka-konjica-ruske-avijacije-zvezda-avio-salona-maks-1127612594.html
„Laka konjica“ ruske avijacije zvezda avio-salona MAKS
„Laka konjica“ ruske avijacije zvezda avio-salona MAKS
Sputnik Srbija
Međunarodni avio-salon „MAKS 2021“ šah-mat šahmat MS-21
2021-07-21T21:16+0200
2021-07-21T21:16+0200
2021-08-26T01:16+0200
rusija
inovacije
maks
vojna avijacija
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/07/15/1127612133_0:114:3235:1934_1920x0_80_0_0_455fce4988b236950068f4eeff645eee.jpg
Avio-salon „MAKS“, koji se održava od 20-25.jula, obeležava 15. godišnjicu postojanja a tradicionalno je postao platforma na kojoj ruska vazduhoplovna industrija demonstrira svoje inovacije u oblasti vojne i civilne avijacije.„Veoma važnim smatram što je naš putnički avion MS-21 srednjeg dometa izveo demonstracione letove, i to baš sa našim motorima PD-14. To je značajno za razvoj civilnog vazduhoplovstva, s obzirom da je naša vojna avijacija u dosta dobrom stanju, dok civilno vazduhoplovstvo - koje se smatra i pokretačem vojne industrije, jer čini ekonomsku osnovu - ima slabije pozicije, i to ne toliko jer je nestalo nasleđe Sovjetskog Saveza, već zbog činjenice da je Zapad počeo aktivno da zabija ‘klinove u točkove’. Ovo se odnosi na sve projekte, a posebno na vrlo perspektivni projekat MS-21. U ovom slučaju, prelazi se sa uobičajene komercijalne konkurencije na političku. Činjenica da smo pokrenuli tako važnu proizvodnju kao što je motor PD-14, univerzalni generator, veoma je važna, jer danas je u svetu broj zemalja koje mogu da proizvode motore manji od onih koje mogu da naprave avione. A bez motora avion neće leteti“, objašnjava ruski ekspert za avijaciju Dmitrij Drozdenko.U Žukovskom su, između ostalog, predstavljeni lovci Su-57E, Su-35, Su-30 i MiG-35, jurišni helikopter Ka-52 „Aligator“, helikopter luks klase „Ansat Aurus“, avion Su-47 „Berkut“ i mnogi drugi. Predstavljen je i „Sokol-M“ prototip novog skafandera za kosmonaute koji će leteti na Mesec svemirskim brodom „Orao“, a već su između raznih kompanija sklopljeni i prvi ugovori.„Šahmat“ – glavna zvezda „MAKS-a 2021“Glavna zvezda „MAKS-a“ je novi „Šahmat“, prvi ruski laki višenamenski lovac pete generacije, koji je proizvela kompanija „Suhoj“. Nova letelica, koja može da razvije brzinu i do dva maha, proizvodiće se u dve varijante – kao dvosed i bespilotna letelica. Koristeći šahovsku terminologiju, eksperti ističu da je ovaj avion „laka konjica“ - lak i zgodan za manevrisanje, sposoban da povuče neočekivane poteze i odluči o toku igre.Prve isporuke novih ruskih jednomotornih lovaca „Šahmat“ planirane su za pet i po godina, a Rusi smatraju da bi on mogao da bude veoma tražen u zemljama Bliskog istoka, Severne Afrike i jugoistočne Azije.Drozdenko smatra da je najava projekta novog lovca pete generacije „značajan događaj“, jer će se na svetskom tržištu pojaviti vrlo ozbiljan konkurent, ako Rusija realizuje najavljene planove.Kako ističe, jedna od njegovih glavnih prednosti ovog aviona je cena, a druga - niski troškovi održavanja.Akcenat na civilnim helikopterimaNa avio-salonu„MAKS“ prvi put je predstavljen i avion LMS-901 „Bajkal“, naslednik legendarnog AN-2, poznatijeg kao „kukuruznik“. Avion razvija brzinu od 300 kilometara na sat, a maksimalni dolet mu je 3.000 kilometara.Ako se uporedi sa svojim prethodnikom „Bajkal“ je mnogo manjih dimenzija, veće brzine i ima mogućnost dužeg leta bez dopune goriva. U isto vreme, podjednako je pouzdan i efikasan kao avion An-2.Drozdenko napominje i da je kompanija „Helikopteri Rusije“ na „MAKS-u“ predstavila svoje nove proizvode. On ocenjuje da su „Helikopteri Rusije“ u ruskoj avijacionoj industriji verovatno najuspešniji holding po pitanju planiranja i realizacije i stabilnosti međunarodne prodaje, kao i zbog činjenice da se njihov razvoj ni na trenutak nije zaustavio. Činjenica je, dodaje Drozdenko, da ova kompanija dominira i u vojnom i civilnom segmentu.Budućnost u bespilotnim letelicamaOtvarajući avio-salon „MAKS-2021“ predsednik Rusije Vladimir Putin je izjavio da je budućnost avijacione industrije u bespilotnim letelicama, kao i robotizovanim sistemima sa primenom veštačke inteligencije u avijaciji.Drozdenko podseća da je još i Sovjetski Savez bio svetski lider u proizvodnji bespilotnih letelica.„Dovoljno je setiti se supersoničnih bespilotnih letelica koje je proizvodio „Tupoljev“. Sada takvih dronova nema. Kasnije smo sve to izgubili, a sada se brzim koracima oporavljamo i idemo ka vrhu. Rusija trenutno uvereno zauzima mesto među prvih pet zemalja koje imaju teške, srednje i lake dronove. Proizvodnja takvih civilnih bespilotnih letilica je uspostavljena, a što se tiče industrijskih i vojnih, odnosno srednje i teške klase, dostigli smo visok nivo i u tom pravcu nastavljamo da idemo“, kaže Drozdenko.Očigledno je, dodaje ekspert, da su bespilotne letelice budućnost avijacione industrije. On napominje da su ruski vojni dronovi veoma konkurentni, a svoju efikasnost du dokazali i u Siriji.„Takođe, pomera se i civilni pravac. Dronove počinju da koriste na nekim gasovodima, kako bi nadgledali ekološku situaciju. Mnogo je jeftiniji od letelica sa posadom i uz to – efikasniji. Svet se generalno kreće u tom pravcu“, naglasio je Drozdenko.
