Pravo u nebo: Jak-141 – avion ispred svog vremena /foto/

© Sputnik / Sergeй Subbotin / Uđi u bazu fotografijaJak-141
Jak-141 - Sputnik Srbija
Pratite nas
Konstruisanje aviona sa vertikalnim poletanjem i sletanjem uključeno je u ruski državni program za naoružanje do 2027. godine. Ruski vojni zvaničnici su saopštili da će prilikom njihove izrade uzeti u obzir dostignuća konstruktorskog biroa „Jakovljev“.  To ne iznenađuje, jer je Jak-141 bio najnaprednija letelica te vrste u SSSR, praktično ispred vremena.

Pre 30 godina, 13. juna 1990. godine, prototip letelice „Jak“ prvi put je izveo let. Jak-141 napravljen je za opremanje sovjetskih krstarica-nosača aviona. Bilo je u planu da zaštiti udarne grupe nosača aviona od vazdušnih napada, kao i od napada na kopnene i vodene mete. Njegov prethodnik, Jak-38, nije bio prikladan u te svrhe, jer nije imao radar i ozbiljno raketno naoružanje. Jak-141 je trebalo da ispravi nedostatke prethodnika, i u tome su uspeli – konstrukcija letelice je odgovarala zadacima koji su stajali pred njim.

​Pogonski sistem činila su tri motora, a glavni motor je omogućavao vertikalno poletanje. Ukupni potisak motora dostizao je 23,7 tona, što je omogućavalo da letelica vertikalno uzleće sa masom većom od 15 tona. Uzgred rečeno, američki višenamenski borbeni avion F-35, koji mnogi nazivaju direktnim potomkom letelice Jak-141, ne može vertikalno poleteti pod punim opterećenjem.

Sovjetski lovac bio je naoružan avijacionim topom kalibra 30 milimetara i mogao je da koristi bogat arsenal navođenih raketa. Jak-141 pod upravom probnog pilota Andreja Sinjicina postavio je 12 svetskih rekorda. 

 

© Sputnik / Sergeй Subbotin / Uđi u bazu fotografijaJak-141
Pravo u nebo: Jak-141 – avion ispred svog vremena /foto/ - Sputnik Srbija
Jak-141

 

U jesen 1991. godine počela su testiranja letelice Jak-141 na krstarici-nosaču aviona „Admiral Gorškov“. Međutim, 5. oktobra došlo je do nesreće. Stajni trap aviona sa brojem 77, kojim je upravljao pilot Jakimov, zbog prevelike brzine je tokom vertikalnog sletanja probio rezervoar zbog čega je izbio požar. Pilota su spasili, ali letelica se nije mogla popraviti. Nakon toga je SSSR pogodila ekonomska kriza i program konstruisanja letelice sa vertikalnim poletnjem i sletanjem je prekinut. Vojska nikada nije koristila letelicu.

Pročitajte još:

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala