00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Festival autorskog filma
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
Svet nastao ispod Gogoljevog šinjela
16:00
120 min
MILJANOV KORNER
Realnost je da se Partizan i Zvezda bore za mesto u plej-inu
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Rozanov“
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

„Na granici naučne fantastike“: Kako je Pavel Suhoj promenio avijaciju

© Foto : Sukhoi CompanyVišenamenski lovac „suhoj“ Su-27
Višenamenski lovac „suhoj“ Su-27 - Sputnik Srbija
Pratite nas
Sovjetski konstruktor aviona Pavel Suhoj smatra se osnivačem nadzvučne avijacije. Avioni, koje su projektovali on i njegovi učenici, koriste se u desetinama država sveta, a vojni piloti ih ocenjuju najvišim ocenama.

Budući konstruktor aviona Pavel Suhoj rodio se u mestu Glubokoje (današnji grad u Vitepskoj oblasti Belorusije) 22. jula 1895. godine. Njegov otac je bio učitelj i 1900. godine porodica se seli u Gomelj, gde je njegov otac radio kao direktor škole za decu železničara.

Tokom života u Gomelju, jedan događaj je odredio ceo život budućeg konstruktora. Suhoj je jednom ugledao avion na nebu kojim je upravljao Sergej Utočkin.

„To je bilo toliko neočekivano i zapanjujuće da je obuzelo ceo moj duh. Nije ptica, već čovek koji leti iznad nas“, - sećao se on kasnije.

Završio je gimnaziju u mestu Gomelj u Belorusiji 1914. godine i postigao odličan uspeh iz fizike i matematike. Odlučio je da obrazovanje nastavi na „Imperatorskoj tehničkoj višoj školi“ u Moskvi (danas Moskovski državni tehnički univerzitet “Bauman„). Išao je na predavanja Nikolaja Žukovskog i učestvovao je u radu njegovog vazduhoplovnog tima.

Jurišni avion Su-25 tokom obuke u Krasnodarskom kraju - Sputnik Srbija
Nema rata bez Su-25: Ekskluzivni snimak iz kabine ruskog „Supergrača“ /video/

Planove je omeo Prvi svetski rat i Pavel Suhoj je bio mobilisan. U vojsci je bio do Oktobarske revolucije 1917. godine, zatim se vratio u Moskvu. Obzirom da je „Imperatorska tehnička viša škola“ bila zatvorena, on odlazi u Gomelj. Uskoro počinje da radi kao nastavnik matematike u gradu Luninec u Zapadnoj Belorusiji, gde je i upoznao svoju buduću ženu Sofiju, nastavnicu francuskog jezika. Posle invazije Poljske pobegli su u Gomelj, gde se razboleo od tifusa, a zatim i od šarlaha. Doktori su ga spasili, ali je ceo svoj život imao probleme sa grlom i tiho govorio. Fakultet je upisao 1921. godine, a 1924. godine je počeo da radi kao tehničar u eksperimentalnom odeljenju Centralnog aerohidrodinamičkog instituta. Kada je diplomirao i dobio zvanje inženjera-mehaničara, zaposlio se u konstruktorskom sektoru.

Nadmašio učitelje

Rukovodstvo Centralnog aerohidrodinamičkog instituta je odmah videlo da Suhoj ima veliki potencijal. Postao je rukovodilac tim koji je radio na projektu prvog borbenog aviona „I-4“(ANT-5). Avion je bio proboj u avijaciji u čijem naoružanju se nalazio do sredine 30-ih godina 20. veka.

Suhoj je vodio i tim koji je napravio avion „ANT-25“, posada Valerija Čkalova je ovim avionom letela na Daleki Istok i u Ameriku preko Severnog pola. Njegov tim je projektovao i bombarder „DB-1“ i „DB-2“. Tokom 1936-1939. godine Suhoj je bio načelnik konstruktorskog odeljenja i zamenik glavnog konstruktora fabrike aviona „Broj 156“.

Njegov projekat je pobedio na konkursu 1936. godine i napravljen je novi avion „Ivanov“. Rad na ovom avionu je doveo do stvaranja aviona „Su-2“.

1940. godine je postao direktor fabrike aviona „Broj 289“.

Karijeru nastavlja u konstruktorskom birou Andreja Tupoljeva kao zamenik glavnog konstruktora od 1949. godine. Tokom korejskog rata, uhvaćen je i dostavljen u SSSR američki borac „Sejbr“, koga je analizirao Pavel Suhoj. U tu svrhu je formiran konstruktorski biro koji je 1953. godine vodio Suhoj. Pod njegovim rukovodstvom su napravljeni avioni Su-7, Su-9, Su-11, Su-15 i Su-17.

Prema rečima Evgenija Lebedeva, eksperta za vazduhoplovstvo, frontovski bombarder Su-24 postao je „probojna letelica“ za konstruktorski biro „Suhoj“. Bilo ga je skoro nemoguće pogoditi sistemima protivvazdušne odbrane. Jedan od aviona koji se i danas koristi u ruskoj avijaciji i avijaciji drugih zemalja je Su-25, koji je prvi put poleteo 1975. godine.

Lebedev dodaje da je Suhoj prevazišao prve sovjetske konstruktore aviona, koji su bili njegovi učitelji.

Pavel Suhoj je u periodu 1958-1974. godine bio član Vrhovnog Saveta SSSR, dva puta je dobio titulu Heroja socijalističkog rada. Umro je 15. septembra 1975. godine. Konstruktorski biro avijacione tehnike, koji je i danas jedan od vodećih, nosi njegovo ime.

„Suhoj je postavio temelje čitavoj porodici aviona, čija je kruna avion „Su-57“, koji je bez premca u svetu“, rekao je za RT vojni ekspert Aleksej Leonkov.

Pročitajte još:

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala