„Ukrajina praktično nije dostavila primarne radiolokacijske podatke. Ta zemlja je objasnila holandskom savetu bezbednosti da nisu zabeleženi nikakvi primarni radiolokacijski podaci, jer radar u tom trenutku nije radio“, saopštio je tužilac.
Zajednička istražna grupa sprovela je istragu prema kojoj primarni radarski podaci nisu bili dostavljeni. Prema rezultatima istrage pokazalo se da je radar u Donjecku bio isključen, jer se nalazio na teritoriji koju su kontrolisali ustanici Donjecke Narodne Republike. Radar kod naselja Artemovsk bio je oštećen tokom borbenih dejstava, a radar u Čugujevu bio je na redovnom servisiranju.
„Istraga podataka sa ukrajinskih civilnih i vojnih radara pružila je ograničene informacije“, rekao je on.
Berger je istakao da su u Ust-Donjecku u Rostovskoj oblasti primarni podaci ruskog radara bili potpuniji od primarnih podataka ukrajinskog mobilnog vojnog radara u Harkovu. Međutim, eksperti nigde nisu mogli da pronađu ni tragove lansiranja rakete, ni prisustva vojnog aviona u blizini malezijskog „boinga“.
Tužilac je detaljno obrazložio stručna mišljenja u pogledu tehničkih aspekata rada radara i pojasnio zbog čega je moglo da dođe do toga. Dok odsustvo podataka o lovcu, koji bi mogao da pogodi civilni avion svedoči o tome da njega u tom regionu u principu nije bilo, odsustvo tragova lansiranja rakete na radaru „ne ukazuje na njeno odsustvo“, rekao je Berger.
„Na osnovu toga došli smo do zaključka da je istraga radarskih podataka završena. Ne očekujemo da će novi radarski podaci moći da se dobiju“, konstatovao je on.
Pad aviona MH17
Putnički avion „boing 777“ kompanije „Malezija erlajns“, koji je leteo iz Amsterdama za Kuala Lumpur, srušio se 17. jula 2014. godine u blizini Donjecka. Niko od 298 putnika i članova posada koji su se nalazili u avionu nije preživeo.
Kijev je za katastrofu optužio ustanike u Donbasu, koji su, sa svoje strane, izjavili da nemaju sredstva koja bi mogla da obore avion na toj visini. Bez obzira na ratna dejstva, Kijev nije zatvarao nebo iznad Donbasa za međunarodne putničke avione.
Za istragu o avionskoj nesreći formirana je međunarodna Zajednička istražna grupa, koju čine predstavnici Australije, Belgije, Malezije, Holandije i Ukrajine.
Ranije je ova Međunarodna istražna grupa predstavila preliminarne rezultate istrage o padu aviona na letu MH17 na istoku Ukrajine. Grupa tvrdi da je malezijski „boing 777“ oboren raketnim sistemom „Buk“, koji pripada 53. raketnoj brigadi Vojske Rusije iz Kurska. Istražna grupa smatra da je „Buk“ dovezen iz Rusije, a zatim vraćen. Moskva kategorički negira te optužbe.
Kako je izjavio zamenik generalnog tužioca Rusije Nikolaj Viničenko, ruska strana predala je Holandiji ne samo podatke sa ruskih radara, već i dokumentaciju koja ukazuje da je raketa protivvazdušnog sistema „Buk“, koja je pogodila „boing“, pripadala Ukrajini, i da je ispaljena sa teritorije koju kontroliše Kijev, međutim, istražitelji su ignorisali ove informacije. Istovremeno, tužilaštvo je prvog dana saslušanja priznalo da je primilo i proučava podatke ruskog tužilaštva.
Ministarstvo spoljnih poslova Rusije saopštilo je da su tvrdnje Međunarodne istražne grupe o umešanosti Moskve u obaranje aviona neosnovane i za žaljene, a da je istraga pristrasna i jednostrana. Kasnije je predsednik Vladimir Putin naveo da Rusiji nije dozvoljeno da istražuje pad aviona na istoku Ukrajine, a Moskva može da prizna rezultate istrage ako u njoj bude u potpunosti učestvovala. Sve rakete, čiji je motor pokazala holandska komisija za istragu pada MH17, bile su eliminisane nakon 2011. godine, saopštilo je rusko Ministarstvo odbrane. Portparol predsednika Dmitrij Peskov više puta je izjavljivao da Moskva kategorički odbacuje navode o umešanosti u obaranje malezijskog „boinga“.