Kada su ovih dana postali javnosti dostupni novi udžbenici biologije za 8. razred u izdanju izdavačke kuće Klet, u čudu su ostali oni koji su iz lekcije „Polni i rodni identitet“ shvatili da su živeli u zabludi da postoje samo dva pola – muški i ženski.
Šokantan udžbenik biologije
Pobrkavši lončiće, biologiju i sociologiju, pol i rodni identitet, autori udžbenika navodi da "vremenom svako od nas razvija svoj osećaj pripadnosti muškom ili ženskom rodu to jest rodni identitet, te da se rod i pol ne moraju nužno poklapati kod svake osobe".
Tako prema "rodnom identitetu" postoje osobe muškog pola, osobe ženskog pola, transrodne osobe i rodno neutralne osobe, ali tu nije kraj. Stiglo se i do priče o diskiriminaciji međupolnih osoba kojih ima, kako navode, "više nego na primer riđokosih".
Zavod poručuje - razvijamo toleranciju
U reagovanju Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja na pojedine medijske napise kažu da su obrađeni termini koji osim polnog identiteta - muški i ženski pol, obrađuju i druge teme poput - rodnog izražavanja, seksualne orijentacije i druge.
Ocenivši da je reč o napisima koji su na senzacionalistički način predstavili teme, Zavod ističe da se može videti da pojedincima smeta što su se u udžbeniku našli termini koji kod učenika razvijaju toleranciju i poštovanje različitosti.
„Osuđujemo svaku vrstu diskriminacije i smatramo da različitost nikako ne treba da bude osnov za predrasude i osudu. U obradi polnog i rodnog identiteta, pored razvijanja tolerancije i prihvatanja različitosti, učenicima treba pružiti širu perspektivu koja ne daje osnove za stereotipe, diskriminaciju i nasilje“, navode u Zavodu čiji je osnivač Vlada Srbije.
Jasna procedura
Ako se ostavi po strani činjenica da su se sociološki fenomeni poput diskriminacije, predrasuda i tolerancije našli u objašnjenju novina u udžbeniku biologije, sudeći po tome kako nam je uređena oblast izdavanja udžbenika, najnoviji problem će izgleda rešavati nastavnici u kabinetima, zavisno od toga kakav budu imali odnos prema toj lekciji.
Na pitanje kako se dogodi da u udžbenik uđe sadžaj koji se u najmanju ruku može smatrati problematičnim u odnosu na plan i program koji usvaja Ministarstvo na predlog Nacionalnog prosvetnog saveta, predsednik saveta Radivoje Stojković je uputio na proceduru.
Kada su u pitanju udžbenici nadležnosti su podeljene i po Zakonu o udžbenicima imate prvostepenu komisiju koja je pod patronatom Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, objašnjava za Sputnjik Stojković.
Ukoliko taj Zavod da pozitivno mišljenje na udžbenik on praktično ulazi u škole.
„Komisiju čine stručnjaci iz oblasti, odnosno predmeta za koji je udžbenik napisan. Ukoliko prvostepena komisija pak ne da pozitivno mišljenje, Zakon predviđa da izdavač može da se obrati žalbom drugostepenoj komisiji, a to je komisija Nacionalnog prosvetnog saveta. I nju, takođe, čine tri stručnjaka koji onda ili potvrđuju negativno mišljenje prvostepene, ili daju pozitivno mišljenje“, precizira naš sagovornik.
Nacionani savet samo za žalbe
Drugim rečima, mišljenje Nacionalnog prosvetnog saveta jedino može da traži izdavač ako mu Zavod za unapređenje obrazovanja, odnosno njegova komisija nije dala zeleno svetlo za izdavanje udžbenik pa se on žali drugostepenoj komisiji.
„Jako mali broj udžbenika prolazi na drugostepenu komisiju Nacionalnog prosvetnog saveta. Na prste jedne ruke ih je bilo za poslednjih dve godine od kako je usvojen novi Zakon o udžbenicima i od tada je Nacionalni prosvetni savet svega dva-tri udžbenika imao mogućnost da pregleda", kaže direktor Nacionalnog saveta.
Govoreći o konkretnom slučaju udžbenika bilogije, on kaže da to nije bio predmet ocene Nacionalnog saveta.
„U pitanju je verovatno prvostepena komisija koja je dala pozitivno mišpljenje za udžbenik, a sastavljena je od troje biologa. I taj prvostepeni deo je poveren Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.Ja jedino vidim mogućnost previda i propusta, jer program je obavezujući. Jedan od osnovnih kriterijuma da bi udžbenik dobio obavezujuće mišljenje jeste da je baziran na odobrenom programu“, ističe Stojković.
Na pitanje šta sada u ovom slučaju kada i stručna javnost smatra da se udžbenik bavi tematikom kojom po planu i programu ne bi trebalo, Stojković kaže da je na Ministartsvu prosvete da odluči da li će povući udžbenik pošto ono daje odobrenje za korišćenje udžbenika.
Dodaje, međutim, da Ministarstvo prosvete daje dozvolu ukoliko je mišljenje Zavoda za unapređenje obrazovanja pozitivno.
Na pitanje da li to znači da ako Zavod ima pozitivni mišljenje o udžbeniku ne postoji šansa da Ministarstvo prosvete ne da dozvolu za njegovo korišćenje, predsednik Stojković kaže - ja mislim da se to nikada nije desilo.
Udžbenici moraju biti u nadležnosti države
Naš poznati genetičar, profesor Prirodno-matematičkog fakulteta u Nišu u penziji, hemičar i biolog dr Miloje M. Rakočević za Sputnjik kaže da je to što se pojavilo u udžbeniku biologije katastrofa, da je iznenađen i šokiran.
Zamislite vi da neko kaže da postoji međurod ili šta već, kaže Rakočević koji je baveći se naukom četiri decenije predavao teoriju genetskog koda i informacionu biologiju.
Jedan od najpoznatijih svetskih naučnih časopisa „Polihedron“ je uz izuetnu recenziju pre dve godine objavio sve tri njegove tablice periodnog sistema koje su bile drugačije nego u knjigama, ali jesu na tragu Mendeljejeva, a do njih je došao još pre tri decenije.
Na pitanje kako je moguće da se to dešava on nema dilemu:
„Kada vi pustite takozvani tržišni zakon na čemu taj ludi kapitalizam insistira, on naravno juri profit. I zato što je to trend na Zapadu koji bi u naš udžbenik da ubaci tako nenaučnu stvar“.
Veliki problem vidi u tome što je tržište udžbenika privatizovano i onda u njima može da se nađe sve ono što je nekome u interesu, umesto da je u nadležnosti države.
Na konstataciju da postoje institucije koje bi trebalo to da kontrolišu, on kaže da malo ko hoće ozbiljno da se udubi u taj posao.
Dodaje međutim da je u ovom slučaju to više od aljkavosti, upravo zato što je to trend na Zapadu koji i ovde treba da bude ugrađen.