https://lat.sputnikportal.rs/20210720/sputnjik-uzivo-na-avio-kosmickom-salonu-maks-2021-predstavljanje-najnovijeg-suhoja-1127580788.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210721/konkurent-americkom-f-35-koji-pogadja-sest-meta-istovremeno-zapadni-mediji-o-ruskom-lovcu-sahmat-1127599058.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Olivera Ikodinović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e4/0b/19/1123948400_0:0:1806:1807_100x100_80_0_0_8343580a882997eaad4f2bd4779cd63b.jpg
Olivera Ikodinović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e4/0b/19/1123948400_0:0:1806:1807_100x100_80_0_0_8343580a882997eaad4f2bd4779cd63b.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/07/15/1127612133_252:0:2983:2048_1920x0_80_0_0_0fd4a2f9829b3a338f4b369420d35eca.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Olivera Ikodinović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e4/0b/19/1123948400_0:0:1806:1807_100x100_80_0_0_8343580a882997eaad4f2bd4779cd63b.jpg
međunarodni avio-salon „maks 2021“ šah-mat šahmat ms-21 sah-mat sahmat lovac maks 2021 ruski istrebitelj avijacija vojni avion
međunarodni avio-salon „maks 2021“ šah-mat šahmat ms-21 sah-mat sahmat lovac maks 2021 ruski istrebitelj avijacija vojni avion
„Laka konjica“ ruske avijacije zvezda avio-salona MAKS
21:16 21.07.2021 (Osveženo: 01:16 26.08.2021) Međunarodni avio-salon „MAKS 2021“, koji je u toku u Žukovskom blizu Moskve, eksperti su već označili kao najveću vazduhoplovnu izložbu na svetu u ovoj godini. Predstavljeni su ne samo dobro poznati avioni, helikopteri i dronovi, već i borbeni sistemi i eksperimentalne instalacije, a zvezde su novi lovac „Šahmat“ i putnički avion MS-21.
Avio-salon „MAKS“, koji se održava od 20-25.jula, obeležava 15. godišnjicu postojanja a tradicionalno je postao platforma na kojoj ruska vazduhoplovna industrija demonstrira svoje inovacije u oblasti vojne i civilne avijacije.
„Veoma važnim smatram što je naš putnički avion MS-21 srednjeg dometa izveo demonstracione letove,
i to baš sa našim motorima PD-14. To je značajno za razvoj civilnog vazduhoplovstva, s obzirom da je naša vojna avijacija u dosta dobrom stanju, dok civilno vazduhoplovstvo - koje se smatra i pokretačem vojne industrije, jer čini ekonomsku osnovu - ima slabije pozicije, i to ne toliko jer je nestalo nasleđe Sovjetskog Saveza, već zbog činjenice da je Zapad počeo aktivno da zabija ‘klinove u točkove’. Ovo se odnosi na sve projekte, a posebno na vrlo perspektivni projekat MS-21. U ovom slučaju, prelazi se sa uobičajene komercijalne konkurencije na političku. Činjenica da smo pokrenuli tako važnu proizvodnju kao što je motor PD-14, univerzalni generator, veoma je važna, jer danas je u svetu broj zemalja koje mogu da proizvode motore manji od onih koje mogu da naprave avione. A bez motora avion neće leteti“, objašnjava ruski ekspert za avijaciju Dmitrij Drozdenko.
U Žukovskom su, između ostalog, predstavljeni lovci Su-57E, Su-35, Su-30 i MiG-35, jurišni helikopter Ka-52 „Aligator“, helikopter luks klase „Ansat Aurus“, avion Su-47 „Berkut“ i mnogi drugi. Predstavljen je i „Sokol-M“ prototip novog skafandera za kosmonaute koji će leteti na Mesec svemirskim brodom „Orao“, a već su između raznih kompanija sklopljeni i prvi ugovori.
„Šahmat“ – glavna zvezda „MAKS-a 2021“
Glavna zvezda „MAKS-a“ je novi „Šahmat“, prvi ruski laki višenamenski lovac pete generacije, koji je proizvela kompanija „Suhoj“. Nova letelica, koja može da razvije brzinu i do dva maha, proizvodiće se u dve varijante – kao dvosed i bespilotna letelica. Koristeći šahovsku terminologiju, eksperti ističu da je ovaj avion „laka konjica“ - lak i zgodan za manevrisanje, sposoban da povuče neočekivane poteze i odluči o toku igre.
Prve isporuke novih ruskih jednomotornih lovaca „Šahmat“ planirane su za pet i po godina, a Rusi smatraju da bi on mogao da bude veoma tražen u zemljama Bliskog istoka, Severne Afrike i jugoistočne Azije.
Drozdenko smatra da je najava projekta novog lovca pete generacije „značajan događaj“, jer će se na svetskom tržištu pojaviti vrlo ozbiljan konkurent, ako Rusija realizuje najavljene planove.
Kako ističe, jedna od njegovih glavnih prednosti ovog aviona je cena, a druga - niski troškovi održavanja.
„Najavljena je i odluka o servisiranju tog aviona. Informaciono-logistički sistem „Matrjoška“ trebalo bi da rešava pitanja održavanja, snabdevanja rezervnim delovima, obuke ljudstva i slično. Nadam se da će se to obećanje, dato i našem rukovodstvu, ostvariti, što znači da će biti znatno jeftiniji od konkurenata, uključujući i Kineze, odnosno kineske lake lovce. Deklarisana cena je 25-30 miliona dolara, a to je znatno jeftinije od F-16, lovca četvrte generacije“.
Akcenat na civilnim helikopterima
Na avio-salonu„MAKS“ prvi put je predstavljen i avion LMS-901 „Bajkal“, naslednik legendarnog AN-2, poznatijeg kao „kukuruznik“. Avion razvija brzinu od 300 kilometara na sat, a maksimalni dolet mu je 3.000 kilometara.
Ako se uporedi sa svojim prethodnikom „Bajkal“ je mnogo manjih dimenzija, veće brzine i ima mogućnost dužeg leta bez dopune goriva. U isto vreme, podjednako je pouzdan i efikasan kao
avion An-2.
Drozdenko napominje i da je kompanija „Helikopteri Rusije“ na „MAKS-u“
predstavila svoje nove proizvode. On ocenjuje da su „Helikopteri Rusije“ u ruskoj avijacionoj industriji verovatno najuspešniji holding po pitanju planiranja i realizacije i stabilnosti međunarodne prodaje, kao i zbog činjenice da se njihov razvoj ni na trenutak nije zaustavio. Činjenica je, dodaje Drozdenko, da ova kompanija dominira i u vojnom i civilnom segmentu.
„Poslednjih godina akcenat je stavljen na civilni sektor. U tom smislu, predstavljen je novi helikopter „Ansat“, koji je ozbiljna konkurencija lakim letelicama. Generalno, helikopter „Ansat“ je prvi ruski helikopter u potpunosti projektovan i proizveden u postsovjetskoj eri. Ovaj helikopter zauzeo je mesto koje mu pripada, pa sada na njegovoj bazi radi medicinska avijacija naše zemlje radi. On se može nazvati vazdušnom hitnom pomoći. Brojke pokazuju da jedan helikopter zamenjuje desetine automobila, a ovaj helikopter se pokazao kao veoma efikasan u izvršavanju zadataka. Helikopter je zaista dobar, još je mlad, ali počinje da potiskuje zapadne letelice“, kaže Drozdenko.
Budućnost u bespilotnim letelicama
Otvarajući avio-salon „MAKS-2021“ predsednik Rusije Vladimir Putin je izjavio da je budućnost
avijacione industrije u bespilotnim letelicama, kao i robotizovanim sistemima sa primenom veštačke inteligencije u avijaciji.
Drozdenko podseća da je još i Sovjetski Savez bio svetski lider u proizvodnji bespilotnih letelica.
„Dovoljno je setiti se supersoničnih bespilotnih letelica koje je proizvodio „Tupoljev“. Sada takvih dronova nema. Kasnije smo sve to izgubili, a sada se brzim koracima oporavljamo i idemo ka vrhu. Rusija trenutno uvereno zauzima mesto među prvih pet zemalja koje imaju teške, srednje i lake dronove. Proizvodnja takvih civilnih bespilotnih letilica je uspostavljena, a što se tiče industrijskih i vojnih, odnosno srednje i teške klase, dostigli smo visok nivo i u tom pravcu nastavljamo da idemo“, kaže Drozdenko.
Očigledno je, dodaje ekspert, da su bespilotne letelice
budućnost avijacione industrije. On napominje da su ruski vojni dronovi veoma konkurentni, a svoju efikasnost du dokazali i u Siriji.
„Takođe, pomera se i civilni pravac. Dronove počinju da koriste na nekim gasovodima, kako bi nadgledali ekološku situaciju. Mnogo je jeftiniji od letelica sa posadom i uz to – efikasniji. Svet se generalno kreće u tom pravcu“, naglasio je Drozdenko.