Izgaranjem i ljubavlju stvorila uloge za pamćenje
Žiri, koji su činili koreografi, pedagozi i igrači Sanja Krsmanović Tasić, Danica Arapović, Milica Pisić, Dejan Kolarov i Miloš Kecman, odlučio je da u godini u kojoj se obeležava sedam decenija Baleta Srpskog narodnog pozorišta, nagradu za životno delo UBUS-a preda, kako je navedeno u obrazloženju, u ruke novosadske primabalerine, vredne, marljive i pouzdane Biljane Njegovan.
„Kao talentovanoj učenici rano su joj pružene šanse i prilike koje je znala da iskoristi radom, izgaranjem i ljubavlju i pretoči u značajna ostvarenja, uloge koje se pamte, a u kojima je, što je izazov za svakog scenskog umetnika, umela da bude različita, drugačija. Biljana je bila vesela i koketna Liza (’Vragolanka‘), lirska i suptilna Žizela (’Žizela‘), nestašna i vragolasta Pipi (’Pipi Duga Čarapa‘), ali i Crna i Bela labudica (’Labudovo jezero‘), kao i Stamena, u istoimenom komadu. Bila je i Biljana u ’Ohridskoj legendi‘ na otvaranju nove zgrade SNP-a (1980). Zapažene su i njene interpretacije Kleopatre, Dvojke, Luize i Kitri...“, istakao je žiri.
U obrazloženju je navedeno da Biljanu Njegovan pamte i generacije kojima je kao pedagog prenosila svoja znanja stečena kroz rad, znoj i osmehe na sceni SNP-a, na kojoj je sopstvenim zalaganjem dizala ugled celog ansambla, ali i ona znanja i veštine stečene na prestižnoj Akademiji ruskog baleta A. J. Vaganova u Sankt Peterburgu.
„Mišljenja smo da našoj igračkoj — baletskoj profesiji trebaju ličnosti poput Biljane Njegovan, koje su pravi predstavnici svoje profesije i profesionalci koji se ne štede ma kom segmentu igre se davali. Mladim generacijama želimo da se ugledaju na utaban put vrednog, pregalničkog davanja umetnosti igre“, navedeno je u obrazloženju.
Traumatični doživljaji srpske i nemačke istorije kroz ples
Nagrada „Dimitrije Parlić“ za najbolju koreografiju u sezoni 2018/2019. i 2019/2020. većinom glasova dodeljena je koreografkinji Konstanci Makras za predstavu „Gradovi kojih više nema“.
„Predstava svojom složenom i u delovima nezgrapnom dramaturgijom pokušava da ujedini snažnim jezikom plesnog teatra teme traumatičnih doživljaja nemačke i srpske istorije, bombardovanje Drezdena 1945. i NATO bombardovanje Srbije 1999, kao i traumatično iskustvo ratova devedesetih. Ova arhitektura sećanja i istorije pred očima gledaoca izranja ispisana sugestivnim, izražajnim telima igrača ’Bitef dens kompanije‘, budeći u nama emocije, lična sećanja, otkrovenja i introspekcije sopstvenog suočavanja sa traumama koje smo doživeli, kao kolektivno iskustvo“, istakao je žiri.
Specijalna nagrada za inovativni pristup u savremenom plesnom teatru ovoga puta nije dodeljena.
Povodom dana rođenja proslavljenog koreografa Dimitrija Parlića (23. oktobar), UBUS tradicionalno u ovo doba godine nagrađuje igrače i koreografe za doprinos umetničkoj igri u našoj zemlji.