Pokretne slike kao moćno oružje u ratu

© Službeni glasnikNaslovna stranica knjige "Film i rat" Petra Jončića
Naslovna stranica knjige Film i rat Petra Jončića - Sputnik Srbija
Pratite nas
Službeni glasnik je nedavno objavio knjigu „Film i rat“ istoričara umetnosti, filmskog kritičara i novinara Petra Jončića, koja se bavi sedmom umetnošću kao moćnim sredstvom za propagiranje političkih i ideoloških ciljeva u ratnim sukobima.

Knjiga čitaoca podseća na koji je način kinematografija uoči Drugog svetskog rata, tokom ratnih godina, ali i u celom 20. veku služila kao „umetničko oružje“ u borbi protiv neprijatelja.

U centru priče je filmska propaganda Trećeg rajha, kao i analiza načina na koji su saveznici (SAD i Velika Britanija), ali i komunisti u SFRJ tretirali fašiste, naciste i njihove saradnike kroz kinematografiju. Autor se bavi i načinom na koji su ove teme obrađivane na televiziji.

„Knjiga se bavi i ratnim filmom, svetskim, ali i domaćim, odnosno jugoslovenskim, kao i horor žanrom. Autor je pošao od Drugog svetskog rata, kao najinspirativnije teme, idući sve do savremenih ostvarenja koja se bave ovom tematikom, poput filma 'Zeka Džodžo' iz 2019. godine. Od Čarlija Čaplina i njegovog čuvenog 'Velikog diktatora', u SAD su snimani filmovi kji su imali za cilj da ismeju velikog vođu. Autor pokazuje kako su neki od njih imali i suprotan efekat i vodili ka nekoj vrsti bizarnosti“, kaže urednica izdanja Gordana Milosavljević Stojanović.

Posebna pažnja je posvećena ratnoj produkciji u domaćoj kinematografiji, od čuvenih filmova „Kozara“ i „Bitke na Neretvi“ Veljka Bulajića, do manje poznatih ostvarenja koja su se bavila četničkim pokretom i gerilom.

Petar Jončić analizira kako su se ti filmovi na različite načine odnosili kako prema četnicima, tako i prema partizanima. Na dvestotinak stranica uspeo je da napravi presek filmske umetnosti kao neke vrste propagande, odnosno pokušaja da se popularizuju određene ličnosti. Autor je istoričar umetnosti, ali i filmski kritičar, tako da se posebno bavi i umetničkim delima koja su tokom rata nestala, a kasnije pronađena, odnosno filmovima koji obrađuju ovu vrstu tematike“, kaže Gordana Milosavljević Stojanović.

Posebnu pažnju Jončić je posvetio hororu, odnosno filmskim scenama koje su se iz filmova koji prikazuju brutalnosti rata kasnije prelile u ovaj žanr.

U poglavlju „Pacov Karlo se boji mraka“ autor nas, pored ostalog, podseća na jezivu scenu iz televizijske serije „Nepokoreni grad“, koja u 14 epizoda opisuje događaje u Zagrebu za vreme Drugog svetskog rata. U jednoj od epizoda ustaše prete zarobljeniku da će na njegov goli stomak pustiti pacova po imenu Karlo i uključiti let lampu, da bi životinja progrizanjem kože našla spas u njegovim crevima.

„Jončić, recimo, detaljno analizira i film 'Variola vera', baveći se njime delimično kao posleratnom pričom, a delimično i kao kritikom društva i društvenog sistema“, navodi naša sagovornica.

Knjiga „Film i rat“ podeljena je na poglavlja, čiji naslovi ukazuju na teme kojima se autor bavi. Pred čitaocima su teme kao što su: „Dobar i loš Švaba“, „Cirkus za Adolfa“, „Rimejk“, „Bolest u getu“, „Bradati Apači“, „Profesija lopov“, „Šesta kolona“.

Prema rečima urednice izdanja, Jončić, budući da se bavi filmskom kritikom, pronalazi i zamerke mnogim filmovima, analizirajući koja su umetnička ostvarenja postizala željeni efekat, a koja su odlutala u bizarnost i čistu propagandu.

Knjigu čine i pozitivni primeri, dakle filmovi koji nisu bili samo propaganda već su i hrabro kritikovali totalitarizam i upozoravali na opasnost od njega. Ujedno, ovo nije samo studija o filmu, već i o negativnoj pop kulturi, pravoj i lažnoj istoriji.

 

 

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala